Ik voel me compleet stuurloos!

Aanbevolen berichten

Beste HL'ers,

 

al enige tijd lees ik met veel interesse jullie forum. Mooi om te zien dat er via een dergelijk forum zoveel mensen geholpen worden. Nu zit ik zelf met een probleem dus ik dacht laat ik er ook eens een post aan wagen onder het motto van nooit geschoten is altijd mis.

 

Mijn probleem is eigenlijk dat ik totaal niet weet welke kant ik uit wil. Ik heb 4 jaar ervaring in de IT en een MBO automatiseringsopleiding.

Daarnaast heb ik ongeveer 1 jaar lang een voetbalreizenbureau gehad maar dat is helaas door onenigheid tussen mij en mijn ex campagnon ten einde gekomen. Nu zit ik weer in de IT maar heb hier helemaal geen lekker gevoel bij.

 

Tijdens het runnen van het eigen bedrijf vond ik het allerleukste het gevoel wat je krijgt wanneer je een order binnenkrijgt.

Daarnaast vond ik de vrijheid, het harde werken voor jezelf en niet voor een ander(van 8 uur 's ochtends tot 1 uur 's nachts geen enkel probleem!), niet continue in een saaie kantooromgeving zitten en het marketinggedeelte&webwinkel via internet onderhouden schitterend.

 

Nou zou je natuurlijk zeggen dan ga je verder met die voetbalreizen! Dat wil ik dus niet meer. Mede door de grote investeringen die hiervoor nodig zijn en de toch 'rare' contacten die je in deze wereld toch nodig hebt.

 

Nu ben ik al weer maaaaaanden aan het piekeren wat ik nu voor mezelf zou kunnen beginnen. Eigenlijk al jaren want voor het voetbalreizenbureau deed zat ik ook in de IT en vroeg ik me ook af wat ik nou echt zou willen.

Eventueel eerst een cursus/studie volgen behoort ook tot de mogelijkheden natuurlijk en daarna wat in loondienst gaan doen. Dan kan ik altijd later nog in die richting iets voor mezelf beginnen. Het is dus geen must om weer wat voor mezelf te beginnen maar ik zou het wel HEEL erg leuk vinden. Het leukste wat er is zo ongeveer is mijn idee :)

 

Nou is mijn allergrootste probleem eigenlijk dat ik totaal NIET weet in welke branche of richting ik me moet begeven. Ik voel me compleet stuurloos. Dus nu vroeg ik me af of 1 van jullie misschien bij het lezen van mijn verhaal een idee krijgt van een richting welke bij mij zou passen. (Uiteraard heb ik ook al met een aantal mensen in mijn naaste omgeving gepraat echter die zitten een beetje vast in het plaatje dat ik een uitstekende IT'er ben. Dat is misschien ook wel zo alleen word ik van dat werk totaal ongelukkig)

 

Een kort stukje over mezelf om er een beter beeld bij te krijgen:

26 jaar, ervaren met computers/internet/webshop etc, niet het standaard type it'er dus beschik over normale sociale vaardigheden maar ben niet het type dat met jan en alleman een praatje maakt en daardoor ben ik dus ook geen verkoperstype) Mijn interesses vind ik erg lastig te omschrijven en eigenlijk weet ik niet wat mijn interesses zijn. (ook een probleem) Wat ik veel doe is naar het cafe gaan met vrienden, tennissen, ik hou van autorijden en in het speciaal doorrijden (;) en ik hou van designerspullen, mooie kleding mooie huizen/panden (geen idee of het nuttig wat ik hier heb opgeschreven maar beter te veel dan te weinig zullen we maar zeggen).

 

Mocht iemand een geniale ingeving hebben of een andere soort advies dan zou ik dat erg graag horen!

(en excuses voor de lange lap tekst haha)

Link naar reactie

Hoi,

ik snap dat je graag zou willen dat iemand je kan vertellen wat je moet doen of welke richting je op moet gaan. Zelf bid ik ook weleens om een dergelijke verlichting. Ik denk echter dat een ander niet voor je kan aangeven wat je het beste kunt gaan doen.

Je schrijft dat je niet echt specifieke interesses hebt maar als je eens naar de afgelopen jaren en jaren kijkt (vanaf je puberteit).. wat is dan hetgeen dat je het meest prikkelde? Wat is het onderwerp waarvoor je bij de bruna een tijdschirft ging halen, surfte op internet of juist op feestjes langer bleef luisteren? Hoe breed je interesses ook zijn, er zijn maar een paar dingen die je van jongs af aan al interesseren. Dat is ook hetgeen waar je veel vanaf weet, waar je passie ligt en vooral.. waar je kracht ligt om ervoor te gaan. (En dit hoeft niet persé IT te zijn. Die kennis heb je opgebouwd doordat je al jaren in het werkveld zit).

