• 0

Nog geen ondernemer, vooruitlopend machine aanschaffen.

Beste forumleden,

 

Over enkele maanden loopt het contract met mijn werkgever af. Doordat ik nog in de ziektewet zit kan ik me nog niet inschrijven bij de KvK, ook omdat bij het uitstellen of uitblijven van de opstart van de onderneming ik geen recht meer op uitkering zou hebben. Eventueel wil ik na afloop van het contract via het UWV een eigen onderneming opstarten.

Voor de onderneming maak ik dan gebruik van een machine waarbij redelijk wat ervaring nodig is. Deze ervaring wil ik nu al gaan opdoen door de machine alvast aan te schaffen en hiermee te oefenen waardoor ik na afloop van mijn contract sneller kan beginnen.

 

De aanschaf kan via een zzp-er welke een soortgelijk bedrijf heeft waar ik mee samen wil gaan werken, (we vullen elkaars werkzaamheden aan) waardoor de btw kan worden teruggevordert. Volgens zijn accountant zou hij mij facturen kunnen schrijven voor werkzaamheden welke hij voor mij verricht zou hebben welke ongeveer de waarde van de machine vertegenwoordigen.

 

Bij de opstart van de onderneming zou de machine weer op mijn naam komen staan. Als ik dit echter op dezelfde manier doe staan de facturen tegenover de machine en kan ik de investering niet meer afschrijven tegenover de inkomsten die ik ga genereren.

 

Helaas kan het niet via een prive lening aan de zzp-er waar hij de machine van koopt en bij verkoop aan mij weer wordt verrekend omdat hij momenteel geen schulden mag hebben wegens het aangaan van een hypotheek op niet al te lange termijn.

 

Eventueel zou ik de machine prive kunnen aanschaffen en deze bij het starten van de onderneming overdragen naar de onderneming en dan de btw terugvorderen. (Eventueel huren van prive of een andere constructie mogelijk?)

 

 

Mijn vraag is hoe ik toch de aanschaf kan realiseren liefst zonder btw (of deze later te verrekenen) en bij opstart van de toekomstige onderneming toch maximaal kan profiteren van de fiscale voordelen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een antwoord wilt lezen waar je wat aan hebt, zul je iets duidelijker moeten zijn.

Ik vind de oplossing van Walter heel goed en snap niet dat jij er niets aan hebt omdat de machine veel bezet zal zijn. Je wilde de machine toch alvast aanschaffen om er op te oefenen???

 

Het ding in privé kopen is sowieso geen optie omdat de BTW dan niet aftrekbaar is.

 

In hoeverre gaat de samenwerking met die zzp-er? Samen in een v.o.f., B.V. of ....?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.