• 0

Internationaal ondernemen kom je steeds weer tegen

Gast Columnbot

Misschien zijn mensen die alleen stereotype beelden van ambtenaren hebben het er niet mee eens, maar ook een rijksdienaar heeft bij tijd en wijle recht op een -neem van mij aan welverdiende- vakantie. Niet zo lang geleden heb ik mogen genieten van een combinatie van twee korte vakanties: een in Spanje, en wel het fraaie Barcelona, en een in ons eigen Friesland. Ik denk dat onbewust bij deze laatste de oproep van staatssecretaris Heemskerk om vakantie in eigen land te vieren en zodoende Nederlandse ondernemers te steunen een rol heeft gespeeld.

 

Hoe dan ook, van Spanje naar Friesland in een bestek van twee weken verlof. En wat blijkt? Dat je dan toch weer met je werk wordt geconfronteerd. Maar dan wel op een leuke en stimulerende manier. Want niet zo lang geleden merkte ik bij toeval dat een Nederlands bedrijf - deelnemer aan een van onze EVD programma's - ook de combinatie Spanje-Friesland hanteert. Het gaat om een jonge en enthousiaste onderneming in Grou - Friesland dus - die van alles en nog wat doet met jachtvaartuigen. Huren, kopen, repareren, onderhouden, noem maar op: Port Side Yachtbrokers heeft ermee te maken. Spanje is voor dit Friese bedrijf een uiterst belangrijke markt. Menigeen aan de Spaanse costa's wil er met een Nederlands jacht op uit en maakt dan gebruik van het dienstenpakket van Port Side.

 

Friesland en Spanje op zakelijke gronden dus. Bij Port Side gaat het wel degelijk om serieuze business van een ondernemer die kansen ziet en benut om zijn producten en diensten af te zetten op een markt buiten de eigen landsgrenzen. Wat dan ook aardig is om te constateren, is dat dit bedrijf succesvol deelneemt aan het EVD programma Starters Buitenlandse markten, inmiddels omgedoopt tot prepare2start. Dit programma heeft als doelstelling ondernemers te helpen bij hun eerste stappen op het gebied van zakendoen in het buitenland.

 

Zit er een moraal in dit verhaal? Toch een beetje. Dit typisch Nederlandse bedrijf dat met succes zijn weg weet te vinden in het buitenland spreekt me natuurlijk erg aan als EVD'er die al lang terug is van vakantie en zich weer dagelijks inzet om ondernemend Nederland op allerlei manieren te assisteren. Want daar ben ik wel heilig van overtuigd: juist in tijden van economische tegenwind is het zaak voor bedrijven innovatief te zijn, de blik op het buitenland gericht te houden en niet toe te geven aan de neiging zich uitsluitend te richten op behoud van het nationale marktaandeel. Hoe belangrijk dat laatste op zich ook is. Voor mij is dit de moraal en de les: Port Side Yachtbrokers is een bewijs dat het zien en pakken van kansen in het buitenland je als ondernemer de wind in de zeilen kan geven! En niet alleen aan de Spaanse costa's…

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gaaf hoor! Klinkt erg bekend inclusief het prepare2start verhaal! Onze site in Barcelona is ook zojuist live gegaan wat de echter start van onze vestiging inhoud! Enige verschil is dat wij uit het zuiden des lands komen ;) Je stelt dat dit bedrijf ook deelnemer is aan EVD programma's. Wat houdt dat in? Bedoel je daarmee bijvoorbeeld de handelsreizen die georganiseerd worden?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

""Je stelt dat dit bedrijf ook deelnemer is aan EVD programma's. Wat houdt dat in?""

 

In de column kwam één van de producten van de EVD ter sprake, waar veel mkb-bedrijven die over geen of weinig exportervaring beschikken inmiddels gebruik van maken: de subsidieregeling prepare2start (voorheen PSB). www.evd.nl/prepare2start

 

Doel is om ondernemers te ondersteunen bij het betreden van een nieuwe of praktisch nieuwe buitenlandse markt. De ondersteuning bestaat uit advies en begeleiding bij het opstellen en uitvoeren van een internationaliseringsplan en een bijdrage in de kosten van een aantal in het plan genoemde activiteiten. Prepare2start is van toepassing op alle landen in de wereld.

 

De Topic Internationaal Ondernemen op Higherlevel is bij uitstek ook een plek om je ideeën om te gaan exporteren eens te toetsen. Een volgende stap kan dan het opstellen van een plan zijn.

 

De EVD biedt nog veel meer ondersteuning op het gebeid van internationaal ondernemen en samenwerken aan het bedrijfsleven: www.evd.nl

 

Mirjam Caminada

Projectadviseur prepare2start - EVD

 

EVD Internationaal ondernemen en samenwerken
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.