• 0

btw verlegd, hoe boeken

Hallo,

 

Ik ben een eenmanszaak begonnen en voer mijn boekhouding middels een spreadsheet. Dit gaat prima voor mij. Nu heb ik echter een factuur ontvangen waarbij de BTW verlegd is. Als ik het goed begrijp moet ik de BTW nu rechtstreeks aan de belastingdienst afdragen.

Mijn vraag is hoe ik dit het beste in mijn boekhouding kan vermelden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede vraag, ik wacht nieuwsgierig op antwoord.

 

Ik dacht namelijk dat btw verlegging gebruikt wordt bij grote facturen (bv btw over import). Stel je hebt geen verlegging, dan betaal je btw aan het bedrijf en mag je het weer terugvragen. Vervolgens draag je btw af als de goederen verkocht zijn.

 

Bij btw verlegging heb je geen eerst-betalen-en-dan-weer-terugvragen, maar pas betalen als het verkocht is. De reden dat het dan zo mag is omdat de btw over de verkoop (als je het goed doet) hoger is dan de btw over de inkoop....dat is wat ik 'n keer begreep, maar weet inmiddels niet meer zeker. Zover ik weet hoef je niets daarvan in boekhouding te verwerken maar ben nu wel nieuwsgierig....

Link naar reactie
  • 0

Ik heb reclame pennen aangeschaft van een Nederlands bedrijf met een buitenlandse rekening. Op de factuur stond geen BTW aangeven (alleen dat het verlegd was volgens een bepaald artikel van de BTW wet).

Mijn BTW aangifte kan ik zo volgens een automatisch lijstje invullen, dat lijstje klopt nu niet meer.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dat in 20 jaar ook nooit meegemaakt. Ben ook benieuwd wat Joost uit de toverhoed haalt. ;)

 

Ik denk zelf dat je als je zo'n faktuur ontvangt, niet meer kunt doen dan het volledige bedrag als kosten op te voeren. Geen BTW dus.

Link naar reactie
  • 1

Hallo PVA,

 

Als je als BTW-plichtige ondernemer een factuur krijgt van een leverancier uit het buitenland (EU), dan is hierover door die leverancier geen BTW berekend. De leverancier geeft deze levering op als Intracommunautaire Levering (ICL). Dat dien je als Nederlandse leverancier ook te doen als je goederen of diensten aan een BTW-plichtige buitenlandse ondernemer levert.

 

Deze leverancier heeft dit correct op zijn factuur vermeld en naar ik aanneem aan jou de prijzen zonder BTW berekend. Je ziet ook wel dat in zo'n geval een BTW tarief van 0% wordt gehanteerd (vaak een beperking van het factureringsprogramma), wat eigenlijk niet klopt.

 

Je geeft deze leveringen in je aangifte omzetbelasting op bij vraag 2a (BTW naar u verlegd). Je berekent zelf het BTW bedrag conform het reguliere percentage voor de betreffende goederen of diensten. Je mag dat bedrag meteen weer aftrekken bij vraag 5b (Voorbelasting), zodat het per saldo geen invloed heeft op het bedrag van de totale aangifte.

 

Ik weet niet wie "Joost" is, maar ik laat me graag door hem corrigeren of aanvullen indien nodig.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik heb op een andere site het volgende gevonden:

 

Op de aangifte moet u in rubriek 2, vraag 2a de naar u verlegde BTW invullen. U vult het totaalbedrag in van de door uw onderaannemers en uitleners van personeel aan u in rekening gebrachte omzet en rekent de BTW uit die naar u is verlegd. Deze BTW kunt u in rubriek, vraag 5b weer als voorbelasting aftrekken.

 

Dit correspondeert met wat John Bouwmans schreef. Ik heb mijn spreadsheet aangepast zodat ik snel terug kan vinden of de BTW verlegd is, zodat het weer makkelijk in te vullen is bij de aangifte.

Waarschijnlijk krijg ik er niet weer mee te maken, maar je weet maar nooit.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo PVA,

 

Als je als BTW-plichtige ondernemer een factuur krijgt van een leverancier uit het buitenland (EU), dan is hierover door die leverancier geen BTW berekend. De leverancier geeft deze levering op als Intracommunautaire Levering (ICL). Dat dien je als Nederlandse leverancier ook te doen als je goederen of diensten aan een BTW-plichtige buitenlandse ondernemer levert.

 

Deze leverancier heeft dit correct op zijn factuur vermeld en naar ik aanneem aan jou de prijzen zonder BTW berekend. Je ziet ook wel dat in zo'n geval een BTW tarief van 0% wordt gehanteerd (vaak een beperking van het factureringsprogramma), wat eigenlijk niet klopt.

 

Je geeft deze leveringen in je aangifte omzetbelasting op bij vraag 2a (BTW naar u verlegd). Je berekent zelf het BTW bedrag conform het reguliere percentage voor de betreffende goederen of diensten. Je mag dat bedrag meteen weer aftrekken bij vraag 5b (Voorbelasting), zodat het per saldo geen invloed heeft op het bedrag van de totale aangifte.

 

Ik weet niet wie "Joost" is, maar ik laat me graag door hem corrigeren of aanvullen indien nodig.

 

Groet,

 

John

 

Dat lijkt me wel juist. Maar het is zo krom als een gieter. Dan zou je ook het BTW-tarrief van dat betreffende land moeten hanteren en niet het 19%-tarrief dat hier geldt. Ben benieuwd wat Joost daarvan vindt.

