• 0

Sportartikelen importeren uit Pakistan

Beste lezer,

 

Nadat ik deze site al enige tijd met veel interesse heb gevolgd heb ik me eindelijk maar eens aangemeld omdat ik zelf een aantal vragen heb.

 

Ik sta op het punt zelf een bedrijf te starten. Doel is om vanuit Pakistan sportartikelen te importeren (hockeysticks & sportkleding), het gaat hier om één merk, wordt nog niet in Nederland verkocht. Ik heb direct contact met de eigenaar van het bedrijf en zal zodoende degene zijn die voor hem het merk in Nederland gaat verkopen.

 

Ik ben nog in overleg of ik als importeur (a) of handelsagent (b) ga functioneren:

a. Ik koop de producten van het bedrijf in Pakistan en zal zodoende zelf het verschil tussen inkoopsprijs en verkoopprijs mogen ‘houden’. Groter risico, meer winst.

b. Het bedrijf stuurt mij de producten gratis op, de eigenaar betaalt mij op provisiebasis. Kleiner risico, kleinere winst.

 

 

 

 

Na redelijk wat onderzoek zijn wat vragen onbeantwoord gebleven en hebben zich enkele nieuwe vragen aangediend, ik zal ze zo duidelijk mogelijk en per onderwerp proberen te stellen:

 

Bedrijf inschrijven

1. Ik ga me als eenmanszaak aanmelden bij de KvK. Ik ben echter van plan ook wat andere activiteiten te ondernemen (o.a. op internet, heeft niks te maken met het importeren van sportartikelen) – kan dit onder dezelfde bedrijfsnaam?

2. Zo ja; mag dit ook als de bedrijfsnaam gelijk is aan de merknaam van de artikelen die ik verkoop, uiteraard met toestemming van de eigenaar (deze merknaam insinueert overigens op geen enkele manier dat het om sportartikelen gaat)?

3. En zou het mogen als het wél een naam wordt welke insinueert dat het om sportartikelen gaat maar welke niet de merknaam van de producten is?

 

 

Importeren

Ik citeer (http://www.evd.nl/system/docbase/showdoc.asp?id=208978&file=Startersboekje_Import.pdf&location=db pagina 10): “De provisie [ als handelsagent ] kan volgens het Bulletin van het Verbond van Nederlandse Tussenpersonen (VNT) variëren van 1 procent bij de verkoop van bloemzaden tot 15 á 20 procent bij de verkoop van dure machines.”.

 

4. Zijn dit verplichte percentages welke zijn vastgelegd voor elk type product of kan dit in samenspraak met de exporteur worden besloten?

 

5. Klopt het dat ik naast het factuurbedrag de volgende kosten heb voor importeren:

- Invoerrechten: een bepaald percentage (afhankelijk van TARIC codes van de producten) over het factuurbedrag + transport- en verzekeringskosten

- Vervolgens over het gehele bedrag BTW (19%)?

 

6. Is er een verschil tussen producten die je inkoopt (scenario b) en producten die je ‘krijgt’ (scenario a) als het gaat om invoerrechten/BTW?

 

Hopelijk zijn er mensen die op één of meerdere vragen een antwoord hebben en dit met mij willen delen.

Mochten er verder nog adviezen zijn over zaken waar ik ongetwijfeld tegenaan zal lopen dan hoor ik deze uiteraard graag!

 

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

...

Bedrijf inschrijven

1. Ik ga me als eenmanszaak aanmelden bij de KvK. Ik ben echter van plan ook wat andere activiteiten te ondernemen (o.a. op internet, heeft niks te maken met het importeren van sportartikelen) – kan dit onder dezelfde bedrijfsnaam?

 

 

Ja. De KvK maakt onderscheid tussen bedrijfsnaam en handelsnaam. Je kunt meerdere handelsnamen aan 1 bedrijfsnaam koppelen.

 

2. Zo ja; mag dit ook als de bedrijfsnaam gelijk is aan de merknaam van de artikelen die ik verkoop, uiteraard met toestemming van de eigenaar (deze merknaam insinueert overigens op geen enkele manier dat het om sportartikelen gaat)?

 

Maak er een aparte handelsnaam van. Mocht je er ooit mee stoppen, is het een kwestie van de handelsnaam uitschrijven en met de rest van je bedrijf verder.

 

Importeren

Ik citeer (http://www.evd.nl/system/docbase/showdoc.asp?id=208978&file=Startersboekje_Import.pdf&location=db pagina 10): “De provisie [ als handelsagent ] kan volgens het Bulletin van het Verbond van Nederlandse Tussenpersonen (VNT) variëren van 1 procent bij de verkoop van bloemzaden tot 15 á 20 procent bij de verkoop van dure machines.”.

 

4. Zijn dit verplichte percentages welke zijn vastgelegd voor elk type product of kan dit in samenspraak met de exporteur worden besloten?

 

 

Niet verplicht, meer een richtlijn. Uit te onderhandelen met je leverancier.

 

Op de andere vragen weet ik geen antwoord, maar iemand anders vast wel.

 

Welkom op het forum!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beste Fred Wiersma,

 

Bedankt voor de heldere antwoorden. Mijn excuses voor mijn late reactie, ben een aantal weken in het buitenland geweest.

