• 0

zzp-er naast full time baan

Hallo, per toeval ben ik op deze site gestuit en heb al veel nuttige informatie gevonden die zeker van toepassing gaat komen. Echter zit ik nog met een paar vragen omtrent opzet zzp-er.

 

Ik zal even mijn huidige situatie uitleggen zodat de feedback beter kan aansluiten op mijn gestelde vragen.

Ik heb een full time baan, daarnaast werk ik nu en dan ook voor tv producties. Het begint nu aardig druk te worden waardoor ik eraan zit te denken om zzp-er te worden. De bedrijven waar ik voor werk preveren dit ook, hierdoor word het voor hen makkelijker om mij uit te betalen ivm facturatie voor de gewerkte dagen.

Mochten er nog andere (voordelige) opties zijn hoor ik dat uiteraard graag.

Er zijn echter een aantal vragen die bij mij spelen.

 

-   Wanneer wordt het de moeite waard om zzp-er te worden. ( hier

bedoel ik dan mee qua minimum inkomen nevenactiviteiten, belastingtechnisch, 42%, 52% afdragen, etc..)

-   Zijn er eventueel nog andere opties (mogelijkheden) om uitbetaald te krijgen.

-   Doordat ik al een full time hebt hoe zit het nu met het gezamenlijk inkomen ivm belasting

-   Wanneer begint het te lijken op een verkapt diensverband? En kan je hiermee problemen krijgen met de belasting of dergelijke.

-   Maakt het nog uit dat je een hypotheek hebt en dat mijn vrouw part-time werkt?

-   Waar moet ik rekening mee houden ivm hypotheekaftrek, aangifte, toeslagen en dergelijke…)

 

Sorry voor de vele vragen, maar het is voor mij van groot belang dat dit op kort termijn gerealiseerd gaat worden. Elk feedback, tips of kritiek is dan ook welkom.

 

Alvast hartelijk bedankt!

 

Rob

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, dat zijn geen vragen waar heel makkelijk antwoord op te geven is, alleen al omdat de antwoorden voor iedere situatie anders zijn. Hoe geef je de inkomsten nu aan? Resultaat uit overige werkzaamheden? Het verschil met ondernemerschap is dan voor jou niet zo heel groot, zolang je minder dan 1225 uur per jaar aan de onderneming besteedt. Voor je opdrachtgevers wel, die zullen liever een VAR-WUO zien dan een VAR-ROW, in verband met loonbelastingrisico.

 

Hou er rekening mee dat, als je opdrachtgevers geen LB inhouden, dat je zelf belasting moet betalen over je inkomsten. Zorg dus dat je daar voldoende geld voor overhoudt.

 

En denk ook even aan je btw-positie. Ik weet niet wat je daar nu voor geregeld hebt?

 

Er is op het forum al héél veel geschreven over je vragen. Kijk bijvoorbeeld eens tussen de columns, en gebruik de zoekfunctie (rechtsboven) om diverse draadjes hierover te vinden, bijvoorbeeld op te zoeken op zzp.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

 

-   Wanneer wordt het de moeite waard om zzp-er te worden. ( hier

bedoel ik dan mee qua minimum inkomen nevenactiviteiten, belastingtechnisch, 42%, 52% afdragen, etc..)

-   Zijn er eventueel nog andere opties (mogelijkheden) om uitbetaald te krijgen.

-   Doordat ik al een full time hebt hoe zit het nu met het gezamenlijk inkomen ivm belasting

-   Wanneer begint het te lijken op een verkapt diensverband? En kan je hiermee problemen krijgen met de belasting of dergelijke.

-   Maakt het nog uit dat je een hypotheek hebt en dat mijn vrouw part-time werkt?

-   Waar moet ik rekening mee houden ivm hypotheekaftrek, aangifte, toeslagen en dergelijke…)

 

 

 

Goedemorgen Rob,

 

Misschien een beetje late reactie op je vragen, maar ik heb sinds kort deze site ontdekt en zag je vraag en dacht... laat ik even je vragen een beetje beantwoorden.

 

 

- Wanneer wordt het de moeite waard om zzp-er te worden. ( hier

bedoel ik dan mee qua minimum inkomen nevenactiviteiten, belastingtechnisch, 42%, 52% afdragen, etc..)

 

Het wordt interessant als je naast je andere werkzaamheden geld kan verdienen door zo nu en dan een opdracht kan vervullen en daarmee dus je inkomen verhogen. Aangezien je een fulltime baan hebt, wordt het wel moeilijk om voor de inkomstenbelasting (IB) aan te tonen dat je recht hebt op de ondernemersfaciliteiten. Je moet namelijk voor die faciliteiten tenminste 1225 in 49 werken. Dat is gemiddeld 25 uur per en dus gemiddeld 3 dagen per week. Naar een fulltime baan is dat dus 8 dagen per week. Uiteraard (en uit ervaring) weet ik dat je ook langere dagen kan maken dan 8 uur per dag, maar de belastingdienst (BD) gaat in principe er van uit dat je 8 uur per dag werkt. Hierdoor kunnen zij dus snel tot controle overgaan om na te gaan of je de minimum uren wel hebt behaald.

