• 0

Hoe een juridisch dossier op te bouwen?

Ik ben verwikkeld geraakt in juridisch geschil met software bouwer m.b.t. o.a. intellectueel eigendom van een software applicatie, de bijbehorende "content" (functionele inhoud, modellen etc.) en het achterliggende business model.

 

Ik heb advocaat in de arm genomendie flink aan de slag is met voorbereidingen juridische acties en deze heeft me gevraagd met spoed all relevante documenten en historie te verzamelen voor geschil. Probleem is nu dat advocaat paar dagen niet bereikbaar is en er (vooralsnog) geen kantoorgenoot is die me verdere (specifieke) instructies kan geven hoe het dossier hiervoor is op te bouwen.

 

Het betreft een business die ik in 1999 begonnen ben, aantoonbaar in het verleden soortgelijke software in mijn opdracht gebouwd is, hiermee klanten bediend zijn, etc. etc. Daarnaast zijn er talloze documenten die mijn functionele briefings aan softwarebouwer aantonen etc.

 

Mijn vraag: wie heeft er ervaring met het opbouwen en structureren van een dergelijk bewijsvoerend dossier? Waar moet ik op letten? Welk soort documenten of getuigenissenverklaringen zijn belangrijk? (bijvoorbeeld werknemers van softwarebouwer die ik dagelijks aanstuurde?, bouwers van voorlopers van deze applicatie? klanten? etc.)

 

Punt is dat ik dit dossier aanstaande vrijdag moet aanleveren omdat dagvaardingen er aanstaande maandag uitmoeten. Wie heeft adviezen, of is het "gewoon" alle mogelijke documenten verzamelen en in chronologische volgorde zetten, onderbouwd door getuigenverklaringen.

 

Alvast dank voor reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet direct een antwoord op je vraag, maar even een observatie: is het niet raar dat je vrijdag een dossier moet inleveren, je (ongetwijfeld goedbetaalde) advocaat lekker op vakantie is, en je hier nu gratis advies in wilt winnen als alternatief? Niet dat Higherlevel.nl niet bedoeld is als forum waar je op vrijwillige basis zeer goede antwoorden krijgt, maar de gang van zaken vind ik wat vreemd.

 

/off topic

Link naar reactie
  • 0

Niet direct een antwoord op je vraag, maar even een observatie: is het niet raar dat je vrijdag een dossier moet inleveren, je (ongetwijfeld goedbetaalde) advocaat lekker op vakantie is, en je hier nu gratis advies in wilt winnen als alternatief? Niet dat Higherlevel.nl niet bedoeld is als forum waar je op vrijwillige basis zeer goede antwoorden krijgt, maar de gang van zaken vind ik wat vreemd.

 

Inderdaad, maar dit is slechts 1 onderdeel van het totaal aan eisen/vorderingen. Eerlijk gezegd heb ik dat stuk niet goed kortgesloten met haar en dacht dat dit wel zou lukken, maar bij nader inzien en al werkende aan het dossier, vraag ik me af of iemand anders ervaring heeft met het opbouwen van een dergelijk dossier ...

Link naar reactie
  • 0

Doe hier vooral niet te spastisch over. Alle stukken met betrekking tot de punten waar de discussie met de tegenpartij betrekking op heeft zijn voor het dossier in meer of mindere mate relevant. Leg de correspondentie/stukken in chronologie van data (meet recente datum bovenop) en je hebt een dossier. Het is aamn jou zelf om de rode draad hieruit te halen en in het licht van de discussie met de tegenpartij argumenten aan te dragen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Mijn vraag: wie heeft er ervaring met het opbouwen en structureren van een dergelijk bewijsvoerend dossier? Waar moet ik op letten? Welk soort documenten of getuigenissenverklaringen zijn belangrijk? (bijvoorbeeld werknemers van softwarebouwer die ik dagelijks aanstuurde?, bouwers van voorlopers van deze applicatie? klanten? etc.)

Ervaring genoeg, maar

Punt is dat ik dit dossier aanstaande vrijdag moet aanleveren omdat dagvaardingen er aanstaande maandag uitmoeten. Wie heeft adviezen, of is het "gewoon" alle mogelijke documenten verzamelen en in chronologische volgorde zetten, onderbouwd door getuigenverklaringen.

Weet je wel zeker dat je advocaat goed bezig is? Hoe kan de advocaat maandag een dagvaarding de deur uit doen als hij pas vrijdag het dossier krijgt en dit dossier tien jaar beslaat (en hij ook nog eens met vakantie is).

 

Sterker nog: hoe kan de beslissing om te dagvaarden genomen zijn zolang de advocaat niet voldoende inzicht in het dossier heeft om jou precies te kunnen melden welke stukken hij nog nodig heeft? Als ik tenminste op het punt ben dat ik een dagvaarding aan het afronden ben, dan zal mijn cliënt hooguit nog om specifieke stukken/verklaringen vragen waarvan ik weet dat die (zouden moeten) bestaan.

 

Verder is een 'juridisch dossier' niet anders dan een normaal dossier: alle relevante stukken, met een logische volgorde en indien nodig een beetje toelichting. Hou er daarbij wel rekening dat relevant in jou optiek mogelijk een andere betekenis heeft dan in de optiek van advocaat en rechter.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.