• 0

ondernemingsplan Camping

Hallo allemaal,

 

Ik vroeg me af of er hier iemand misschien al eens een ondernemingsplan heeft gemaakt voor een camping.

Samen met mijn vriend zijn we een beetje aan het denken, kijken of zoiets voor ons wat is.

Uiteraard willen we het wel goed doen, en zijn we druk bezig uit te zoeken welke kostenposten er allemaal zijn en hoeveel standplaatsen je moet hebben tegen welke kosten e.d. om het rendabel te maken..

 

Vandaar dat ik op zoek ben naar dergelijke gegevens en het heel fijn zou vinden een ondernemingsplan van iemand anders te lezen om wat inspiratie op te doen en te kijken welke posten daar allemaal in staan waar wij misschien nog geen rekening mee gehouden hebben.

 

Groetjes Karen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een ondernemingsplan heb ik niet voor je, maar als ras kampeerder kan ik proberen met je mee te denken.....

 

Ten eerste zul je moeten nagaan of de camping in het bestemmingsplan van de gemeente past. Dan is iig de eerste hobbel genomen. Denk dan aan bepaalde vergunningen : ga je er dieren bij houden (paardje, konijnen, geitjes)... leuk voor de kinderen maar kan in strijd zijn met een bepaalde wet. (vergeef me dat ik de wetten niet bij naam ken !) Dit betekent bijv. dat er in een bepaalde straal geen veehouderij-en en dergelijke mogen bevinden, en sommige buurtbewoners zouden wel eens zeer creatief om kunnen gaan met een bepaalde wet.

(men is bijv. bang voor overlast en pakt dan jouw geitjes aan als stok om mee te slaan !)

 

Oh...en die beestje's moeten ook eten....

 

Er is ook een regel of je wél of geen kampvuur mag maken 's avonds. Controle ligt volgens mij bij plaatselijke brandweer.

 

Rioolaansluitingen voor de douchecabine's en toiletten. Wellicht extra rioolrecht ? Wie gaat dit bijhouden met schoonmaken ? Jullie zelf (minimaal) 3x per dag, of moet je daar iemand voor inhuren ?

 

Speeltoestellen voor kinderen moeten ook aan steeds strengere eisen voldoen....Logisch natuurlijk.

 

Ieder jaar opnieuw inzaaien van het grasveld, en je zult een behoorlijke grasmaaier aan moeten schaffen. Bossage's tussen de verschillende platsen of één open geheel ?

 

Vuilcontainers huren voor divers afval (glasbak, oudpapier, groot vuil....mensen laten de gekste dingen achter, wanneer men klaar is met kamperen)

 

Hou je zelf de campinggasten bezig, of ga je iets organiseren. Doe je dit zelf, of moet er een entertainment team komen ?

 

Verkoop van ijsjes zal niet zo spannend zijn qua vergunning, maar let op met bijvoorbeeld verkoop van eten en drinken. Warenwet.

 

Veiligheidsvoorschriften, aansprakelijkheid, verbandtrommels en dergelijke en diploma's. Wat wanneer een campinggast een hartaanval krijgt......?

 

Een camping is geweldig, maar onderschat het niet. Zeker in het seizoen is het dag en nacht werken. Je kunt nét in bed liggen, wanneer de campingasten bellen of aanbellen dat de tent ondergelopen of weggewaaid is....

 

Nou, vooruit, ik hoop je met deze kleine insteek op weg geholpen te hebben. Wanneer ik nog relevante dingen bedenk, hoor je nog van me !

 

Succes, Down

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik vroeg me af of er hier iemand misschien al eens een ondernemingsplan heeft gemaakt voor een camping.

 

 

Nee :) Ik niet in elk geval. Maaruh, weet je al in welk land je wel of niet een camping wilt beginnen? Ga in het buurland van het land waar je wel een camping wilt beginnen óf in het land waar je zeker geen camping wilt beginnen eens op vakantie naar een camping! Ga naar een kleine camping waar je nog je Euro's aan de oprichters mag geven.

 

Ga daar eens een avondje mee zitten! Die zullen het je haarfijn uit kunnen leggen.

 

Twee vliegen in 1 klap: de info voor je business plan en kennis van een oude rot int vak! En wat kost dat nou ? Een weekje camping? Oh ja, dat weet jij ook nog niet ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Yannick heeft natuurlijk wel gelijk, maar ik ga toch nog even door ;)

 

Parkeerplaatsen voor gasten maar ook voor bezoekers

Electra en wateraansluitingen (kosten ?)

Men wil koelelementen laten invriezen....

