• 0

Hoe starterskrediet te verkrijgen zonder vermogen, baan, onderpand, ed?

Beste lezers,

 

Allereerst zal ik kort mijn situatie uitleggen. Ik ben sinds 2007 een startende ondernemer en heb daarnaast het grootste deel van de tijd parttime baantjes gehad puur en alleen om de huur te betalen, geen grond om een persoonlijke lening te kunnen krijgen of enige andere vorm van lening die is gebasseerd op een maandelijks inkomen boven een zekere grens. Ik heb vorig jaar wel een lening van 5000 euro verkregen maar dat is al lang op. Overigens heb ik de afgelopen negen maanden geen betaald werk verricht en verbleef in het buitenland.

 

In de afgelopen twee jaar heb ik al de nodige investeringen gehad, vooral veel reizen, communicatie en pc/media apparatuur. Een flink totaal bij elkaar. De apparatuur heeft geen vast blijvende waarde zoals bijvoorbeeld vastgoed heeft en een deel ervan is al niet meer werkende. Hier zit dus geen onderpand mogelijkheid in.

 

Nu heb ik de nodige gesprekken gehad met investeerders maar die vind ik zwaar overdreven hebberig. Een meerderheidsbelang in alles met als enige tegenprestatie een betrekkelijk klein bedrag neerleggen is wat mij betreft ver buiten porportie. Tenslotte ben ik degene die het werk verricht, het intellectuele eigendom op tafel legt en het netwerk heeft opgezet en verder uitwerkt, bovendien heb ik al een gigatisch team. Dat heeft geen geringe waarde wat mij betreft. Verder wil ik zelf volledig in controle zijn.

 

De kern van mijn onderneming is overigens het stimuleren van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarbij leveren wij advies en concepten voor oplossingen voor maatschappelijke problemen die zo zijn ingericht dat zij inkomsten genereren.

 

Waarvoor ik geld nodig heb is vooral het fulltime bezig kunnen zijn met het werk, reizen en communicatie. Daarnaast zou ik graag een kantoor hebben met inrichting en heb ik aanschaf van laptops en wat andere apparatuur nodig. Verder onkosten vergoedingen voor een aantal mensen die mij al ondersteunen en een website. Het absoluut minimale bedrag wat ik nodig heb zonder apparatuur aanschaf en kantoor is 15.000 euro, het dubbele voor een ideale situatie. Steun heb ik al, 14 mensen steunen mij inmiddels in Nederland, 4 in het buitenland en het team breidt zich nog verder uit.

 

Als iemand voor mij advies heeft waar ik mee aan de slag kan ben ik daar zeer dankbaar voor.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een ijzersterk business plan hebben en vol vertrouwen naar de bank. Alleen in deze tijden is dat nóg moeilijker. Dit klinkt misschien gek, maar juist een groter bedrag kan makkelijker te verkrijgen zijn. Bijvoorbeeld 50.000 euro. Probeer ING ondernemers team van Amsterdam.

Link naar reactie
  • 0

Zit daar nog verschil in? Hebben de banken onderling (dezelfde banken dan) geen contact met elkaar?

 

Contacten zjn op dat niveau minimaal en als men een goed klant van elkaar kan afsnoepen, zal men dat niet laten.

 

in principe "verkopen" ze allemaal dezelfde diensten, met wat verschillen in tarieven en voorwaarden. Hét grote verschil zit 'm in de contactpersoon die men treft, de een zal wat meer stappen voor zijn klant zetten dan zijn collega, en dan kan je beter die eerste treffen.

 

Alleen overstappen op een klein tariefsverschil is niet altijd handig, zeker niet als er een goed contact is. Bij het overstappen is het nog maar de vraag of die situatie hetzelfde blijft of beter wordt.

Link naar reactie
  • 1

Beste Bas,

 

Als jullie advies en concepten leveren dan vraag ik me sterk af of je niet gewoon kan beginnen zonder investering!

Haal je eerste klant binnen en vraag een voorschot, vraag daarnaast je team of je pas kan uitbetalen na afloop van de eerste opdracht. Voor advies kan je ook vanuit thuis werken, ik neem aan dat je een PC of laptop en telefoon wel zelf hebt, dus dan kan je een heel eind komen.

