• 0

BBMKB ook een risico voor de bank?

Wij zijn nog aan het wachten op een reactie van de bank, maar nu

was ik benieuwd naar het volgende:

 

Als de bank een deel van het krediet verleend dmv de BMKB regeling en het bedrijf

gaat toch failliet, hoe gaat het dan met het deel waar de staat borg voor staat?

 

Moet de bank alsnog aan kunnen tonen dat het verantwoord was om een financiering te

verstrekken om het gedeelte waar de staat borg voor staat te ontvangen? Of kunnen ze door aan te tonen dat het bedrijf failliet is dat gedeelte ''declareren''? (kan niet op het juiste woord komen)

 

Ik zag namelijk dat er in de kamervragen van gisteren hierover gesproken is en er werd een opsomming gemaakt van wat de staat al heeft gedaan voor de bestaande en startende bedrijven, o.a. was het plafond voor starters verruimd tot 200.00 Euro.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je reactie!

 

Ik ben zelf ook nog even op onderzoek geweest en heb het volgende

gevonden:

 

http://wetten.overheid.nl/BWBR0024902/hoofdstuk2/artikel28/geldigheidsdatum_02-07-2009

 

1. Borg voor 90% van het kredietbedrag

2. Bij starters kan afgeweken worden van het eerste lid, borg 100% van het kredietbedrag

 

http://wetten.overheid.nl/BWBR0024902/bijlage21/geldigheidsdatum_02-07-2009

 

Bovenstaande is een link naar een vb-overeenkomst BMKB regeling

 

Paragraaf 4

Voor starters is het borgstellingskrediet maximaal 200.000 Euro

 

Paragraaf 6

Hierin staat wanneer de 'claim' niet zou worden gehonoreerd, o.a.:

- Wanneer er geen inzicht in gegevens is gegeven wanneer de staat daar om heeft verzocht

- Wanneer er onjuiste gegevens zijn verstrekt bij de aanvraag

 

 

Mijn conclusie:

Wil je een eigen onderneming starten en kun je de bank geen zekerheden bieden, maar

zijn de toekomstperspectieven goed (volgens de bank), zit de financieringsbehoefte tussen de 35.000 Euro en 200.0000 Euro, dan kan de bank het benodigde krediet verstrekken met borgstelling van de staat tot 100% van het kredietbedrag.

 

(correct me when I'm wrong :) )

Link naar reactie
  • 0

Ja toch?

 

Gisteren nog de kamervragen en antwoorden gelezen inzake de kredietverstrekking

aan ondernemers.

 

Ik kan begrijpen dat banken terughoudener zijn in deze tijd, maar gezien deze

verruiming en voor de bank toch weinig tot geen risico, wanneer aan de voorwaarden

wordt voldaan, zou je denken dat de verstrekking toch een stijgende lijn zou moeten zijn?

 

Vorige week hebben wij ons plan ingediend bij de bank en afgelopen vrijdag een eerste contact met de accountmanager gehad van één van de banken waar deze ingediend is.(telefonisch)

Mijn idee over het gesprek:

De accountmanager gaf aan geen kennis van de betreffende branche te hebben

 

Was blij dat ik het plan zelf heb gemaakt en van voor tot achter kan dromen, want hij was mij

aan het uithoren over de inhoud van het plan :) (logisch natuurlijk)

Het was een soort kennismakingsgesprek via de telefoon en het plan wordt door een team bekeken en dan pas beoordeeld.

Tijdens het gesprek ben ik ook begonnen over de BMKB regeling en wat zij voor ons konden betekenen. Hierin werd dus aangegeven dat deze regeling voor de bank ook een groot risico is, vandaar ook de topic-vraag.

 

Nu ik zelf de stukken heb gelezen (kamervragen, antwoorden en informatie op wetten.overheid) is het risico tot het minimum beperkt (zelfs tot 100% voor de starter)

Dus ik hoop maar, dat wij een positief bericht krijgen van de bank ;D

Link naar reactie
  • 0

Ja toch?