 

Iedere camping heeft natuurlijk een eigen berekening qua kosten cq opbrengsten. Ik sta op een super gezellige camping voor 14 euro per nacht, maar dit heeft geen zwembad, bar, of verdere luxe. Eigenaars doen het met heel veel liefde voor het vak, en doen met gezin alles zelf. Kosten laag.

 

Maar ik ken ook campings die 38 euro per nacht vragen.... Het ligt maar net aan je aanbod, je voorzieningen, hygiëne en verzin het er maar bij....

 

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat veel afhankelijk is van de locatie en de doelgroep.

bv. in zwitserland kom je bijna overal muntjesdouches tegen, terwijl ik deze in frankrijk nauwelijks heb gezien.

zit er op twee minuten lopen van je camping een bakker(/supermarkt)? of kan je zelf nog omzet draaien op brood(/levensmiddelen/pizza's/fietsenverhuur/gidsjes van de omgeving/...)

 

heeft de locatie aantrekkingskracht op een bepaalde doelgroep, komen deze alleen in het hoogseizoen of het hele jaar door.

gezinnen met kinderen stellen hele andere eisen dan mensen die specifiek daarheen komen om een hobby/sport uit te oefenen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

leuk een camping maar verschrikkelijk hard werken...

 

zomers bijna 24 uur per dag beschikbaar zijn voor d gasten

swinters onderhoud en dergelijke dingen.

 

Ik heb zelf ooit jaren op een camping gewerkt.

 

ik ben daar begonnen als jongen van 14 en dan niets anders dan de plantsoenen schoffelen en toilet gebouwen schoonmaken

later heb ik me opgewerkt als afdelingsmanager over de horeca gedeelte (bar, snackbar) en campwinkel.

 

in de winter stond ik gewoon te metselen en tegels te plakken of te graven omdat er weer een riool aangelegd moest worden.

 

De camping was een van een groot formaat (gezinscamping)

 

Ik wil je niet flauw maken maar als je denkt dat een camping hebben lekker relax werken is kun je het wel schudden.

Het is keihard werken.

 

en jullie moeten er geschikt voor zijn...

 

Mijn vrouw en ik zijn ooit eens bezig geweest om de camping waar ik jaren heb gewerkt te kopen toen hij te koop stond.

 

Echter zijn we afgehaakt door dat het niet echt een vetpot was.. (en de vraagprijs was te hoog).

 

Vaste standplaatsen geeft je een leuk vast inkomen maar als die mensen er een tijdje (paar jaar ) op de camping staan dan denken ze al snel dat hun camping is en zo gaan ze zich ook gedragen.

 

toeristen die 3 week staan kun je het meest aan verdienen.

Die zijn echt op vakantie, en al hun vakantie geld moet hoe dan ook op... nu is het de kunst om dat zoveel mogelijk bij jou te doen.

 

 

heb je vragen schiet maar los met je vragen en eventueel kan ik je daar bij helpen...

 

 

 

 

 

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

 

Samen met mijn vriend zijn we een beetje aan het denken, kijken of zoiets voor ons wat is.

 

 

Kijk een camping begin je niet zomaar om een beetje te kijken of het wat voor je is.

Bedenk goed wat je doet.....

 

Jullie moeten er beide 200% achter staan want anders kun je het vergeten.

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

We willen in elk geval in NL blijven.

 

Op het moment zijn we vooral nog druk aan het sparen, en alle voors en tegens op een rijtje aan het zetten.

We zijn zelf echte campeerders dus natuurlijk weet ik wel het e.e.a. ervan. Juist daarom ben ik op zoek naar wat meer info want we hebben vast nog niet alles in ons lijstje staan.

 

We hebben nog wel een paar jaar hoor voor het plan e.d. we willen een groot deel zelf kunnen financieren en dus moet er eerst nog een poosje gespaard worden en die tussentijd benutten we om het plan helemaal perfect uit te werken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je om te beginnen na moet denken wat voor camping je wilt worden.

Is er geen niche in de campinggasten waar je je op kunt richten?

 

Familiecampings, boerencampings etc. zijn er al genoeg.

 

Ouderencamping? met specifieke ouderenvoorzieningen die het toch mogelijk maken voor een wat minder fitte oudere om op de camping te staan?

 

- rollatorverhuur

- campingwinkel met extra grote gangpaden

- aangepaste toilletten

- warm zwembad om de spieren een beetje los t emaken

- eerste hulp post o.i.d.

 

Roep ook maar wat, maar probeer aan te geven dat je ook op campinggebied wellicht nog een interessante doelgroep kunt vinden.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je om te beginnen na moet denken wat voor camping je wilt worden.