 

Even ervan uitgaan dat je niet aan het urencriterium voldoet, komen de inkomsten als zzp-er boven op je arbeidsinkomen. Daardoor wordt de belastingdruk op de zzp-er inkomsten dus snel 42% en zelfs 52% van de netto (!!) inkomsten uit je zzp-er bestaan. Een positief gevolg hiervan is wel dat, zoals je later aangeeft, je hypotheekaftrek dus ook in de 42% of 52% schijf gaat vallen. Een nadeel is wel dat de drempels voor ziektekosten, giften en andere aftrekbedrag door je zzp inkomen ook strek verhoogd worden.

 

Indien je wel aan het urencriterium kan voldoen, dan wordt de winst uit je onderschap eerst fiscaal gezien verlaagd met een aantal post (ondernemersfaciliteiten) zoals zelfstandigen aftrek en MKB vrijstelling. Je fiscale winst wordt dan weer bij je arbeidsinkomen opgeteld en wordt verschuldigde belasting berekend. In dit geval zal je dus minder snel stijgen, maar uiteindelijk kom je ook in 52% tarief terecht. Uiteraad geldt het bovenstaande je woning hier ook.

 

Alle netto inkomsten uit zzp-schap zijn door jou ontvangen zonder dat je belasting hebt betaald. Je gaat dus achteraf de belasting erover betalen. Dit in tegenstelling tot je arbeidsinkomen waar je via de loonheffing (is een voorheffing van de inkomstenbelasting) al elke maand een deel belasting betaald (je werkgever houdt het namelijk op jou in en draagt het namens jou af aan de BD)

 

De belastingdienst mag zich niet bemoeien met je zzp-er schap qua wat je moet factureren (dus minimale omzet), maar zij kunnen wel de bron ter discussie stellen. Dat wil zeggen, dat als er geen positief resultaat uit zzp-schap wordt gehaald en zij verwachten dat dit ook niet zal gaan gebeuren, zij de negatieve bron niet accepteren en dus niet aftrekbaar is.

 

- Zijn er eventueel nog andere opties (mogelijkheden) om uitbetaald te krijgen.

Ja, dienstverband als oproepkracht (al dan niet met opkomstverplichting. Je opdrachtgever wordt dan werkgever en houdt de belastingen en sociale lasten gewoon op je in. Ook kan je opdrachtgever je betalen en later de belastingdienst laten weten dat zij bedragen aan niet werknemers hebben betaald (werknemerschap is bepaald door een aantal regels). Jij moet dan zelf het ontvangen bedrag aangeven en de belasting betalen. Vaak houdt een opdrachtgever wel een deel van de vergoeding achter om zeker te weten dat je het bedrag aangeeft, want zodra jij aangifte hebt gedaan, betalen ze het resterende deel.

 

- Doordat ik al een full time hebt hoe zit het nu met het gezamenlijk inkomen ivm belasting

De inkomsten van zzp-schap komen boven op je arbeidsinkomen. De belasting wordt berekend over je totale inkomen.

 

- Wanneer begint het te lijken op een verkapt diensverband? En kan je hiermee problemen krijgen met de belasting of dergelijke

Zodra de voorwaarden hetzelfde gaan lijken als van een werknemer, kom je op glad ijs. Je moet hierbij denken aan betaald krijgen zonder te werken (ziekte, verlof), betaald krijgen als er geen werkzaamheden worden verricht, wanneer je verplicht bent om aan al hun oproepen gehoor te geven.

Het grootste probleem van verkapt dienstverband is voor je opdrachtgever. Alle bedragen die je ontvangen hebt, worden dan namelijk als netto gezien en zij moeten het dan bruteren. Dat is erg kostbaar. Voor jou is het probleem dat je de opgevoerde kosten van zzp-schap niet mag opvoeren, want het heeft achteraf dus niet bestaan en dus geen kosten gemaakt.

 

- Maakt het nog uit dat je een hypotheek hebt en dat mijn vrouw part-time werkt?

Hypotheek: ja, zie boven

Vrouw: niet echt, tenzij je recht op een toeslag hebt

 

- Waar moet ik rekening mee houden ivm hypotheekaftrek, aangifte, toeslagen en dergelijke

Het belangrijkste is wel dat de belastingheffing over je zzp-inkomsten achteraf worden geheven. Je moet dus wel daar rekening mee gaan houden en niet alles uitgeven, want de BD is niet de makkelijkste als het gaat om betalen als je geen geld meer hebt.

 

Verder wil ik je erop wijzen dat onderschap voor omzetbelasting (BTW) en inkomstenbelasting anders wordt bepaald. Je bent namelijk sneller ondernemer bij de BTW dan bij de IB.

 

Groeten,

 

Sander

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.