 

Inmiddels worden de eerste samples deze kant op gestuurd en zit er absoluut schot in de zaak. Helaas heb ik de antwoorden op de overige vragen nog steeds niet kunnen vinden dus ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen aangezien ik niet wil starten met de verkoop / het benaderen van potentiele klanten voordat alles duidelijk is.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Fred,

 

Om de BTW heffing te verleggen kan je een douaneregeling bij de belastingdienst aanvragen voor je import (in senario a). Dit zorgt er voor dat de heffing niet meer aan de 'grens' wordt gedaan maar bij de aangifte omzetbelasting.

 

De heffing aan de grens is trouwens alleen een financieel probleem. De betaalde BTW mag je namelijk als voorbelasting aftrekken in je gewone aangifte.

 

Maak je gebruik van een expediteur dan zal die de BTW en de importheffingen bij je in rekening brengen. Deze kosten (importheffingen) zijn kostprijsverhogend. De BTW uiteraard niet.

 

Indien je een douaneregeling hebt, moet je die trouwens wel verstrekken aan de expediteur om de BTW achterwege te kunnen laten. Zij zijn namelijk verplicht om de BTW te heffen als er geen doauneregeling aanwezig is.

 

Ik denk dat als je voor senario b kiest, de heffing achteraf gaat plaatsvinden. De belastingdienst ziet namelijk niet graag dat er spullen buiten heffingen omlopen. Dat zal in ieder geval meer administratieve lasten gaan opleveren. Maar helaas weet ik dat niet zeker.

 

Groetjes,

 

Sander

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Beste Sander,

 

Bedankt voor de reactie.

 

Ik kan helaas nog niet echt een antwoord vinden op de vraag die ik stel in mijn startpost:

 

5. Klopt het dat ik naast het factuurbedrag de volgende kosten heb voor importeren:

- Invoerrechten: een bepaald percentage (afhankelijk van TARIC codes van de producten) over het factuurbedrag + transport- en verzekeringskosten

- Vervolgens over het gehele bedrag BTW (19%)?

 

Verder: als ik het goed begrijp Sander, mag ik de BTW die ik dus betaal over het gehele bedrag (19%) later aftrekken in mijn gewone aangifte?

 

Ik vroeg eerder al of er een verschil is tussen producten die je inkoopt en producten die je ‘krijgt’ als het gaat om invoerrechten/BTW. Volgensmij is dat er dus niet: je moet altijd hetzelfde bedrag aan invoerrechten/BTW betalen?

Maar hoe bepaal je het bedrag als het gaat om een product dat nog niet in Nederland op de markt is? Ga je dan uit van de verkoopprijs die je gaat voeren in Nederland, de verkoopprijs die in het land van oorsprong wordt gevoerd of misschien wel de productieprijs?

 

 

Hopelijk kan iemand mij iets meer duidelijkheid verschaffen aangezien het me allemaal begint te duizelen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Kehese,

 

Als ondernemer is de BTW normaal gesproken niet een kostenposten. Bij bedrijven die niet BTW plichtig zijn natuurlijk wel, maar jouw bedrijf zal bij import en verkoop binnen Nederland ten alle tijden BTW plichtig worden want je concurreert met andere aanbieders van sportartikelen. Het uniek zijn in een merk is geen voorwaarde om niet BTW plichtig te worden.

 

Daardoor is de BTW bij import dus geen kosten voor jou. Je mag, zoals je zelf conculdeert, de BTW in de aangifte omzetbelasting verrekenen als voorbelasting.

 

Importheffingen daarentegen zijn heffingen die worden geheven om de interne markt te beschermen. Zoals gezegd, zij zijn kostprijsverhogend. Deze moet je dus wel als kosten beschouwen en zo ook administreren.

 

De heffing van de BTW en de importheffingen worden berekend over het factuurbedrag (dus over het algemeen de verkoopprijs van de leverende partij, in jouw geval de producent in Pakistan). De prijsafspraak die jij dus maakt met je leverancier is dus daarin bepalend.

 

Het spreekt voor zich dat wanneer jij zelf de producten weer in Nederland verkoopt er BTW wordt geheven over jouw netto verkoopprijs. Indien je aan consumenten levert dan is de BTW inbegrepen in de verkoopprijs. Deze BTW ontvang jij dus op jouw bankrekening en moet je na aftrek van alle voorbelasting (dus ook de BTW van de import) periodiek aan de belastindienst betalen. Het kan dus ook voorkomen dat je in een periode BTW terug krijgt omdat je meer voorbelasting hebt betaald aan andere ondernemers en bij de import dan dat je BTW hebt ontvangen via je verkoop.

 

Zoals aangeven kan ik je helaas nu niet aangeven of de BTW en importheffingen ook van toepassing zijn als jij spullen in consignatie (het verkopen van artikelen die jij eigenlijk niet hebt ingekocht maar voor de producent binnen jouw markt verkoopt en dus eigenlijk bemiddelt in de transactie). Ook kan ik je nu niet aangeven of het ontvangen van samples/monsters buiten de heffing blijven.

 

Ik hoop dat je hier wat verder mee kan, anders hoor ik het graag.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Sander,

 

Ontzettend bedankt voor de heldere uitleg, ik kan hier een stuk verder mee. Op de paar vraagjes die overblijven zal ik ongetwijfeld ergens een antwoord kunnen vinden.

 

 

Hans,

 

Bedankt voor de reactie, ik heb dit inderdaad een tijdje geleden uitgezocht en de nodige maatregelen getroffen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.