Link naar reactie
  • 0

Joost, hoe geldt dat dan als je wat importeert uit het buitenland, je toestemming heb gekregen van de belastingdienst om btw te verleggen (dus dat ik geen btw over de goederen hoeft te betalen, alleen invoerrechten), moet ik dat soort dingen dan ook melden tijdens de btw aangifte? Of nog andere dingen die je dan moet doen qua aangifte of administratie?

Link naar reactie
  • 1

hoi Anna, zie o.a: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toelichting_aangifte_omzetbelasting_ob0721t10fd.pdf

 

 

vanaf vraag 4:

 

Vul deze vraag alleen in als voor u bestemde goederen worden

ingevoerd met toepassing van de zogenoemde verleggingsregeling

bij invoer. U doet dan wel aangifte ten invoer bij de

Douane, maar de bij invoer verschuldigde omzetbelasting geeft u

aan op uw aangifte omzetbelasting. Om deze regeling te mogen

toepassen heeft u een vergunning nodig van de Belastingdienst.

Als u aangewezen ruwe grondstoffen invoert, is verlegging bij

invoer verplicht. U heeft dan geen vergunning van de

Belastingdienst nodig.

Vul in de linkerkolom de waarde in van de goederen en in de

rechterkolom de omzetbelasting die u daarover bent

verschuldigd. In de aangifte hoeft u de bedragen niet te splitsen

naar de verschillende omzetbelastingtarieven. De omzetbelasting

kunt u volgens de geldende regels (zie de toelichting bij vraag

5b) als voorbelasting aftrekken in rubriek 5, bij vraag 5b. Per

saldo hoeft u dan geen omzetbelasting te betalen. Toch moet u

vraag 4a en 5b volledig invullen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal.

 

Als ik ff teruglees naar de toevoeging van PVA op de eerste vraag (NL bedrijf met buitenlands rekeningnummer) dan denk ik dat hier gewoon sprake is van een binnenlandse levering en dus niks verlegging.

Maar goed, dat station is inmiddels gepasseerd. Blijft over met misverstand m.b.t. verleggingen. Er bestaan er minimaal 3 die niets met elkaar te maken hebben, maar ik zie ze hier allemaal door elkaar de revue passeren.

 

1) de verlegging van de BTW van de grens naar de aangifte (BTW op invoer van goederen van buiten de EU);

2) de verlegging van BTW bij intracommunautaire leveringen en verwervingen (binnen de EU dus) ;

3) de verlegging bij (onder)aanneming en uitlening personeel.

 

Tot slot: stel dat er geen sprake is van een binnenlandse levering, dan verlegt de EU-niet-NL-ondernemer de BTW naar de NL-ondernemer. Dit betekent echter niet dat de levering in NL plaatsvindt. Slechts de heffing vindt hier plaats.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Goh bedankt, en ik al die tijd maar denken dat ik het goed doe....nou heeft het niet-doen op zich geen grote gevolgen, is alleen natuurlijk niet volgens de regels. Volgende keer maar wel doen dan!

 

Helaas KAN het wel gevolgen hebben. DE af te drsgen BTW is een verplichting en als je die niet doet kan je een boete krijgen, maar zal als alles verder goed gaat niet gebeuren (ik ga wel uit van een meedenkende controle ambtenaar).

Maar als de faktuur niet aan de gestelde EU eisen voldoet heb hje wel een probleem. Je mag namelijk de BTW niet als voorbelasting terugvragen.

In de praktijk heb ik helaas nogal eens (vaak achteraf) gezien dat vooral bij kleinere ondernemers (niets tegen hoor, ben er zelf tenslotte ook eentje) het fout zien gaan.

Het niet vermelden van BEIDE BTW identificatienummer en/of geen controle op de juistheid van het buitenlandse BTW identificatienummer, alleen vermelden van het BTW nummer i.p.v. het internationale nummer, van de leverancier, het niet vermelden van de juiste naam en adres gegevens (alleen postbus i.p.v. vestigingsadres), geen juiste omschrijving van levering of dienst, onjuist BTW vermelding (b.v. er is 21% als percentage + nu bedrag vermeld) of geen enkele vermelding (BTW verlegd dient echt op de factuur te staan).

Het is dus zaak om de ontvangen factuur kritisch te bekijken en pas te betalen als deze akkoord is. Vraag een juiste faktuur als er fouten in staan. Is alles in orde, dan zal alleen onjuiste verwerking op de aangifte inderdaad geen gevolgen hebben.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Ik heb reclame pennen aangeschaft van een Nederlands bedrijf met een buitenlandse rekening.

 

In mijn bijdrage van 28 juli laat ik de veronderstelling los dat er volgens mij gewoon sprake is van een binnenlandse levering.

Het is misschien een beetje off-topic en zeker mosterd na de maaltijd, maar ik zou toch graag willen weten of jullie die mening delen.

 

Alvast bedankt!

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik heb reclame pennen aangeschaft van een Nederlands bedrijf met een buitenlandse rekening.

 

In mijn bijdrage van 28 juli laat ik de veronderstelling los dat er volgens mij gewoon sprake is van een binnenlandse levering.

Het is misschien een beetje off-topic en zeker mosterd na de maaltijd, maar ik zou toch graag willen weten of jullie die mening delen.

 

Alvast bedankt!

 

groet,

 

John

 

Als we hier over National Pen Ltd. hebben, dan is dit een in Dundalk, Ierland gevestigde onderneming.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.