• 0

concurentiebeding

ik heb ook een concurentiebeding van 2jaar, maar ben min of meer niet eerlijk geinformeerd over het bedrijf bij het solicitatiegesprek . ik heb nu 2 keer een half jaar contract gehad , en hij heeft mij daarna niet vast aangenomen maar verteld dat ik eruit lig. nu wil ik zelf een bedrijf beginnen maar hij houd vast aan het beding wat moet of kan ik hiermee, nog een half jaar en ik kan mijn huis en alles wat ik op heb gebouwd verkopen , hij maakt mij en mijn gezin helemaal kapot door deze situatie, ik ben radeloos wie kan mij helpen AUB

 

Hier de letterlijke tekst van mijn arbeidscontract wb. concurrentie beding:

De werknemer zal zonder toestemming van de werkgever gedurende het bestaan der dienstbetrekking en, na beëindiging

van de dienstbetrekking binnen een tijdsvak van twee jaar binnen een straal van 10 km. rondom Enschede, niet in enigerlei vorm een zaak gelijk, gelijksoortig of aanverwant aan die van de werkgever vestigen, drijven, mede drijven of doen drijven, hetzij direct, hetzij indirect, alsook in of daarvoor op enigerlei wijze werkzaam zijn, al dan niet in dienstbetrekking, hetzij tegen vergoeding, hetzij om niet, of daarin aandeel van welke aard ook hebben, zulks op verbeurtenis van een direct opeisbare boete van € 2200,00 per gebeurtenis en tevens € 450,00 voor iedere dag, dat hij in overtreding is te betalen aan werkgever onverminderdhet recht van de werkgever om volledige schadevergoeding te vorderen van de werknemer, indien deze meer mocht zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

ik heb ook een concurentiebeding van 2jaar, maar ben min of meer niet eerlijk geinformeerd over het bedrijf bij het solicitatiegesprek . ik heb nu 2 keer een half jaar contract gehad , en hij heeft mij daarna niet vast aangenomen maar verteld dat ik eruit lig. nu wil ik zelf een bedrijf beginnen maar hij houd vast aan het beding wat moet of kan ik hiermee, nog een half jaar en ik kan mijn huis en alles wat ik op heb gebouwd verkopen , hij maakt mij en mijn gezin helemaal kapot door deze situatie, ik ben radeloos wie kan mij helpen AUB

 

Hier de letterlijke tekst van mijn arbeidscontract wb. concurrentie beding:

De werknemer zal zonder toestemming van de werkgever gedurende het bestaan der dienstbetrekking en, na beëindiging

van de dienstbetrekking binnen een tijdsvak van twee jaar binnen een straal van 10 km. rondom Enschede, niet in enigerlei vorm een zaak gelijk, gelijksoortig of aanverwant aan die van de werkgever vestigen, drijven, mede drijven of doen drijven, hetzij direct, hetzij indirect, alsook in of daarvoor op enigerlei wijze werkzaam zijn, al dan niet in dienstbetrekking, hetzij tegen vergoeding, hetzij om niet, of daarin aandeel van welke aard ook hebben, zulks op verbeurtenis van een direct opeisbare boete van € 2200,00 per gebeurtenis en tevens € 450,00 voor iedere dag, dat hij in overtreding is te betalen aan werkgever onverminderdhet recht van de werkgever om volledige schadevergoeding te vorderen van de werknemer, indien deze meer mocht zijn.

U kunt altijd de rechter vragen - in kort geding - het beding te matigen of op te schorten. Het probleem wat u daarbij mogelijk zult hebben is dat een beperking van de werking tot een straal van 10 km door een rechter al snel als redelijk gezien zal worden. U bent buiten een straal van 10 km tenslotte vrij. Ook de verdere omstandigheden spelen daarbij een rol. In mijn (proces)ervaring is het vooral afhankelijk van alle specifieke omstandigheden hoe een rechter hierin oordeelt.

 

En als u momenteel geen inkomen hebt, hierdoor, komt u mogelijk in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand, waardoor de kosten van een procedure voor u zeer beperkt zullen kunnen zijn.

Link naar reactie
  • 1

Beste Johan,

 

StevenK heeft je al juridisch inhoudelijk antwoord gegeven. Vanuit ondernemersperspectief wil ik daar een aanvulling op doen.

 

Ondernemer zijn heeft ook te maken met inventief zijn. Jouw concurrentiebeding spreekt over een straal van 10 kilometer. Kun je ons uitleggen waarom je niet op 11 km afstand een nieuwe zaak zou kunnen beginnen?

 

Ik weet natuurlijk verder ook niet wat voor bedrijf het is, maar in de tijd die het opzetten kost, is er altijd (evt ongeschoold) werk te doen via het uitzendbureau.

 

Als ondernemer is het van belang om niet voor één gat te vangen te zijn. Misschien kun je nog wat uitgebreider vertellen over je situatie zodat we misschien nog wat suggesties kunnen doen?

 

Groeten, Manon

Link naar reactie
  • 0

Beste Johan,

 

Wat is het probleem dan precies? Ik ga ervan uit dat je dat niet in je eigen achtertuin doet dus dat je toch een bedrijfsruimte moet hebben? En die kan dan toch wat verder weg zijn? En ik ga er ook vanuit dat je klanten niet allemaal binnen die straal liggen.

 

Groeten, Manon

Link naar reactie
  • 0

Misschien kan een juridisch onderlegd forumlid mijn stelling beoordelen:

In het concurrentie beding wordt alleen gesproken over het vestigen binnen een straal van 10 km, niet over het uitvoeren van activiteiten binnen die straal.

