• 0

Aanbesteding in Amerika / VS

Heeft er iemand ervaring met aanbestedingen in de VS?

 

Na uitgenodigd te zijn voor een "bid" en een ontzettend bos van bureaucratie zijn we aangekomen bij de "battle of the terms".

 

Om heel veel redenen (lees: cash is king) werken wij met de volgende betalingsvoorwaarden:

50% bij acceptatie offerte (vooraf dus)

50% voor verzending

 

Nu is het op zich niet vreemd dat onze klant daar wat over gaat onderhandelen. De US goverment zegt echter bij de wet niet meer dan 15% vooraf te mogen betalen, weet iemand of dat klopt / kan kloppen?

 

 

Voor de google-meelezers (en mede-HLers):

Mijn leerpunten

* om überhaupt te mogen aanbesteden is het vereist dat je een stuk of 5 ID nummers aanvraagt. Dit is een vrij langdurig proces, zelfs als je er flink achteraan zit (aantal weken). Begin er dus meteen mee als je wordt uitgenodigd voor een bid.

* na sluiting van het bid duurt het 1 a 2 maanden voor je het contract ook daadwerkelijk krijgt (ook al ben je de enige die meedoet)

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De US goverment zegt echter bij de wet niet meer dan 15% vooraf te mogen betalen, weet iemand of dat klopt / kan kloppen?

Ik weet niet of het klopt, maar waarom zou de overheid daarover liegen?

 

Voor de google-meelezers (en mede-HLers):

Mijn leerpunten

* om überhaupt te mogen aanbesteden is het vereist dat je een stuk of 5 ID nummers aanvraagt. Dit is een vrij langdurig proces, zelfs als je er flink achteraan zit (aantal weken). Begin er dus meteen mee als je wordt uitgenodigd voor een bid.

* na sluiting van het bid duurt het 1 a 2 maanden voor je het contract ook daadwerkelijk krijgt (ook al ben je de enige die meedoet)

 

Kun je wat meer vertellen over de ID nummers? Heb geen flauw idee wat je daarmee bedoelt ? Moet je om mee te mogen doen aan de aanbesteding geen Amerikaans bedrijf hebben, of toch op zijn minst een vestiging in the US of A?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me een normale gang van zaken.

 

Jouw voorwaarden worden, net zoals in Nederland, gewoon terzijde geschoven en de inkoopvoorwaarden van de Overheid gelden dan. Dat zal in USA niet anders zijn.

 

Waarschijnlijk staat in die inkoopvoorwaarden (die je ws bij je bestek hebt gekregen) dat er een betalingsschema geldt.

Tevens zal de betaaltermijn er ook instaan (30 of 60 dagen of zo )

 

Houdt daarom ook rekening met eventuele voorfinanciering van inkoop, renteverlies etc.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reakties,

 

Ik weet niet of het klopt, maar waarom zou de overheid daarover liegen?

nouja, liegen is een groot woord. Ook de overheid heeft inkopers die zichzelf proberen terug te verdienen. De onderhandeling begon zo'n beetje dat alles pas betaald wordt na installatie, training en demonstratie van de specs..

 

Waarschijnlijk staat in die inkoopvoorwaarden (die je ws bij je bestek hebt gekregen) dat er een betalingsschema geldt

Klopt, maar alles is onderhandelbaar. Zelfs een bestek.

 

Kun je wat meer vertellen over de ID nummers? Heb geen flauw idee wat je daarmee bedoelt ? Moet je om mee te mogen doen aan de aanbesteding geen Amerikaans bedrijf hebben, of toch op zijn minst een vestiging in the US of A?

 

mbt nummers: DUNS/ORCA/en nog een paar die me niet zo snel binnen schieten. Zijn een soort van handelsregisters waar je allerlei gegevens voor moet indienen (omzet/#fte's/etc).

Voor een aanbesteding heb je niet altijd een vestiging in the US nodig.

 

 

Iemand nog een idee hoe het precies zit met de wetttelijke regels in de VS mbt betalingsvoorwaarden?

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je wat meer vertellen over de ID nummers? Heb geen flauw idee wat je daarmee bedoelt ? Moet je om mee te mogen doen aan de aanbesteding geen Amerikaans bedrijf hebben, of toch op zijn minst een vestiging in the US of A?

 

Ik heb, bijna 2 jaar geleden, een keer een offerte gedaan naar het DOI (Department Of the Interior). Ging om levering van standaard (!) software die eigenlijk uit Canada komt. Offerte opgestuurd en toen kreeg ik het bericht dat ik niet in het "Central Contractor Register" stond, of ik me daar nog even voor wou inschrijven... Okee, dat proces begonnen en daar bleek ik een "DUNS" nummer van Dunn & Bradstreet voor nodig te hebben, een TIN (Tax Indentification Number) code en een NATO CAGE code (die kon via het ministerie van defensie hier). Oh, en het moest allemaal voor 21-9, 10 uur 's ochtends hun tijd, geregeld zijn (kreeg ik op 20-9 te horen) ivm met afsluiting van het fiscale jaar.

 

Uiteindelijk kreeg ik alleen die CAGE code op tijd, maar volgens de opdrachtgever maakte het toch niet uit want mijn offerte was, ondanks het feit dat ik nog iets onder de adviesprijs ben gaan zitten, te hoog voor hun budget. M.a.w. "we moeten tenminste 3 offertes opvragen".

 

Maar zoals Nano al zei, dit soort dingen moet je toch echt wel op tijd regelen als je verwacht grote contracten met de Amerikaanse overheid aan te gaan. Bedrijven is meestal niet zo'n probleem tenzij ze heel groot zijn, maar dat is hier ook het geval.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.