• 0

Grens voor niet hoeven van KvK/BTW nummer..true or false?

Beste forummers,

Ik en met mij velen andere zitten vaker met een vraag over het kvk/ btw gebeuren. Nu heb ik laatst door velen gehoord dat wanneer je onder de grens van €1500,- inkomsten p/j hebt, dat je geen kvk/btw nummer hoeft te hebben. Dan hier iemand meer duidelijkheid over geven, omdat dit wat te makkelijk is..alvast bedankt!

 

Jasper

http://www.adfactor.nl - Sponsored content & display advertising
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat dit een fabeltje is...

 

Ik heb het net nog even nagekeken op de sites van de belastingdienst en de kamer van koophandel... op geen van beide sites wordt een inkomstennorm aangegeven voor het al dan niet inschrijfplichtig zijn.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik meen dat ik bij de belastingdienst ooit eens de mogelijkheid heb gezien om 'neveninkomsten' op te geven. (Het heette anders, maar weet even niet hoe).

 

Dit is puur voor mensen in loondienst die eenmalig eens een kleine opdracht uitvoeren voor iemand en het toch legaal willen doen. Uiteraard gaat dit als prof. bedrijf niet op.

 

Ook zit je met de kleine ondernemersregeling, die iets met BTW te maken heeft. (Kijk even bij trefwoorden en dan bij de omzetbelasting. Bij de 'k' staan heel veel onderwerpen voor de kleine ondernemer).

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

'Inkomsten uit overige activteiten' heet dat geloof ik. En zoals Rene al opmerkt is dit alleen voor inciditentele bijverdiensten. Dit is dus duidelijk niet van toepassing als je bijvoorbeeld 10 klanten hebt, maar om een of andere reden slechts 1400 euro winst zou maken in een jaar.

 

Maar ik vraag me sowieso af wat het nadeel is van inschrijf- en btw- plichtig zijn. In het geval van die 1500 euro inkomsten: BTW moet je welliswaar berekenen aan je klant (275 euro), maar krijg je terug aan het eind van het jaar via de KOR. Als je naast deze 'business' nog een loondienst inkomen hebt, maakt het voor de IB ook niet uit: Incidentele bijverdiensten worden op dezelfde manier belast als inkomsten uit een eigen bedrijf. Op zelfstandigenaftrek heb je sowieso geen recht als je in loondienst werkt... Tenzij je aantoonbaar 1225 uur doet over het verdienen van 1500 euro (in dat geval: kom een solliciteren ;))

 

De enige besparing die ik zie zijn de inschrijfkosten bij de KVK, welgeteld 60 euri...

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik meen dat mijn leraar het destijds ongeveer zo had verteld. Het kan best dat ik iets vergeten ben of het totaal verkeerd begrepen heb. Ik durf dit dus niet met zekerheid te zeggen.

 

Mijn leraar belastingrecht zei dat de belastingdienst geen vastgelegde grens hanteert. Ze kijken ook naar meerdere factoren.

 

Stel je hebt een grote tuin achter je huis en je besluit daar een klein aarbeienveldje aan te leggen. omdat je niet alles zelf opkrijgt ga je er maar een aantal verkopen. je hangt in de zomermaanden zo'n bordje "aarbeien te koop" op en zo verdien je een leuk zakcentje extra. dit kun je meen ik inderdaad bij de belastingdienst opgeven bij resultaat overige werkzaamheden. (Box 1) nu ben je daar een tijdje mee bezig, en de aarbeienverkoop loopt zo goed dat je meteen de eerste dag al je aarbeien al hebt verkocht.

 

Dan besluit je om het wat professioneler aan te pakken. je koopt een groot stuk grond op, zegt je baan op en gaat aarbeien verbouwen. je verzint een naam hiervoor en je benadert de groenteboeren in de buurt en vraagt of ze aarbeien van je willen kopen.

 

In het eerste geval zou ik zeggen dat je niet door de belastingdienst wordt beschouwd als ondernemer, maar bij het tweede geval wel. 1500 euro is zo'n klein bedrag dat ik niet denk dat ze daar moeilijk over doen.

Link naar reactie
  • 0

Dit kwam ik op een van m'n zoektochten nog tegen:

 

(KvK altijd als je zelf een bedrijf hebt, maar voor btw:)

 

>>Komt u in aanmerking voor de kleineondernemersregeling voor de omzetbelasting?

 

Voor ondernemers die per saldo weinig BTW hoeven te betalen, is er de kleineondernemersregeling. Toepassing van die regeling kan betekenen dat u minder (of zelfs helemaal geen) BTW hoeft te betalen of dat u ontheffing van uw administratieve verplichtingen voor de BTW kunt vragen. Zo’n ontheffing houdt onder meer in dat u geen aangifte meer hoeft te doen. U moet wel uw facturen bewaren voor een eventuele controle. Er gelden drie voorwaarden voor de kleineondernemersregeling:

 

 

U betaalt, na aftrek van de voorbelasting, in een jaar € 1.883 of minder BTW.

U heeft een eenmanszaak of u maakt deel uit van een samenwerkingsverband, zoals een maatschap of vennootschap onder firma. Bij een samenwerkingsverband geldt dat de deelnemers geen rechtspersonen mogen zijn.

U voldoet aan uw administratieve verplichtingen voor de BTW, zoals het regelmatig boeken van de ontvangsten en het bewaren van uw facturen. <<

 

[...]

 

Hoeveel BTW zou u per jaar moeten betalen? Hoeveel vermindering voor kleine ondernemers kunt u krijgen?

 

Meer dan € 1.883 Geen vermindering

 

€ 1.883 of minder, maar meer dan € 1.345 Vermindering van te betalen BTW: 2,5 x (€ 1.883 - (BTW-bedrag))

 

€ 1.345 of minder Vermindering is gelijk aan het BTW-bedrag. U hoeft dus geen BTW te betalen.

 

 

 

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.