 

Dus wanneer je een bedrijf opricht 10 km buiten Enschede mag je volgens mij gewoon in Enschede installeren.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap - als voormalig inwoner van Enschede -het probleem van Topicstarter wel een beetje: in een straal van 10 kilometer rondom Enschede liggen de relatief grote plaatsen zoals Hengelo, Oldenzaal, Gronau en Haaksbergen. Daarbuiten ligt juist weer erg weinig (Almelo op 30 kilometer) . In de praktijk zit er daarom nauwelijks verschil tussen een straal van 10 of 30 kilometer rondom Enschede.

Het beperken van die straal tot bijvoorbeeld 5 km zou in dit geval al enorm veel schelen.

 

Wat ik mij afvraag is of in dit concurrentiebeding niet sprake moet zijn van een vergoeding van de werkgever. Zo ja dan is dat mogelijk als wisselgeld bruikbaar om de straal te beperken

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

Wat ik mij afvraag is of in dit concurrentiebeding niet sprake moet zijn van een vergoeding van de werkgever. Zo ja dan is dat mogelijk als wisselgeld bruikbaar om de straal te beperken

 

Als de werknemer aan kan tonen inkomensschade te lijden door het beding, dan kan de rechter een schadevergoeding voor de duur van het beding toewijzen. Op basis van de verstrekte informatie lijkt het mij voor Johan zinvol een procedure tegen de werkgever te beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Enschede en 10 km, dan valt inderdaad Oldenzaal en Hengelo af.

Als je een telefoon en postadres huurt in een bedrijvencentrum in Almelo en daar je officiële bedrijfsadres van maakt?

Hoe sta je dan juridisch?

 

Concurrentiebeding is er uiteindelijk voor dat je niet oude klanten afsnoept van je oude werkgever.

Bij éénmalige klanten lijkt me dat moeilijk aantoonbaar.

En als je niet alleen in Enschede werkt maar in heel Twente sta je volgens mij sterker.

 

@Bakker, - als voormalig inwoner van Almelo - Almelo is toch niet weinig?

www.yodata.nl www.datarecovery.nl

Link naar reactie
  • 0
Concurrentiebeding is er uiteindelijk voor dat je niet oude klanten afsnoept van je oude werkgever.

dat is IMHO een relatiebeding. Hier is echt sprake van een concurrentiebeding. Je mag binnen een bep. straal gewoon niet actief zijn.

 

@Bakker, - als voormalig inwoner van Almelo - Almelo is toch niet weinig?

72.000 inwoners, best veel. Maar Enschede+Hengelo+Oldenzaal+Haaksbergen etc zijn er tegen de 300.000,-, toch aanzienlijk meer ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo met Johan nog een keer, ik heb nu net op mijn bankrekening gekeken , en er is nog geen geld van het vakantiebonnenfons gestort, het gaat hierbij om een aanzienlijk bedrag van tussen de 3 a 4 duizend euro.

Ik heb hem meerdere keren gebeld en er word mij continu gezegd over een paar dagen is het geld er, maar niks dus.

Het vakantiebonnenfonds zegd dat hij het geld in termijnen of helemaal voor 30 mei moet over maken, dan wordt het geld eind juni uitbetaald. Als dat niet gebeurd word het geld overgeheveld naar het volgende jaar , zegd het vakantiefonds.

Maar hij heeft nog niks over gemaakt, ik maak mij ernstige zorgen.

Het klingt misschien gek maar is dit verhaal niet gunstig voor mijn concurentiebeding, wand uiteindelijk houd hij zich niet aan de regels.

Het komt zo niet goed en maak me zorgen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo met Johan nog een keer, ik heb nu net op mijn bankrekening gekeken , en er is nog geen geld van het vakantiebonnenfons gestort, het gaat hierbij om een aanzienlijk bedrag van tussen de 3 a 4 duizend euro.

Ik heb hem meerdere keren gebeld en er word mij continu gezegd over een paar dagen is het geld er, maar niks dus.

Het vakantiebonnenfonds zegd dat hij het geld in termijnen of helemaal voor 30 mei moet over maken, dan wordt het geld eind juni uitbetaald. Als dat niet gebeurd word het geld overgeheveld naar het volgende jaar , zegd het vakantiefonds.

Maar hij heeft nog niks over gemaakt, ik maak mij ernstige zorgen.

Het klingt misschien gek maar is dit verhaal niet gunstig voor mijn concurentiebeding, wand uiteindelijk houd hij zich niet aan de regels.

Nee, dat heeft met je concurrentiebeding niets te maken.

Het komt zo niet goed en maak me zorgen.

Je hebt een loonvordering inzake achterstalllig loon: schakel, indien van toepassing, vakbond of rechtsbijstandverzekeraar in en anders een advocaat.

Link naar reactie
  • 2
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoe kl*te ook, dit moet je echt los van elkaar zien. Het uitblijven van de vakantiebonnen maakt jouw concurrentiebeding niet ineens ongeldig ;)

Maar als je over beide tegelijkertijd procedeert draagt het wel bij aan het negatieve beeld van de werkgever. Kantonrechters hebben het over het algemeen niet zo op werkgevers die te laat zijn met betalen :)

Link naar reactie
  • 0

Dit topic gaat inmiddels niet meer over de effecten van een concurrentiebeding op het starten van een onderneming. Dit gaat over een concurrentiebeding an sich. Ik verzoek je een nieuw topic te starten met ondernemerschap als hoofdonderwerp, en het concurentiebeding verder achterwege te laten.

 

Om te voorkomen dat Higherlevel de komende tijd een tsunami aan arbeidsrechtelijke vragen van werknemers te verwerken krijgt, gaat dit draadje op slot en zal uiterlijk morgen verwijderd worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.