• 0

B2C E-commerce

Groei online uitgaven van 50 procent

 

Vrijdag, 29 Maart 2002

 

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar de helft meer uitgegeven op internet dan het jaar ervoor. Dit zegt het Hoofdbedrijfschap Detailhandel in het onderzoek eRetailingMonitor. De totale bestedingen bedroegen 320 miljoen euro, oftewel 0,4 procent van de totale bestedingen binnen de detailhandel.

 

De verkoop van levensmiddelen via internet is verdubbeld, aldus het onderzoek, dat is uitgevoerd door Blauw. Het zijn, zoals bekend, de postorderaars die veel gebruik maken van internet, maar volgens het Bedrijfschap zijn het de diverse MKB-bedrijven die het merendeel van de omzet voor hun rekening nemen. De gemiddelde omzet per webwinkel komt uit op "minder dan 225 duizend euro".

 

Lees verder op:

http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Marktcijfers/13751.html

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens het onderzoek moet en kan er nog veel verbeterd worden.

Maar betekend verbetering ook meer omzet?

En, waar wordt de winst behaald? meer verkoop van producten of op een ander niveau.

Ik kan het in het onderzoek niet goed terug vinden, jullie wel?

 

Gr,

Tirza

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Als blijkt dat inderdaad steeds meer mensen kopen via internet, moet je daarvoor ook een goede en betaalbare bezorg structuur hebben. (hadden we al geconstateerd)

Het aangekochte moet geleverd worden en de verkoper moet er ook nog wat aan verdienen...

 

In e-merce van vandaag staat een artikel over TPG

die een dienst wil beginnen genaamd : PakjeGemak...

 

TPG Post gaat een landelijke proef doen met het bezorgen van online bestelde producten op andere plekken dan het thuisadres. De service is vooral bedoeld voor mensen die niet vaak thuis zijn. Dat consument kan daarbij kiezen voor een winkel in de buurt, later volgen mogelijk ook treinstations.

 

het hele artikel:http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Fulfillment/13974.html

 

Voordeel is dat het landelijk gaat proefdraaien en tegenstelling tot 'viacollect' die alleen in Rotterdam actief is.

Ik ben benieuwd hoe de proef van TPG afloopt.

 

De markt voor dit soort diensten is er, dus; zijn er bv starters die er andere frisse ideeën opna houden?

 

Greetz,

Tirza

PS; voor de liefhebber, er staat ook een heel leuk artikel (2 mei)over Fleurop http://www.emerce.nl/archives/magazine/mei2002/ebusiness/13875.html en hun "struggle" in de internet business.

 

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de tekst over TPG een beetje verwarrend, want ze doen het overkomen alsof het een unieke service is die ze gaan bieden. Ze stellen dat de service bedoeld is voor de consument die niet vaak thuis is en bezorgd wordt bij winkels in de buurt. Terwijl Viacollect natuurlijk precies hetzelfde doet, alleen zijn de afleverpunten anders. En volgens mij is de service die aan de klanten wordt geboden minder dan wanneer er aan huis afgeleverd wordt. Het voordeel voor TPG is dat er minder kilometers en stops gemaakt hoeven worden en zo de kosten sterk gereduceerd kunnen worden.

 

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat het perfecte concept is voor B2C leveringen. Zowel aan huis bezorgen als op een afleverpunt hebben voor en nadelen. De vraag gaat op wie er bereid is te betalen voor de extra service van aan huis leveren. Is dit de consument zelf of de onderneming om klanten te winnen? Het is wel duidelijk dat de consument het thuis afleveren als een van de voordelen van het internetshoppen ziet.

 

Voor de startende ondernemer is het moeilijk om als B2C distributeur voet aan de grond te krijgen, omdat het een grote schaal en ervaring vereist om efficiënt te leveren. Vanuit overheidsperspectief denk ik ook dat veel kleine initiatieven niet gewenst zijn, omdat deze een toename van het aantal fysieke verplaatsingen tot gevolg hebben. Zo heeft Viacollect (geen vervoerder) die als mede als doel gesteld heeft het aantal kilometers over te weg te reduceren een subsidie ontvangen. Maar aangezien dit dus wel een groeimarkt is, zijn er natuurlijk wel kansen voor starters op andere B2C E-commerce vlakken maar niet op het distributievlak.

 

Ik ben benieuwd hoe de experts hierover denken

 

Link naar reactie
  • 0

Enige tijd geleden ben ik ook met dit concept bezig geweest. In Amerika hebben ze namelijk een oplossing hiervoor bedacht: Een "bezorg-box" waar de leveranciers de goederen in kunnen plaatsen en die de eigenaren kunnen legen wanneer ze thuis komen. Ik heb o.a. contact gezocht met de leveranciers van de producten en die waren ook zeer geinteresseerd. O.a. wegens tijdgebrek ben ik er niet mee verder gegaan, maar naar mijn weten is er nog steeds geen enkele commerciele partij die dit concept in Nederland (en Europa) aan het implementeren is. Hierbij dus gratis een business-idee...

 

Enkele voorbeelden:

- http://www.ezzebox.com

- http://www.brivo.com

 

Hier staat nog een (wetenschappelijk) artikel over "teh last mile":

http://www.tai.hut.fi/ecomlog/publications/Rbox_Dbox.html

 

Als personen hier interesse in hebben en het plan hebben om dit in nederland uit te rollen; ik heb volgens mij nog wel wat informatie hierover. Ook over het business-model en de marketing-stappen die hiervoor gezet kunnen worden heb ik nog welw at informatie. Ik vind het zelf namelijk nog steeds een goed idee en er zit zeker markt in (vooral door de vele 2-verdieners in Nederland).

