• 0

Verontrustend aantal kliks Adwords

Dagelijks heb ik binnen de betreffende campagne zo'n 50 kliks.

 

Zaterdag had ik er ineens 314 (analytics maar 148 cpc bezoekers...?!?)

 

Zondag had ik er 246 (analytics 248 cpc )

 

Dagbudget was hoog ingesteld, juist om te voorkomen dat de ads er al vroeg op de dag uitlagen door dit soort fratsen.

 

Dit is natuurlijk opvallend en zeer verdacht. Uit analyse blijkt dat er vanuit een 40 tal plaatsen 1 a 4x geklikt is met een bezoekduur van 0 en aantal paginaviews van 1.

 

Mijn ads zijn absoluut relevant, de gebruikte zoekwoorden ook. Iemand die klikt weet absoluut wat hij kan verwachten.

 

Daarbij heb ik nu een ctr van 19% wat natuurlijk erg hoog is. Normaal zo'n 3%.

 

Heb inmiddels melding gedaan bij google van verdachte kliks maar vrees dat dit een moeilijke situatie is.

 

Ik verdenk mijn naaste concurenten van een vies spelletje maar dit word heel moeilijk te bewijzen natuurlijk. Hopelijk heb ik een langere adem als diegene die klikt maar het is wel zonde geld.

 

Iemand tips/advies/ervaringen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wacht eerst de reactie van google af.

 

 

Enig idee hoe snel ze hier mee zijn? Heb dit zondagmorgen gemeld. Maar de reacties op adsense kennende vrees ik een beetje.

 

Verder heb ik de logs van zaterdag helemaal uitgespeld maar kom niets vreemds tegen.

 

Had het verhaal bij google gelezen, en verder kom ik geen kliks tegen uit abnormale landen : alles uit 1 land.

Link naar reactie
  • 0

Heb in de logs van zaterdag tot nu toe maar 1 ip gevonden die 2 x op een adwords geklikt had. Verder zijn het allemaal verschillende ip's en de herkomst op zich is volstrekt normaal. Heb zo'n 30 ip's na getrokken en dat was allemaal normaal.

 

Wat mij verder verbaast is het grote verschil tussen het aantal kliks in adwors op zaterdag en het aantal van die campagne afkomstige kliks in Analytics. Zondag is het op 2 na gelijk.

 

Verder bekijk ik elke morgen mijn adwors en analytics dus ik zie vrij snel of er iets gebeurt of niet. deze campagne loopt al 3 weken met hetzelfde dagbudget en dezelfde ads/keywords (af en toe pas ik wat kleine dingen aan, maar niets schokkends)

Link naar reactie
  • 0

Derek-Jan, als het echt verdachte kliks zijn dan wordt dit automatisch uit het systeem gefilterd. Je zult dan aan het eind van de maand in Adwords een correctie vinden van "klikkwaliteit" oid. Ik zou me daar dus niet zo druk over maken.

 

Had je het dagbudget op deze bewuste dag veranderd ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Derek-Jan, als het echt verdachte kliks zijn dan wordt dit automatisch uit het systeem gefilterd. Je zult dan aan het eind van de maand in Adwords een correctie vinden van "klikkwaliteit" oid. Ik zou me daar dus niet zo druk over maken.

 

Had je het dagbudget op deze bewuste dag veranderd ?

 

Niet altijd blijkt helaas. Zou me niet ongerust maken, maar met 200 extra kliks per dag à laten we zeggen, 1,-- per dag gaat het erg rap.

 

Andere oplossing: Zit er een patroon in de kliktijden? wellicht kun je advertenties alleen gedurende die uren uitzetten (instelling in adwords)

 

frans

Link naar reactie
  • 0

Andere oplossing: Zit er een patroon in de kliktijden? wellicht kun je advertenties alleen gedurende die uren uitzetten (instelling in adwords)

 

frans

 

Mijn eerste indruk was dat dit rond 20uur was, vandaar ook mijn gedachte dat er iets achter zit.

 

De normale verkopen zijn normaal allemaal overdag op kantooruren.

 

Ik heb het dagbudget iets naar beneden gesteld (maar daar gaat google rustig dik overheen....) en kijk het maximaal tot morgenavond aan. Als het werkelijk klikfraude is verwacht ik dat dit vandaag voorbij is.

