• 0

CE Keurmerk verplicht?

Dag iedereen,

 

Brandende vraag: Ik wil artikelen voor huisdieren zoals hondenriemen importeren vanuit China.

De fabrikant zegt dat CE niet belangrijk is en deze niet heeft en tevens ook afnemers heeft uit Itialië en Duitsland.

 

Nu heb ik op internet gelezen dat ALLE producten die in Europa worden verhandeld, verplicht het CE keurmerk moeten

hebben.

 

Weet iemand of dat ook voor hondenriemen geldt?

 

Groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste,

 

Ik kan je een PDF bestand bezorgen met de volledige wetgeving rond de CE - markering, heb het document destijds zelf ontvangen via een Unizo adviseur. Het is een nogal uitgebreid document, op pagina 4 staat de lijst van de producten waar de CE markering opmoet. Ik kopieer dat gedeelte hieronder eventjes, voor de rest van het document mag je me een PM sturen.

 

Op welke producten moet de CE-markering?

Op elk product dat onder een harmonisatierichtlijn(1) valt, moet de CE-markering worden aangebracht.

Momenteel bestaan er harmonisatierichtlijnen over de volgende achttien productcategorieën (2):

(1)Harmonisatierichtlijn : richtlijn die als doel heeft de eisen betreffende veiligheid van bepaalde

producten binnen alle landen van de Europese Unie te harmoniseren.

(2)Om rechtsgeldig te zijn in België moeten de richtlijnen omgezet zijn in Belgische regelgeving (wet,

koninklijk besluit, ministerieel besluit). Een actuele stand van zaken vindt u in bijlage II.

 

• speelgoed

• machines

• persoonlijke beschermingsmiddelen

• elektrisch materiaal voor laagspanning

• elektromagnetische compatibiliteit

• eindapparatuur voor telecommunicatie

• gastoestellen

• apparaten en beveiligingssystemen voor plaatsen waar ontploffingsgevaar heerst

• drukvaten van eenvoudige vorm

• medische hulpmiddelen

• actieve implanteerbare medische hulpmiddelen

• voor de bouw bestemde producten

• niet-automatische weegwerktuigen

• olie- en gasgestookte centrale verwarmingsketels

• explosieven voor civiel gebruik

• pleziervaartuigen

• liften

• drukapparatuur

 

Producten die onder bovenvermelde categorieën vallen, dienen dus voorzien te zijn van de CEmarkering.

Indien producten met betrekking tot specifieke aspecten onder verschillende richtlijnen

vallen die elk voorzien in het aanbrengen van de CE-markering, geeft de CE-markering aan dat de

producten geacht worden ook aan de voorschriften van elk van deze richtlijnen te voldoen.

 

Bron: Federale overheidsdienst economie, KMO, middenstand en energie.

 

Om puntje (2) om te zetten naar Nederlandse richtlijnen zal je contact moeten opnemen met de Nederlandse overheid. De bijlage waarover gesproken wordt bevat een heleboel wetteksten, goed voor een paar uur leesplezier ;)

Link naar reactie
  • 0
CE is geen keurmerk maar een markering...

 

De CE-markering is een conformiteitsteken dat aangeeft dat het product in kwestie volgens Europese specificaties is getest.

Met het teken geeft de fabrikant of de importeur (bij invoer van buiten de Europese Unie) aan dat het product voldoet aan de essentiële vereisten op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu van de betreffende richtlijn(en).

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, het is een eigen verklaring dat het product voldoet aan Europese richtlijnen van veiligheid, gezondheid en milieu.

De "feitelijke betekenis van de CE-markering is: "dit product voldoet aan de wet"

 

De term "test" moet je inderdaad niet al te letterlijk nemen. Grote importeurs zoals DHZ-ketens, tuincentra, warenhuizen etc zorgen overigens meestal wel voor echte tests of hebben daar eigen afdelingen kwaliteitscontrole voor.

 

De Voedsel en Warenautoriteit ziet toe op het gebruik van de CE markering en voert steekproefsgewijs - of na tips - onderzoek uit. Ik herinner met nog een recent topic (niet langer dan 3 maanden geleden) waarin een kleine elektronica importeur zich op HL beklaagde wanwege de zware boetes (meen € 5.000,- per keer) die hij kreeg bij controle van ondeugdelijke spullen uit Azië.

 

Ook leuk: De Consumentenbond (Consumentengids juli 2001, p. 51) zegt het volgende over de CE-markering:

Dit is een keurmerk dat op veel niet-eetbare producten staat. Het zegt alleen dat het product aan de minimale veiligheids- en kwaliteitseisen van de EU voldoet. U kunt dit eigenlijk naast u neerleggen, want elk product moet daaraan voldoen.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft idd niet te testen.