Zodra je je eerste advies verkocht hebt kan je naar de bank. Wel slim om nu al te gaan en te vragen of zij betalen zodra je de opdracht binnen hebt. Vergroot zeker de kans om je financiering te krijgen.

bij ons zei de bank ook "wij financieren vooral omzet", dus haal eerst je opdracht binnen en ga dan naar de bank!

 

Vergeet verder vooral subsidies niet, van de nationale overheid en ook van gemeente e.d., iedereen wil maatschappelijk betrokken zijn en heeft daar vaak wel een klein potje voor. Misschien heeft een gemeente nog een gebouw leegstan en kan je daar een half jaar gratis zitten o.i.d....

 

Succes!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Bas,

 

Google eens op "Bootstrapping" en haal daar een berg inspiratie uit. Er is veel gratis te verkrijgen. Je dient een goede zaak, dus kijk eens of er een bedrijf dat momenteel zijn personeelsbestand inkrimpt bereid is om bijvoorbeeld een paar oude laptops in bruikleen te geven. In de meeste gevallen kun je prima uit de voeten met een Intel Mobile 500Mz computer. Met XP kom je toch al een heel eind? Een bedrijf dat inkrimpt heeft misschien ook wel voor een paar man een ingericht kantoor beschikbaar. Krijgen zij een mooie naamsvermelding als sponsor ( goed signaal naar de buitenwereld ! ), en jij kan weer 6 - 12 maanden verder.

 

Als je eerste klanten via een sponsor-deal tegen weinig of geen out-of-pocket kosten waarde tovoegen aan hun product of dienst, dan snijdt het mes toch aan twee kanten? Pas er voor op om bij een negatieve cashflow nieuwe verplichtingen aan te gaan. Je maakt het probleem er alleen maar groter door.

 

En wat die investeerders betreft: VC-geld is duur geld. Subsidie is gratis geld. Maar als al je opties verbruikt zijn, is "duur" vaak nog altijd beter dan "niet te koop".

 

Succes met je zoektocht!

Link naar reactie
  • 0

Beste " naam" ???

 

Voor de gevestigde ondernemer is er het besluit bijstandsverlening zelfstandigen Bbz 2004.

Dit biedt gevestigde ondernemers in tijdelijke financiële problemen, met een levensvatbaar bedrijf, oplossingen om in hun levensonderhoud te voorzien, het bedrijf in stand te houden, te investeren of kortlopende schulden opnieuw te financieren.

De ondernemer dient voor het levensonderhoud, al geruime tijd aangewezen te zijn op de inkomsten uit onderneming.

 

Regionale Zelfstandigenloketten verbonden aan de Kamers van Koophandel kunnen u onder voorwaarden verder helpen.

U dient te voldoen aan een aantal criteria, zoals verblijf in NL, arbeidsduur binnen uw onderneming > 1225 uur, rechtmatige vestiging, banken zijn niet bereid u te financieren, levensvatbaarheid onderneming etc.

 

Bij de aanvraag dient u de laatste 3 boekhoudrapporten, een prognose en voorlopige cijfers samen met een aanvraag formulier in te leveren. inclusief een toelichting over het ontstaan van de problemen.

 

Uw aanvraag wordt na inname getoetst op rechtmatigheid en voorgelegd aan een extern adviesbureau ( zoals Senter)

Zij maken met u een afspraak om uw bedrijf door te spreken. Vervolgens rapporteren zij aan het Regionale Zelfstandigenloket Uit eindelijk neemt het College van Burgemeesters in uw woonplaats het formele besluit.

 

Heeft u baat bij deze info ?

Met vriendelijke groet,

 

Arnold

 

 

Link naar reactie
  • 0

Via bank kan je dit 100% vergeten. Zelfs borgstellingskredieten (waar de overheid voor overgrote deel garant staat) zijn al bijna opgedroogd. Kregen drie weken geleden een afwijzingsemail van een klant waarin de bank vrijwel letterlijk zegt: normaal gesproken geen probleem, maar door onze situatie nu niet mogelijk.

 

Je moet het dus vinden in subsidies, informals (goed plan hebben!) en dan mogelijk een combinatie naar een (overheids)krediet.

 

Succes!