 

En als google zou zeggen dat het allemaal legitiem is, dan snap ik niet dat ik geen extra omzet heb gecreerd.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb het dagbudget iets naar beneden gesteld (maar daar gaat google rustig dik overheen....) en kijk het maximaal tot morgenavond aan. Als het werkelijk klikfraude is verwacht ik dat dit vandaag voorbij is.

 

Google kijkt op zijn eigen manier naar max. budget per dag:

 

Niet stoppen als je eroverheen bent, maar als je de dagen ervoor minder hebt gebruikt dan wordt dat verschil tov maxbudget bij de volgende dag/dagen opgeteld.

 

Dus google stuurt erop gemiddeld het max. dagbudget niet te overschrijden

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Google kijkt naar het dagbudget op maandbasis. Je zult ook zien dat er op maandbasis bijna op de euro nauwkeurig geld wordt uitgegeven. 30xdagbudget.

 

Hm, had dat stukje niet gelezen over al 3 weken zelfde budget. En als er iedere keer andere ip's naar boven komen dan onderschept Google ze ook niet als klikfraude. Maar ja, aan de andere kant: je CTR is nu gestegen en daardoor sta je vaker bovenaan tegen lagere kosten per klik... Dus als het echt om je te kloten was pakken ze zichzelf ook.

 

Even bellen met Google Ierland! :) Dan krijg je wel iemand aan de lijn. Kans is kleiner dat er op je report wordt geantwoord. Wie belt die telt ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Google kijkt naar het dagbudget op maandbasis. Je zult ook zien dat er op maandbasis bijna op de euro nauwkeurig geld wordt uitgegeven. 30xdagbudget.

 

En hoe kan ik nu voorkomen dat google alsnog mijn niet gebruikte budget van de vorige dagen verbruikt ? Ik begrijp dat ze een gemiddeld nemen maar dan heeft het dus geen nut om nu mijn dagbudget te verlagen? En zou ik alleen kunnen voorkomen dat het gebruikt word door de campagne stop te zetten, wat niet echt de bedoeling is.

Link naar reactie
  • 0

Weet ik niet precies. Maar ze kijken nu naar je huidige dagbudget en zullen niet naar het oude kijken. Ze zullen alleen niet precies de komende 3 dagen je budget elke dag goed uitgeven. Vanaf volgende maand weer wel. Maar maak je niet te druk erover, je zult geen honderden euro's extra kwijt zijn.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Heb in de logs van zaterdag tot nu toe maar 1 ip gevonden die 2 x op een adwords geklikt had. Verder zijn het allemaal verschillende ip's en de herkomst op zich is volstrekt normaal. Heb zo'n 30 ip's na getrokken en dat was allemaal normaal.

...

Als je ook advertenties hebt lopen in het Adsense netwerk, dan kan dit vrij normaal zijn. Een mogelijkheid is dat er nieuwe websites bij zijn gekomen in het netwerk, en dan zit je met méér views en méér kliks.

Link naar reactie
  • 0

Als je ook advertenties hebt lopen in het Adsense netwerk, dan kan dit vrij normaal zijn. Een mogelijkheid is dat er nieuwe websites bij zijn gekomen in het netwerk, en dan zit je met méér views en méér kliks.

 

Adsense netwerk is uitgeschakeld. Verder is mijn ctr omhoog gegaan van 3 naar 19 % op 1 dag tijd....

Link naar reactie
  • 1

Wacht eerst de reactie van google af.

 

Had gisteren al een (persoonlijke!) reactie van Google waarin mij uitgelegd werd waarom de statistieken niet helemaal overeen kwamen. Uitgebreid verhaal en zeker niet on-interessant. Echter geen antwoord op mijn vraag.

 

Dat antwoord kreeg ik wel nadat ik nogmaals geschreven had met nog wat aanvullende cijfers. Men heeft mij gevraagd om aanvullende informatie zoals logbestanden etc en men gaat dit onderzoeken. Ik moet een hele vragenlijst invullen en daar gaat men dan mee aan de slag.

 

Wat antwoorden van Google betreft, zij pakken dit wel degelijk serieus op en ik word niet afgescheept met een standaard mail. Het was ook gewoon in het Nederlands.