Ik ben benieuwd wat er uitkomt.

Angeline

Link naar reactie

Dankjewel voor je reactie Angeline maar het is niet zozeer dat ik hier graag wil horen wat ik nu exact moet gaan doen maar meer dat ik graag zou horen dat iemand bij het lezen van mijn verhaal misschien een minuscule aanwijzing kan geven.

Of dat misschien iemand een idee heeft van begin bijvoorbeeld een friettent ofzo. Misschien dat iemand toevallig de juiste kleine aanwijzing geeft waar ik zelf maar niet aan denk?

Als ik vanaf mn puberteit kijk dan zie ik eigenlijk een heel slecht/troebel beeld van mezelf. Studeren kon ik me niet genoeg voor concentreren (verstand is het probleem niet heb ik altijd gehoord) en het interesseerde me niet. Naar feestjes/cafe gaan vond ik daarentegen prachtig. Kon niet genoeg feestjes e.d. hebben. Thuis zat ik daarentegen een beetje achter de PC. Een beetje gamen, beetje msn'en en je had al snel verstand van je PC. Hierdoor ben ik, vermoed ik nu, een IT opleiding gaan doen. Toen dacht ik dat het mijn interesse had. Ik had er al verstand van dus het was lekker simpel. Achteraf de stomste keuze ooit.

Tegenwoordig merk ik dat ik mijn oren spits in het cafe wanneer mensen het over handel hebben. Ik ga naar de AH om de QUOTE te halen om ideeen op te doen (niet met het beeld om zelf ook in de quote te komen maar misschien kan ik er door getriggered worden. Dat ik bijv. een variantje of combinatie verzin waarmee ik lekker voor mezelf kan starten. En het geeft natuurlijk hoop om te zien dat mensen het lukt iets succesvol voor hunzelf op te zetten).

 

Ik ben ook erg benieuwd wanneer ik iets vind waar ik (minimaal) 8 uur per dag gelukkig in kan zijn. Want dit is ***** en ik word er redelijk ongelukkig van. Gelukkig is mijn leven naast mn werk zo leuk anders zou ik er nog depressief van raken ;)

 

Link naar reactie

ben ik dus ook geen verkoperstype

 

Denk niet dat hij wil verkopen :).

 

Beste Timothy,

 

Ik heb het zelfde probleem gehad. Ik wist totaal niet wat ik wilde. Momenteel ben ik daar helemaal uit en heb het naar me zin met wat ik doe. Maar ik weet precies hoe frustrerend het kan zijn.

 

Ik ben destijds via via met een coach in contact gekomen. Die vertelde ik mijn probleem, intake gesprek was verder gratis daarom wilde ik dat wel proberen ;). Maar het was het zeker waard, achteraf was het heel simpel wat bij mij paste, maar soms moet je dat inderdaad van iemand horen. Allemaal redelijk qua prijs en geen vaag gedoe. Mocht je interesse hebben dan heb ik zijn nummer nog wel voor je. Stuur maar maar een PM bij interesse

Link naar reactie

'de boer op' is compleet niets voor mij. Dat was hetgene wat mijn compagnon deed. Ik deed de verkoop via de webwinkel en telefonisch wanneer een klant belde voor een arrangement. Tevens weet ik dat ook 1 van mijn kwaliteiten het internet afspeuren is naar de meeste goedkope prijs. Dat is ook altijd handig wanneer je wilt handelen lijkt me?

Maar écht verkoop is echt niets voor mij... Daarvoor ben ik niet genoeg een prater.

Link naar reactie

@Fred Wiersma:

 

het maakt me tot op zekere hoogte niet uit wat ik ermee verdien. Als ik nu een eigen bedrijfje zou starten en ik zou er zo'n 2000 netto in de maand aan over houden zou ik het geweldig vinden. Ongeacht hoe hard ik er voor moet werken!

Natuurlijk wel met zicht op verbetering in de (verre) toekomst maar ik denk dat dat een gezond streven is ;D

Link naar reactie

Ik zou zeggen, ontplooi eens wat initiatieven in de richting die je denkt dat goed voor je is, of waar je je lekker bij voelt. Daar leer je van ! Je weet blijkbaar wel wat je niet kunt, draai dat eens om naar wat je wel kunt en neems wat risico !

