• 0

verzendkosten en IB

Goedenavond,

 

Mijn vriend heeft sinds kort een eenmansbedrijfje in 2ehandsgoederen en doet alles via Internet. Dat betekent dat er nogal wat onkosten gaan zitten in porto (en verpakking). De klant betaalt deze kosten uiteindelijk, maar ze maken geen deel uit van de winst.

Ik ben via dit forum al aan de weet gekomen dat deze uitgaven moeten worden meegenomen bij de omzetbelasting.

Maar hoe zit het met de IB? Kan ik deze kosten gewoon van de winst aftrekken als onkosten?

 

Met vriendelijke groet,

Helma

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De kosten die je als ondernemer maakt, b.v. portikosten, verpakkingskosten, inkoop van de spullen horen tot de normale bedrijfskosten. Verpakkingen en verzendkosten horen in dit geval tot de inkoopkosten omdat ze rechtstreeks met de inkoop verband houden. Vervolgens ga je de spullen leveren en volgen de verpakkings- en verzendkosten het BTW tarief van de goederen en behoren dus tot de omzet (uiteraard tegen het excl. BTW bedrag).

Dus alles zit in je resultatenrekening (verlies en winstrekening) en op die manier komen ze uiteindelijk in de fiscale winstaangifte van de inkomstenbelasting, net als alle overige bedrijfskosten.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost en Frelo,

 

Heel erg bedankt voor jullie reactie.

Misschien had ik voor de duidelijkheid nog moeten vermelden dat wij 'resultaatgenieters' zijn, en de margeregeling volgen (handel in 2ehandsgoederen). OZB wordt berekend over Verkoopprijs minus de inkoopprijs.

 

Aik het goed begrijp komt het dus neer op het volgende:

Stel: Inkoopprijs = E 5,- ; Portokosten = E 4,50; Verpakkingskosten = E 0,50. --> Totale Inkoop = E10,-

Verkoopprijs zonder porto etc. = E 17,-

Verkoopprijs die aan de klant wordt berekend (incl. porto etc.) = E 22,-

Omzet = E12,-. Hierover wordt BTW betaald, en de rest is winst die bij de IB wordt opgegeven.

De verzendkosten komen dan dus bij de IB niet nog een keer terug.

 

Graag hoor ik van jullie of mijn 'berekening' klopt, zelf heb ik er een wat katterig gevoel over maar ik kan de vinger niet op de zere plek leggen.

 

Vriendelijke groet,

Helma

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.