 

Wat de statistieken betreft, die zijn weer richting normaal nivo maar mijn ctr is wel blijven hangen op 10% en mijn cpc is een paar centen omlaag gegaan. Op lange termijn zou ik uiteindelijk goedkoper uit kunnen zijn. Ik zal eventueel nieuws posten.

Link naar reactie
  • 0

Goed om te weten dat ze er wat mee doen. Wat voor interessants hadden ze verder te melden? ben ik wel nieuwsgierig naar.

 

Waarschijnlijk iets in de trend van: het aantal kliks kan verschillen met het aantal bezoekers dat je in je statistiekenpakket ziet. Adwords telt namelijk kliks en statistieken tellen bezoekers. Als die bezoekers javascript uit hebben staan, of voordat de pagina helemaal is geladen (en dus de code van het statistiekenpakket nog niet is geladen) alweer de pagina wegklikken wordt het bezoek ook niet geteld.

 

Of zit ik er naast? :)

 

In Ierland zit een hele groep met Google mensen uit heel Europa. Die helpen je vanuit daar allemaal in hun eigen taal (en dus ook onze taal :))

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Goed om te weten dat ze er wat mee doen. Wat voor interessants hadden ze verder te melden? ben ik wel nieuwsgierig naar.

 

Ik heb een stukje geknipt uit de mail :

 

Er zijn een aantal redenen waarom het aantal gerapporteerde klikken en verwijzingen voor Analytics en AdWords kunnen verschillen.

 

1. Verschillende terminologie: zorg ervoor dat u gelijke items vergelijkt.

In Google AdWords worden klikken bijgehouden, terwijl in Google Analytics bezoeken worden bijgehouden. Als een gebruiker binnen dertig minuten twee keer op uw advertentie klikt zonder dat het browservenster wordt gesloten, wordt dit in Analytics geregistreerd als één bezoek, zelfs als de bezoeker uw site heeft verlaten en even later weer terugkeert. Als een gebruiker bijvoorbeeld één keer op uw advertentie klikt, vervolgens op de knop Vorige, en daarna opnieuw op uw advertentie, registreert AdWords twee klikken, terwijl Analytics één bezoek registreert.

 

2. AdWords-filters: AdWords filtert automatisch bepaalde klikken uit uw rapporten, terwijl Analytics de daadwerkelijke bezoeken aan uw website rapporteert. De klikken die uit uw AdWords-rapporten worden gefilterd, zijn afkomstig van iemand die op uw advertentie klikt om uw kosten of klikfrequentie te verhogen. Dit komt echter maar zelden voor. AdWords beschouwt deze klikken als ongeldig, en filtert ze automatisch uit uw AdWords-rapporten. Dergelijke mogelijk ongeldige klikken worden niet in rekening gebracht.

 

3. URL's niet gecodeerd: als autocodering is uitgeschakeld en de bestemmings-URL's geen handmatig toegevoegde variabelen bevatten voor het bijhouden van de campagne, dan wordt het bezoek niet gemarkeerd als Google CPC, maar als een bezoek via een organische zoekopdracht. Zorg ervoor dat

(1) autocodering is ingeschakeld voor uw AdWords-account of (2) variabelen voor het bijhouden van de campagne zijn toegevoegd aan het einde van elke bestemmings-URL.

 

4. Code voor het bijhouden van de bestemmingspagina: als de bestemmingspagina voor uw advertenties niet wordt bijgehouden, wordt uw campagne-informatie niet doorgegeven aan Analytics. Zorg ervoor dat u voor alle bestemmingspagina's van uw AdWords-advertenties gegevens laat bijhouden.

 

5. Voorkeursinstellingen in de browser van de bezoeker: bezoekers die op uw website terechtkomen via AdWords, hebben mogelijk de opties voor JavaScript, cookies of afbeeldingen uitgeschakeld. In dat geval worden deze bezoekers niet geregistreerd in de Google Analytics-rapporten. Deze bezoekers worden echter wel vastgelegd in een AdWords-rapport. Een bezoek kan in Google Analytics worden geregistreerd als de bezoekers JavaScript, afbeeldingen en cookies hebben ingeschakeld voor uw website.

 

6. Kan code niet laden: in sommige gevallen worden bepaalde klikken wel in de rapporten van Google AdWords maar niet in die van Google Analytics weergegeven. Mogelijk wordt dit veroorzaakt door een blokkade tussen het klikken op een Google AdWords-advertentie en het laden van de conversiecode op de bestemmingspagina. Controleer, als dit het geval is, of uw webhostingservers correct functioneren, of de pagina voor alle mogelijke gebruikers en IP's wordt geladen en of de conversiecode correct is geïnstalleerd op uw webpagina's.