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Ga omzet draaien en op basis van je omzet kan je rood op de rekening staan

om 50.000 te krijgen moet je minimaal 10.000 per kwartaal omzetten. er bestaat ook nog zo iets als factoring

 

of kijk eens op trademax ABN-AMRO voor ideeen

 

je kan ook werken met 30/70 constructie 30% vooraf en 70% bij oplevering concept

Link naar reactie
  • 0

Ik zou dit stukje zelf geschreven kunnen hebben: ook ik kreeg nergens krediet. Ik had oa een oproep op speurder.nl gezet en kwam in contact met een aantal geinteresseerden:

 

Echter, in mijn optiek waren dit niet meer dan "hoeren"....Zij waren niet de rechtstreekse financiers, maar buro's die diensten aanbieden en in hun netwerk op zoek gaan naar matches/inesteerders. Er moesten vooraf al fees betaald worden, zonder enige garantie op resultaat. Het maakt hun dus feitelijk niet uit of er een investeerder gevonden wordt...

 

Eentje maakte het erg bont en schrijft letterlijk:

No cure no pay: 5500 excl BTW. Dit was zowieso af te rekenen. Hiervoor stuurde men een mailing naar het netwerk, presentatie bij 2 invsteerders, er werd een investeringsdocument opgesteld etc.

Bij een match kwam daar nog bij: Cashvergoeding z% over gerealiseerde investering, PLUS...een aandelenbelang van y%.

Ronduit belachelijk. Te meer omdat de kredietaanvraag slechts 25000 euro betrof en in geen enkele verhouding stond met de kosten..

 

En zo heb er ik er met nog 6 gesproken.

Ik heb 1 gesprek gehad met een direkte investeerder. Een vastgoedbedrijf dat investeringen zocht.

Zij hadden ook interesse, maar hadden wel erg veel noten op hun zang. Zo moest ik mijn webbouwers ontslaan en moest ik gebruik maken van het IT-bedrijf waarin zij zelf investeerden, en gingen niet akkoord met een terugkoopregeling door mij van de aandelen. Deze 2 zaken waren voor mij onbespreekbaar. Wilden ook een te groot aandeel, zonder mee te werken. Ik moest gebruik maken van hun inhouse- jurist. Ik wilde, samen met een kennis die een advocatenkantoor heeft, op mijn website arbeidsgerelateerde juridische diensten aanbieden; daar waren zij het ook niet mee eens; Zij hadden een jurist in dienst en die kon die service ook overnemen en uitbreiden.

 

Dus adverteren op Speurders heeft eigenlijk alleen aasgieren aangetrokken; wel 1 prive-investeerder/succesvolle match.Probleem is alleen dat zijn schuldenaar nog niet in staat is geweest tot aflossing....en dat gooit dus weer roet in het eten voor mij...

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik zou dit stukje zelf geschreven kunnen hebben: ook ik kreeg nergens krediet. Ik had oa een oproep op speurder.nl gezet en kwam in contact met een aantal geinteresseerden:

 

Echter, in mijn optiek waren dit niet meer dan "hoeren"....Zij waren niet de rechtstreekse financiers, maar buro's die diensten aanbieden en in hun netwerk op zoek gaan naar matches/inesteerders. Er moesten vooraf al fees betaald worden, zonder enige garantie op resultaat. Het maakt hun dus feitelijk niet uit of er een investeerder gevonden wordt...

 

Er zijn sites waar je anoniem je project kan promoten aan investeerders die ook anoniem zijn. Pas als een investeerder een interessant project tegen komt worden bij wederzijds goed vinden gegevens uitgewisseld. Er worden geen matchingfees of iets dergelijks gevraagd. Tegen een kleine betaling krijgen ook de ondernemers extra mogelijkheden ter promotie van het project aangeboden. Wellicht is het de moeite waard om te proberen.

Zoek en vind investeerders op http://www.investeringsplein.nl

 

Meer leads genereren? http://www.precies.com/leadgeneratie.php

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb ben toendertijd eens bij het plaatselijke zelfstandigenloket binnen gelopen. Toen een aantal tips gekregen, al is het maar afhankelijk van de medewerker die je treft. Soms is het gewoon puur toeval dat je ergens tegen aan loopt. Mijn ervaring is dat dan ook vaak de juiste richting is om in te stappen. Echt concreet kan ik je helaas ook niet helpen maar ik wens je wel veel succes met je ondernemingen.

 

groet!

 

Innovatius

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.