 

Echter: Als je het CE keurmerk voert dan ben je ook aansprakelijk en verantwoordelijk voor eventuele ongelukken die gebeuren omdat achteraf blijkt dat je toch niet aan de richtlijn voldoet, cq. voor klachten van consumenten dat het product niet voldoet met alle negatieve publiciteit tot gevolg

 

Gewoon simpelweg CE stickertjes bestellen en er vrolijk opplakken kan, maar brengt mijns inziens onverantwoorde risico's met zich mee

 

Frans

Link naar reactie
  • 0
Echter: Als je het CE keurmerk voert dan ben je ook aansprakelijk en verantwoordelijk voor eventuele ongelukken die gebeuren omdat achteraf blijkt dat je toch niet aan de richtlijn voldoet, cq. voor klachten van consumenten dat het product niet voldoet met alle negatieve publiciteit tot gevolg

 

Het maakt voor je aansprakelijkheid niet uit of je de CE markering (geen keurmerk) gebruikt of niet. Ieder product moet voldoen aan de wet, met of zonder CE markering. M.a.w. het niet-voeren van CE markering (al dan niet verplicht) beperkt je aansprakelijkheid niet.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Gewoon simpelweg CE stickertjes bestellen en er vrolijk opplakken kan, maar brengt mijns inziens onverantwoorde risico's met zich mee

 

Het vervelende eraan is dat chinese fabrikanten dat vaak wel doen, of het product nou aan richtlijnen voldoet of niet. Als importeur zo je vervolgens kunnen denken dat het allemaal goed zit, terwijl achteraf anders blijkt.

 

Uiteraard is die fabrikant dan wel aansprakelijk, maar zie dat maar eens te regelen.

Link naar reactie
  • 0

Kijk dat is nou net wat ik wilde horen en eigenlijk nergens terug kon vinden. Wat is je bron???

Voor hondenriemen, - speelgoed en - manden is geen CE keurmerk nodig.

 

Je kunt het uit het stuk van Liesbeth halen.

Link naar reactie
  • 0

mijn vriendin en ik zijn beiden creatief en handig.

 

Nu lopen wij met het plan om wellicht te beginnen met het maken van producten van hout. Denk met name aan sier en gebruiksvoorwerpen en aan kleine kadootjes van hout en daarna optioneel voorzien van een kleurtje.

Bijvoorbeeld originele handgemaakte boekensteunen, een ketting van houten letters, versiersels voor op de kast, opbergbankjes voor speelgoed van kinderen etc etc.

 

Nu heb ik begrepen dat voor diverse artikelen een CE label verplicht is. Ik mag dus niet zomaar een leuk klein houten bankje voor een kind maken en deze verkopen? of een grappig houten hobbelpaard. Dit zal allemaal CE gecertificeerd moeten zijn???

 

Is er onderscheid tussen de diverse bovengenoemde producten? En hoe wordt dat CE gebeuren geregeld; wat kost dat etc etc.

 

iemand die hier duidelijkheid over kan verschaffen.

Link naar reactie
  • 0

toevoeging op bovenstaande vraag:

 

spulletjes om op een kinder-/babykamer op te hangen valt dat ook een stukje onder speelgoed omdat een kindje daar mogelijkerwijs op kan gaan sabbelen oid?

 

En wat betreft bijvoorbeeld houten opbergbankjes: dus bankjes waarvan de zitting kan worden opgeklapt om dingen in te bewaren?

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk logisch dat jou product aan bepaalde richtlijnen moet voldoen, deze staan in de Europese wet opgenomen en de landen die lid zijn van de EU moeten deze weer in de eigen wet opnemen. CE is ook geen keurmerk, CE is een markering. Een CE markering is een eigen verklaring van de fabrikant dat zijn product aan deze richtlijnen voldoet. Nu zijn deze richtlijnen zeer minimaal, en daarom is CE ook geen kwaliteitskeurmerk.

 

Als je producten importeert van buiten het vrije handelsgebied van de EU, wordt jij volgens Europese wetgeving gezien als de producent van dit product. Je zult dus zeker moeten zijn dat jou product aan de minimale eisen voldoet, want jij wordt aansprakelijk gehouden indien er iets mis gaat! En ga dan maar eens verhaal halen in China of waar dan ook.

 

Verder heb je natuurlijk Normen (NEN), een norm is een algemene interpretatie van een bepaalde richtlijn of eis. Deze staan namelijk niet uitgebreid beschreven in de wet, maar wel in een norm.

Ook heb je tal van kwaliteitskeurmerken in vele verschillende sectoren, zowel voor fabrikanten van producten als bedrijven die slechts diensten leveren.

 

Ga er dus niet vanuit dat een product met CE-markering deugdelijk is, want dit hoeft niet het geval te zijn. Je hebt bepaalde onafhankelijke instituten die jou product kunnen testen of NEN kunnen certificeren. Dit is niet alleen van groot belang voor je aansprakelijkheid, maar marketingtechnisch is dit ook relevant. Als je in de bouwwereld een product levert met een KOMO-keurmerk weet je gewoon zeker dat zo'n product deugd.

 

Nu zijn certificaten van bepaalde NEN normen net zo 'waardeloos' als een CE-markering (zeggen bijvoorbeeld niks over de kwaliteit van jou product of dienst), maar dat laat ik verder aan jullie over om uit te zoeken. Ik hoop in ieder geval dat jullie nu het verschil weten tussen een CE-markering en een kwaliteitskeurmerk. Een erkende keurmerk instantie is overigens door de rva (raad voor accreditatie) geaccrediteerd, dit houdt in dat de instantie onafhankelijk én deskundig is!

 

Bronnen / websites om verder te raadplegen:

www.keurmerk.nl

www.komo.nl

www.nen.nl

www.rva.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.