 

Hier een algemene vraag stellen wat je mogelijk of misschien zou kunnen of willen doen, is eenvoudig, beantwoorden zonder je persoonlijk te kennen is minder eenvoudig en zal niet meer kunnen zijn dan een slag in de lucht, waar jij ook niets aan hebt.

 

Praat eens met iemand in je directe omgeving die jou en jouw persoonlijke omstandigheden kent en begrijpt, daar heb je veel meer aan.

 

Oh ja, garanties dat een ander je een perfecte advies kan geven is een illusie. Ondernemen is per definitie risico nemen en uit jou post lees ik dat je dat lastig vind.

 

Succes

 

Deze vergat ik nog erbij te zetten,

Laat je eens testen, doe een beroepskeuze test. en laat de wens naar ondernemerschap voorlopig maar varen, ondernemers zien, ruiken en denken in mogelijkheden.

 

Link naar reactie

@Fred Wiersma:

 

het maakt me tot op zekere hoogte niet uit wat ik ermee verdien. Als ik nu een eigen bedrijfje zou starten en ik zou er zo'n 2000 netto in de maand aan over houden zou ik het geweldig vinden. Ongeacht hoe hard ik er voor moet werken!

Natuurlijk wel met zicht op verbetering in de (verre) toekomst maar ik denk dat dat een gezond streven is ;D

 

Dus als alles wat je zou doen, 2000 EUR / maand op zou leveren, wat zou je dan gaan doen?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

@Marco van den Maagdenberg:

 

risico nemen vind ik totaal niet lastig. Anders ben ik ook in het verleden geen eigen onderneming gestart wat een groot kapitaal aan leningen nodig had. Dit vind ik juist spannend en daar haal ik energie uit!

 

Ik weet eigenlijk helemaal niet zo goed wat ik wel en niet kan. In de IT is me namelijk altijd alles vanzelf gegaan omdat ik onder mijn niveau werk. Ik wil ook niet hoger in de IT omdat het totaal mijn gebied niet is. Dat is eigenlijk 1 van mijn weinige zekerheden.

 

Wanneer je mijn post goed gelezen hebt had je kunnen lezen dat ik al met mensen uit mijn directe omgeving gepraat heb maar dat ik daar ook geen steek verder mee kom. ??? Ik weet ook dat niemand mij de garantie kan geven dat hij mij de juiste kant opstuurt. Maar ik wil nu in ieder geval een andere kant op dan dat ik nu ga. Daar heb je wel gelijk in. Ik MOET nu iets gaan doen. Althans zo voelt het.

Link naar reactie

@Timothy,

 

Je wens om vrij te zijn is zo groot dat het je niet uitmaakt wat je ervoor moet doen. Maar dat is niet echt vrijheid. Want geloof me, ondernemer zijn om het ondernemer zijn maakt gewoon niet gelukkig. Wanneer je niet iets doet wat je leuk vindt, is ondernemen misschien nog wel vervelender dan het hebben dan een baan.

 

Volgens mij probeer je te hard er iets uit te krijgen waardoor je iedere keer tegen de muur oploopt. Wanneer je de eis dat je per se iets voor jezelf wil opzetten kunt loslaten, kan het best zijn dat het ondernemerschap later weer op je pad komt. Vraag eens hardop in jezelf: "is het ok om nu niet voor het ondernemerschap te kiezen?". En luister dan goed, misschien zegt je lijf wel iets heel anders dan je had verwacht. Het is echt geen schande om een wens tijdelijk op te schorten als deze je meer pijn dan plezier geeft.

 

Enne, een goede verkoper is vooral geen goede prater, maar een goede luisteraar!

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie

@Marco van den Maagdenberg:

Wanneer je mijn post goed gelezen hebt had je kunnen lezen dat ik al met mensen uit mijn directe omgeving gepraat heb maar dat ik daar ook geen steek verder mee kom. ???

 

En die geven niet het antwoord dat jij wil horen !?

 

Een uitstekende IT'er zijn is ook niet verkeerd hoor! Als mensen die jou door en door kennen, jou geen sturing kunen geven, hoe kunnen wij dat dan wel vanaf een "plat stukje tekst".

 

Nogmaals: Praat eens met iemand in je directe omgeving die jou en jouw persoonlijke omstandigheden kent én begrijpt, daar heb je veel meer aan.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.