 

Gisteren nog de kamervragen en antwoorden gelezen inzake de kredietverstrekking

aan ondernemers.

 

Ik kan begrijpen dat banken terughoudener zijn in deze tijd, maar gezien deze

verruiming en voor de bank toch weinig tot geen risico, wanneer aan de voorwaarden

wordt voldaan, zou je denken dat de verstrekking toch een stijgende lijn zou moeten zijn?

 

 

Laten we eens gek doen, we doen een spelletje: Jij bent Minister van Financiën, en ik, jouw collega van Economische Zaken, heb een goed idee:

 

"Als we nou eens garant staan voor de kredieten van ondernemers die geen of onvoldoende zekerheden kunnen bieden. Dan komt er veel meer geld in omloop, er wordt weer ondernomen, en dan gaat het met de economie weer de goede kant op. Als jij dat ook een goed idee vind, gaan we vandaag nog de banken bellen om te zeggen dat we alle bedrijfskredieten garanderen."

 

Ik ben benieuwd naar jouw antwoord.

 

 

Link naar reactie
  • 0

M.a.w. de banken zijn hier niet van op de hoogte?

 

En anders moet je maar even uitleggen wat je hiermee bedoeld? ;)

 

(Wanneer zo de regeling is ontstaan, geloof ik niet dat ze de telefoon pakken om elke

bank op de hoogte te stellen, of de deelnemende banken dan ;D)

Link naar reactie
  • 0

Heeft er hier iemand ervaring met een goedkeuring van een financieren met de BBMKB (!) regeling?

Ook ik snap het probleem niet wat de banken met deze regeling zouden kunnen hebben.

Natuurlijk moet het ondernemingsplan realistisch en levensvatbaar zijn maar het is altijd een zeker risico.

En als het dus misgaat kan de staat garant staan, dus minder zorgen voor de bank.

 

Ik snap het verhaal van Ruben niet. Het gaat toch niet om Min financien en EZ ?Die zijn blijkbaar al accoord. Het gaat om de banken die het blijkbaar nog steeds een te groot risico vinden terwijl de regeling juist is om het risico voor de banken sterk te verminderen?

 

Er is overigens een gigantisch pot geld voor gereserveerd. door de regering voor de banken. Er is ergens een overzicht van.

[Edit] gevonden: http://www.senternovem.nl/bmkb/interesse/index.asp , halverwege het jaar nog maar 30% van de 745 miljoen gegarandeerd!

Link naar reactie
  • 0

Klopt BBMKB...

 

Op de website van SenterNovum staat onder deelnemende banken wel een

bestand welke je kunt downloaden, daarin staan de bedragen die de banken

hebben gebruikt en wat nog beschikbaar is.

 

Ben ook heel benieuwd wie hier positieve ervaring mee heeft. Ik had het gevoel bij

de accountmanager die ik heb gesproken, dat hij er niet zo enthousiast over was.

 

Het is een risico, ondernemen, maar wanneer je het risico niet durft te nemen of niet wilt nemen, dan is ondernemen toch niet voor je weggelegd. Je kunt je proberen zo veel mogelijk in te dekken, maar er blijft altijd een (klein) risico. Voor de bank, maar ook voor ons.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat Ruben bedoelt is dat de overheid NOOIT alle kredieten voor het MKB zal garanderen. Dat risico is eenvoudigweg te groot, en de melding dat het geen risico voor de bank oplevert omdat 90% wordt gegarandeerd is te kort door de bocht.

 

Ik zou als burger ook ernstig problemen hebben met een regeling waarin ieder krediet wordt gegarandeerd door de overheid...