 

7. Omleidingen vanaf bestemmingspagina's kunnen de code van Google Analytics blokkeren, zodat deze het bezoek niet registreert als afkomstig van een betaalde zoekcampagne. Als uw advertentie bijvoorbeeld leidt naar http://www.mijn#domein.nl/index.html, maar u heeft een 301-, 302- of JavaScript-omleiding van die URL gemaakt naar http://www.mijn#domein.nl/pagina2.html, gaat de campagne-informatie die was toegevoegd aan de bestemmingspagina, verloren bij de omleiding.

Link naar reactie
  • 0

ik heb het zelfde meegemaakt als bovenstaande mijn campagne voor Armstrong tatra ging 300 procent omhoog. met click via volkskrant en telegraaf. Wat denk je. tour de France was begonnen en mensen gingen zoeken naar Armstrong. Gekeken naar de zoekworden en conversie:

 

iemand zocht armstrong en doping en had plafond platen gekocht...

 

 

maar het kan zijn dat door de actualiteit je zoekwoord in 1 keer vaker wordt weergegeven, kun je checken met google trends.

 

 

Patrick remkes

systeemplafond webshop www.systeemplafond.nu

Link naar reactie
  • 0

Hoi Derek-Jan,

 

ik heb hetzelfde meegemaakt. Veel adverteerders die participeren binnen een affiliate netwerk kunnen hier een slechte ervaring mee krijgen, mits ze niet op CPC adverteren. Er zijn zogenaamde klik programma's die betaald krijgen per klik. Zorg er dan ook altijd voor dat je deze 'piramide' programma's uitsluit binnen jouw eigen programma. Een voorbeeld van zo een site is bijvoorbeeld: geldkoetje.nl. Zolang je enkel betaald per conversie, zul je verder geen kosten hebben.

 

succes!

Link naar reactie
  • 0

Even een update op dit verhaal.

 

Heb dus contact opgenomen met Google, hierop werd prompt gereageerd.

 

Eerst een standaard uitleg gekregen, toen heb ik het nogmaals uitgelegd met meer informatie.

 

Men heeft dan gevraagd om alle specifieke info zoals logs etc en men ging het uitzoeken.

 

Na een week heb ik dan weer mail gehad van hun. Er bleek een verhoging van zoekopdrachten met mijn keyword. Dat zou de verhoogd aantal kliks veroorzaakt hebben.

 

Hierna ben ik er niet meer op doorgegaan :

 

Dit klopt namelijk niet, want dan zou je ctr gelijk moeten blijven en die was bij mij verdubbeld terwijl de gemiddeld tijd op de site nihil was geworden.

 

Conclusie : Google reageert snel en goed op vragen. De mails waren persoonlijk, ze schreven mijn naam een paar keer fout en men wist over welke campagne het ging zonder dat ik dat gespecificeerd had (heb diverse campagnes lopen).

Echter ben ik het niet eens met hun conclusie en daar sta je dan als kleine man tegen over de reus.

 

Heb nu mijn campagnes danig aangepast en heb met een lager budget dezelfde opbrengst. Maar je moet dus wel continue volgen wat er gebeurt anders kom je voor onaangename verassingen te staan. Ik loop elke dag al mijn campagnes door en pas aan indien noodzakelijk.

Link naar reactie
  • 0

Korte update :

 

Ben sinds vorige week gestopt met heel deze campagne. Resultaat is dat het aantal bezoekers wat gedaald is maar de gemiddelde bezoekduur aanzienlijk gestegen is.

 

Op een gegeven moment had ik op mijn franstalige campagne zo'n 50 bezoekers per dag vanuit Frankrijk waarbij de gemiddelde bezoekduur 0.00 was. Daar hebben we natuurlijk niets aan.

 

Omdat ik er geen trek in heb om elke dag alle logs door te pluizen op verdachte kliks heb ik besloten om er helemaal mee te stoppen. Alle sites waarvoor ik campagne had lopen staan goed in Google (en Bing) dus dan maar even wat minder bezoekers, maar de kwaliteit is er duidelijk op voorruit gegaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.