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Nadeel van de oplossing van siemens vind ik de extra 'deur' .Bovendien kan dit (volgens mij)alleen bij nieuwbouw.

 

De 'essebox' heeft veel weg van de bekende 'plastic tas' aan de deur in een stevige /beveiligde uitvoering.

maar met minder ruimte dan de kast van siemens.

 

Hmm, dit bied inderdaad mogelijkheden, eens nadenken over en acceptabele combinatie van deze 2...

 

wellicht is het een idee om de boxen te verhuren.?

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tirz.

 

Wat had je precies in gedachte bij het verhuren van boxen? Het Siemens concept vind ik persoonlijk erg goed, want je kan er bijna alle producten in kwijt: groot, klein en geconditioneerd. Daarnaast maakt het gebruik van een goed beveiligingssysteem. De leverancier krijgt een tijdsvenster waarbinnen de producten bezorgd dienen te worden en een code voor het openen van de box die alleen binnen dat tijdsvenster werkt. Aan de andere kant maakt dit de box wel erg duur. Het is dus de vraag hoe groot de markt voor deze boxen is. Een grote onlinefoodretailer heeft laten weten dat het grootste deel van zijn klanten gezinnen zijn. Juist niet de doelgroep waar de box het van moet hebben.

Link naar reactie
  • 0

Juist omdat mijn gedacht was dat de kast van siemens een te dure optie zou zijn en omdat het ingewikkelder is om deze in bestaande huizen te realiseren.

dacht ik; waarom niet een losstaande kast ..ter grote van de welbekende huisvuilbakken of keuze uit verschillende maten( iedereen naar eigen behoefte),

die je kunt huren of leasen, zo kun je nagaan of de grote voldoet en of het voor jouw ook werkt.

De beveiliging kan wellicht via een soort chipknip die ook gelijk de bezorgkosten van je rekening haalt.

hier heb ik geen verstand van maar dat moet vast kunnen.

Degene die de kaart door de knip haalt moet daarvoor dan eerst de code verkrijgen van de besteller.. :-\

 

Eigenlijk zit ik maar gewoon wat te verzinnen hoor.

Brainstormen heet dat.... ;)

 

greetz,

Tirza

 

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Niet zozeer informatie over de "kast", maar meer algemeen over het feit dat e-business straks echt business is.

 

Grote golf in e-commerce moet nog komen [bron E-mmerce]

 

De grote golf in e-commerce moet nog komen. Dat gebeurt tegen de tijd dat de internetgekke always on generatie volwassen wordt, zo zegt Anthony Perkins, de hoofdredacteur van Red Herring, in een gesprek

met het Algemeen Dagblad. Perkins is één van de keynote-speakers op de Emerce Industry Day die 21 juni in de Amsterdamse Beurs van Berlage plaatsvindt.

Kinderen krijgen technologie met de paplepel ingegoten, aldus Perkins in het interview, tegen de tijd dat ze volwassen zijn en eigen geld hebben, zullen ze dat ook voornamelijk via het internet besteden. De grote golf in e-commerce moet nog komen als de jonge generatie internetters groot wordt, meent Perkins.

Lees verder>>>

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Nieuwe cijfers. Niet zo positief voor de sector overgens (slechts 2% groei ten opzichte van vorig jaar):

 

Half Nederland surft op internet

Ruim 50% van de Nederlanders gaat minstens 1 keer in de week het internet op. Een jaar geleden was dit nog 41%. Dit blijkt uit een onderzoek van NFO Trendbox. Prive-doeleinden zijn steeds vaker de reden om de elektronische snelweg op te gaan. In 2001 ging 55% van de internetgebruikers om die reden online, nu is dat 61%. Vooral internetbankieren is erg populair geworden, met name onder jongeren. Winkelen op het internet is nog niet erg populair in Nederland. Een op de vijf Nederlanders kocht dit jaar iets op het internet, dat is een stijging van 2% in vergelijking met vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Nipo.Met een percentage van 20% internetshoppers bevindt Nederland zich op de elfde plaats van een ranglijst van 37 landen. In Duitsland, de VS, Zuid-Korea en Hongkong wordt het meest online gewinkeld. [bron: Volkskrant]

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Uit de Nieuwsbrief van Syntens:

 

Nieuwe gedragsregels Thuiswinkel

Thuiswinkeliers verenigd in de branchevereniging Thuiswinkel.org zijn onlangs akkoord gegaan met nieuwe gedragsregels over zaken doen met consumenten. De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, een keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc.

 

De regels houden onder meer in dat bedrijven een feitelijk adres en een btw-nummer op de site moeten vermelden, maar ook hoe en op welk adres de consument met klachten terecht kan, welke service en garanties er geboden worden, de voorwaarden en het gegeven dat consumenten gedurende zeven werkdagen goederen mogen retourneren en het recht om een geschil voor te leggen aan een onafhankelijke

geschillencommissie.

 

Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan de gedragsregels Thuiswinkel Waarborg herkennen aan het logo van Thuiswinkel Waarborg. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond gestopte Web Trader.

 

De gedragsregels zijn te vinden op...

http://www.thuiswinkel.org/onderdelen/welkomspagina/gedragsregels_thuiswinkel_waarborg.pdf

 

Zie verder http://www.thuiswinkel.org .

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.