• 0

te weinig BTW afgetrokken in voorgaande jaren, kan je dat terugvragen?

Hoi, ten eerste bedankt voor de informatie op dit forum, echt superveel goede informatie gelezen hier!

 

Ik heb zojuist van wat topics geleerd dat als je ondernemer bent en prive een auto bezit, dat je zonder kilometer registratie zomaar 75% van de BTW van de onderhoudskosten kan terugvragen. Dit heb ik de afgelopen 4 jaar dat ik een auto bezat (en ondernemer was) nooit geweten en nooit teruggevraagd.

 

Is dit nu verjaard, of kan ik van voorgaande jaren nog wel terugvragen?

 

Verder heb ik nog een aantal vragen:

 

1. De auto staat op naam van mijn vader. Ik heb een eenmanszaak en ben ZZPer, is dat een probleem, en zo ja hoe kan ik dat het beste oplossen. (gewoon overschrijven die auto of mijn vader werknemer maken.. etc.)

2. Moet per ce de bedrijfsnaam op de factuur staan, of is mijn naam ook goed, of geen naam?

 

De onderhoudskosten bedragen over de afgelopen jaren bij elkaar wel maar dan 5.000 euro dus het is voor mij wel de moeite waard om alle mogelijkheden te verkennen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoi Peach

 

Het is in beginsel zaak dat je de voorbelasting in elke aangifte terugvraagt. Vergeet je het eens dan zul je binnen 6 weken na die aangifte nog bezwaar kunnen maken en de teruggave alsnog claimen.

 

De wet voorziet niet in teruggave buiten die bezwaartermijn. Wel is het zo dat al jaren de fiscus suppletieteruggaves verleent, maar dan ambtshalve en met enige vorm van willekeur. Vorig jaar is er discussie ontstaan over die teruggaves buiten de bezwaartermijn. Dat is echter op niets uitgelopen en voor de rechter haalden mensen ook hun gelijk niet. Toen ging het om forse BTW teruggaves i.v.m. nieuwbouw van panden.

 

Je kunt een verzoek indienen bij de fiscus (suppletieverzoek) en dan zien of ze die verlenen. Als ze het afdoen als een niet ontvankelijk bezwaar, dan heb je pech.

 

Auto moet wel op jouw naam staan, want het gaat erom dat de auto privé eigendom is. De facturen moeten te herleiden zijn naar jou als ondernemer. Naam is dus niet verplicht, maar wel moet er een koppeling zijn te maken via bijv. de betaling per bank door jou.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Even een reactie op de reactie die overigens klopt. MAAR: (quote)

Je kunt een verzoek indienen bij de fiscus (suppletieverzoek) en dan zien of ze die verlenen. Als ze het afdoen als een niet ontvankelijk bezwaar, dan heb je pech.

Ik heb andere ervaringen. Een suppletie buiten de bezwaartermijn wordt altijd als niet-ontvankelijk afgedaan, maar dat wil niet zeggen dat je dan pech hebt. Ik neem tenminste aan dat je bedoelt dat het verzoek dan niet wordt gehonoreerd?

M.i. wordt zo'n suppletie in 9 van de 10 gevallen gewoon gehonoreerd. Je hebt alleen geen rechtsmiddelen meer, maar die mis je ook niet als je je centjes krijgt, toch?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

hoi John

 

Klopt. De praktijk wijst anders uit, maar zie bijv. wat er gebeurde nadat mensen massaal bezwaar maakten toen het arrest Charles/Tijmens er was. Die bezwaren werden in de meeste gevallen afgedaan als niet ontvankelijk zonder dat teruggave verleend werd. Vandaar mijn uitleg over de formele status.

 

groet

Joost

 

ps: welkom op HL

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.