Is er geen niche in de campinggasten waar je je op kunt richten?

 

Familiecampings, boerencampings etc. zijn er al genoeg.

 

Ouderencamping? met specifieke ouderenvoorzieningen die het toch mogelijk maken voor een wat minder fitte oudere om op de camping te staan?

 

- rollatorverhuur

- campingwinkel met extra grote gangpaden

- aangepaste toilletten

- warm zwembad om de spieren een beetje los t emaken

- eerste hulp post o.i.d.

 

Roep ook maar wat, maar probeer aan te geven dat je ook op campinggebied wellicht nog een interessante doelgroep kunt vinden.

 

Frans

Is volgens mij wel een goede roep er komt een flinke grijs golf aan.

En voor iets anders dan een camping is het ook wel een goede markt. wat dacht je van rollaters, rolstoelen in verschillende designs.

 

www.hesiodsoftware.com time tracking by looking back into time

 

Download a free copy of the next generation of time tracking software here

Link naar reactie
  • 0

[*] Een zwembad waar je met je waterbestendige rolstoel achteruit in kan rijden en een tijdje kan blijven dobberen

[*] Uitnodigingen versturen aan verzorgingstehuizen voor groepsvakanties, slaapgelegenheid bieden met aangepaste bedden

[*] Verharde wandelpaden in plaats van die eeuwige schelpenpaden waar je je nek breekt over de gaten

[*] Grote centrale hal met dagvermaak: bridge etc.

 

Erg stereotype allemaal, maar ik heb even gezocht en zie vrijwel geen specifieke seniorencampings

 

www. bejaardencamping .nl is nog vrij :) , net zoals 65pluscamping (60plus en 50plus zijn al bezet)

 

 

(Seniorencamping is kansrijker, en daarom ws al bezet)

 

Frans

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

We zijn zelf echte campeerders dus natuurlijk weet ik wel het e.e.a. ervan.

 

 

 

Ik denk juist dat hier een valkuil zit.

Als je een echte kampeerder bent wil dit nog niet zeggen dat je echte camping eigenaar hoeft te zijn.

 

Ik heb mensen gezien (en megemaakt ) die het enig vonden altijd maar te kamperen, dus leek hun een eigen camping ook wel wat.

 

Gekocht hebben ze, ze zijn dol entho. met de kamping begonnen en naar 5 jaar maar weer verkocht want ze hadden even niet door hoeveel werk een camping was..

 

Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar waarschuwen voor eventueel een te gemakkelijke aanblik in camping wereld.

 

oja en als je besluit om een bejaarden camping te beginnen................... maak hem wel ambulance proof ;D

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Juist omdat ik me heel goed besef dat er veel meer bij komt kijken dan wat je als kampeerder ziet heb ik dit topic geopend.

Ik wil graag lezen, leren hoe anderen er tegenaan kijken.

 

In grote lijnen hebben we een aardig beeld maar we hebben nu vast nog heel veel puntjes die beter kunnen of ontbreken.

 

Of ik de bejaarden nu echt een goed idee vind.. daar ga ik nog wat nachtjes over slapen.

't zijn in elk geval wel de rustigere gasten, dat zullen de toekomstige buren vast kunnen waarderen... ;D

 

Er zijn al heel wat puntjes voorbij gekomen die stof tot nadenken geven.

We gaan hier een heleboel euro's in stoppen dus het moet wel goed.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Of ik de bejaarden nu echt een goed idee vind.. daar ga ik nog wat nachtjes over slapen.

 

Ach, bejaarden was slechts een voorbeeld. Je kunt ook een HArleyCamping openen met asfalt en 30 werkplaatsen te huur.

 

Als je maar een unieke groep vind waarmee je je onderscheid van die 100000 andere campings in NL

 

Tenminste, ik vind dat je dat moet doen. Als jij liever een familiecamping hebt. prima, ben toch geen kampeerder, maar dan zul je je op andere manieren moeten onderscheiden van de grijze massa

Link naar reactie
  • 0

Nog één kleine reactie dan..... ;) Camping waar wij naar toe gaan, was in de opstart ook een bejaardencamping. Zijn ze na één seizoen vanaf gestapt.

 

Overdag gingen de "besjes" fietsen, om 's avonds doodmoe terug te komen, potje aardappelen te koken, met puzzelboekje nog een half uurtje in de stoel, en om 21.00 uur in bed.

 

Eigenaars vonden er weinig aan.....

 

Nu is het een camping met een 30-tal plaatsen, gericht op jonge gezinnen, met kinderen tot ong. 12 jaar. Volop gekrioel, maar super gezellig !

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.