• 0

Belasting

Beste mensen ik heb gezocht op het forum maar op de onderstaande 2 vragen heb ik nog geen eensduidig voor mij duidelijk ???antwoord kunnen vinden.

 

Ik heb 6 jaar geleden een stamrecht BV opgericht waar ik vervolgens ook actief zaken mee doe. Nu vallen de laatste tijd de inkomsten lager uit dan de uitgaven. In de BV zit een winstreserve. Maar als ik mezelf dus salaris uit blijf betalen uit de BV eet ik die winstreserves op maar erg duur. Over de winstreserves is namelijk al VPB afgedragen. Is het de beste oplossing om mezef tijdelijk te ontslaan en een dividend uitkering te doen toekomen uit de BV? Loonbelasting is immers 42% en dividend 25%. Ik wil geen dubbele belasting betalen. Graag jullie advies.

 

Vraag 2

Ooit heb ik de 18K NETTO ingebracht in de BV om hem op te richten. Mijn vraag is hoe dat geld dus weer NETTO retour komt. Als ik in de BV bijvoorbeeld 118K heb is het dan zo dat ik die 100K in uitkeringen onder de loonbelasting vallen en wanneer dat op is kan ik die 18K NETTO naar prive halen? Dan is wel de BV leeg en moet ik hem opheffen?

 

Benieuwd naar jullie antwoord. Vr. gr. Bert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bert,

 

Dividenden zijn niet aftrekbare kosten voor de BV terwijl loonkosten dat wel zijn. Daar zit ook een verschil in waaruit blijkt dat je niet naar de effectieve belastingdruk van 42% en 25% moet kijken. Dus een salaris tegen 42% heeft ook een aftrekpost voor de stamrecht tegen het Vpb tarief.

 

 

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hoi Andriessen

 

Werk je nog voor jouw BV? Dan zul je een minimaal salaris moeten blijven opnemen.

 

Dividend uitkeren heeft een lichte voorkeur omdat de effectieve druk 40% (20% VPB gevolgd door 25% over het restant aan dividend) is en bij salaris dat veelal 42% is (weet natuurlijk niet wat er nog meer in jouw IB aangifte staat.) Salaris door blijven betalen gaat weliswaar van de winstreserve af, maar is een aftrekpost voor de VPB zoals Ryan aangeeft, dus die wordt zo niet dubbel belast.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Over de 18.000 euro. Dat is het minimumkapitaal, dus kan niet uit de B.V. worden gehaald. Natuurlijk kun je de B.V. leegtrekken met salarissen, maar de 'inleg' ben je kwijt. Slechts bij liquidatie komt die weer vrij.

 

Het minimumkapitaal zal waarschijnlijk spoedig worden afgeschaft, dan zul je met een statutenwijziging waarschijnlijk alsnog de 18.000 euro er weer uit kunnen halen.

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.