 

Ik heb de tekst even kort doorgelezen en kom al vrij snel de volgende opmerking tegen:

 

het bedrijfsborgstellingskrediet bedraagt niet meer dan het tekort aan zekerheden dat bij de Bank ten tijde van het sluiten van de kredietovereenkomst bestaat

 

Volgens mij staat hier dus dat als jij 200.000 wil en 100.000 is het tekort aan zekerheden dat er slechts 200k-100k x 90% = 90k op een lening van 200k gegarandeerd is.

 

Daarnaast wordt verwezen naar nog -tig andere regelingen, dus ik kan me voorstellen dat er risico's blijven voor een bank en dat ze dus nog steeds terughoudend zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben ook heel benieuwd wie hier positieve ervaring mee heeft. Ik had het gevoel bij

de accountmanager die ik heb gesproken, dat hij er niet zo enthousiast over was.

 

Het is een risico, ondernemen, maar wanneer je het risico niet durft te nemen of niet wilt nemen, dan is ondernemen toch niet voor je weggelegd. Je kunt je proberen zo veel mogelijk in te dekken, maar er blijft altijd een (klein) risico. Voor de bank, maar ook voor ons.

 

Nou, Nou, Er wordt soms wel heel erg simpel gedacht! De overheid staat garant, dus doe mij maar een krediet. Zo werkt dat dus niet.

 

Er wordt eerst gekeken naar de vooruitzichten, de continuïteit van een onderneming. Indien dat goed zit zal er een krediet worden verstrekt en als er dan geen of weinig zekerheden tegenoverstaan kan de bank gebruik maken van een BBMKB. Maar ook alleen dan !! Is er geen vertrouwen op een positieve ontwikkeling, dan kan je een krediet op je buik schrijven, wellicht dat jouw accountmanager daarop doelde, toen deze niet overliep van enthousiasme.

 

Op de dag van vandaag zitten veel ondernemers/ondernemingen in de problemen door wegvallende omzetten, dubieuze debiteuren die daadwerkelijk afgeschreven moeten worden, etc, etc als gevolg waardoor de vermogenspositie van het bedrijf wordt uitgehold en continuiteit in het gerang komt. De aldus ontstane liquiditeitsprobleem wordt dan bij een bankier weggelegd. Nou die zit daar niet op te wachten, nogmaals: continuïteit is het sleutelwoord en alleen dan kan/wordt gebruik gemaakt van een BBMKB.

 

En risico’s ?, die behoren bij de ondernemer te liggen en niet bij de banken, die werken met geld van derden.Een bank wil alleen behulpzaam zijn bij het ontwikkelen van een bedrijf door gelden beschikbaar te stellen. Er zijn instanties die wel risico’s willen lopen, dus ook participeren in risicovolle uitdagingen, maar die brengen heel andere tarieven in rekening en stellen heel andere voorwaarden.

 

En ja ,ik heb voldoende positieve ervaringen in het gebruik/verstrekken van staatsgegarandeerde kredieten voor bedrijven met positieve vooruitzichten.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben vier jaar geleden begonnen met een BBMKB krediet, dus het kan wel. Maar het is natuurlijk geen gratis geld, je vooruitzichten moeten positief zijn en de bank moet er een goed gevoel bij hebben. Het is dus zeker geen garantie dat je automatisch aan deze kredietvorm mee kunt doen.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Ook ik heb in mijn BV een staatsgegarandeerd krediet van 100.000 naast een rekening-courantlimiet van 100.000 euro. Hierop wordt elk kwartaal afgelost, nu in totaal zo'n 50.000 euro.

Het restbedrag ad 150.00 euro wordt voor de bank volledig gedekt door achtergestelde leningen van familie (Agaath) 100.000 en een privé borgstellingsovereenkomst van 50.000 euro ter dekking van de totale vordering die de bank nog heeft. Dus rekening-courant én BBMKB samen.

Waarschijnlijk wordt ik ook slachtoffer van de crisis en ga dus voor 150.000 euro de boot in. Conclusie: het risico ligt uiteindelijk toch volledig bij de ondernemer en niet bij de bank.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.