• 0

Betalen SENA rechten in gehuurde ruimte?

Ik heb al gezocht binnen het forum naar de Buma/stemra/sena rechten, maar kwam niet helemaal uit wat betreft mijn vraag.

 

Vanaf 19 augustus ga ik namelijk wekelijks een ruimte huren bij een buurtcentrum waarbij ik heel lokaal mijn afslankdiensten en massages aan kan bieden bij wijkbewoners. Nu wil ik daar toch bij de massages een sfeervol muziekje onder gaan zetten. Nu huur ik dus een ruimte in dat pand waar ook al wel bij sportlessen muziek gebruikt word. Dien ik dan hier voor mijn bedrijf deze muziek aan te geven (gaat dus niet om een eigen pand) of niet? Hoe zit het dan qua regelgeving in elkaar?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jij maakt actief gebruik van muziek bij de uitoefening van je vak. Dit is net zo'n zakelijk gebruik van muziek als zeg, een kroeg. Je moet dus aangifte bij SENA doen. Dat je niet full-time gebruik maakt van de ruimte doet daar niets aan af. Je kunt wel bij je aangifte jouw situatie uitleggen. Het is dan aan SENA te bepalen of je dan ook maar gedeeltelijk hoeft te betalen voor muziekrechten.

Link naar reactie
  • 1

Kleine aanvulling op het bovenstaande bericht.

 

Sena, is niet de enige waar je rekening mee moet houden voor het draaien van muziek, je hebt ook nog de BUMA/Stemra .

 

Buma/Stemra en SENA zijn twee verschillende organisaties.

 

•Buma/Stemra behartigt de belangen van muziekauteurs (componisten en tekstdichters) in Nederland. Zij zorgt ervoor dat de auteurs een vergoeding ontvangen als hun creatie gebruikt wordt. Hiervoor bemiddelt Buma/Stemra tussen muziekauteurs en muziekgebruikers;

•SENA regelt de (naburige) rechten van artiesten en platenproducenten. In de praktijk betekent dit dat zij toestemming verleent aan de ‘gebruikers van muziek’ namens deze ‘makers van muziek’. SENA incasseert hiervoor vergoedingen en betaalt deze op basis van wettelijk goedgekeurde reglementen door aan haar rechthebbenden

.

 

In het kort komt de buma stemra op voor de belangen van de schrijvers en de sena voor de artiesten. Tegenwoordig werken ze samen.

 

Het is mogelijk om per dag af te kopen maar de ervaring leert dat al bij 8 dagen is het interessanter om het hele jaar af te kopen. (tenminste als de ruimte niet groter is dan 100m2)

 

En de kosten zijn heel erg te overzien hoor. Want volgens mij val jij onder een verkoopruimte. en dan betaal je tot 100m2 medewerkers iets van 200 euro.

 

Een tip van mijn kant, let er goed op dat je in de goede catogorie wordt ingedeeld, anders betaal je onnodig teveel.

 

Tip 2: wist je dat je bij de Buma 10% korting krijgt al je jezelf aanmeld enbij de sena zelfs 33,3%? Ze kunnen geen boetes opleggen, maar wel naheffingen. Dus het is een risico, niet aanmelden kan lang goed gaan, maar ook na een jaar al mis gaan.

 

Tip 3: http://www.bumastemra.nl/nl-NL/OverBumaStemra/Actueel/Auteursrechtenonderwijs.htm

Link naar reactie
  • 0

Misschien wel even goed om de e-mail van Buma / Stemra te delen op het forum:

 

Geachte heer/mevrouw,

 

Bent u altijd alleen met de klant, dan hoeft u geen afdracht aan Buma te doen omdat het dan een 1 op 1 relatie betreft. Zijn er meerdere mensen aanwezig of heeft u muziek in een wachtkamer, dan dient u wel een licentie aan te vragen. Bijgaand treft u de tarieven van 2009 hiervoor aan. Dat het zaaltje wordt gehuurd van een buurtcentrum, doet verder niet ter zake. Iedere ondernemer is verantwoordelijk voor zijn/haar muziekgebruik. U dus voor het muziekgebruik tijdens de massage en het buurtcentrum voor het overige muziekgebruik.

 

Voor het muziekgebruik van Sena kan ik u geen antwoord op geven, dat is een andere organisatie. Als u daar een antwoord op wil, raad ik u aan contact met Sena te zoeken.

 

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ik heb zojuist ook Sena gemaild. Zal hen antwoord hier ook posten.

Link naar reactie
  • 0

Zojuist een telefoontje gehad van SENA. Hen aanvullende vraag was of het buurtcentrum niet al licenties heeft. Dit heeft het buurtcentrum waarop SENA mij heeft aangewezen dat ik dan niet dubbel hoef te betalen als masseur zijnde. Ook bevestigde zij dat de Buma/stemra organisatie een vrijstelling geeft bij organisaties waar 1 op 1 word gewerkt er niet meer mensen zich in de ruimte bevinden.

Link naar reactie
  • 0
Vergoedingen betalen

Als u andermans muziekwerk openbaar maakt of verveelvoudigt, bent u een vergoeding verschuldigd aan de muziekauteur. Wanneer de muziekauteur is aangesloten bij Buma/Stemra betaalt u deze vergoeding aan ons.

Betalen aan Buma, Stemra of beide

Buma/Stemra hanteert het onderscheid in openbaarmaking en verveelvoudiging van muziek. U betaalt een vergoeding aan Stemra als u muziek verveelvoudigt. U betaalt een vergoeding aan Buma als u muziek openbaar maakt. In sommige gevallen betaalt u zowel aan Buma als aan Stemra. Bijvoorbeeld als u muziek uitzendt via radio of tv. Of wanneer u muziek aanbiedt via internet. Dan is er namelijk sprake van openbaarmaking én verveelvoudiging. Zo maken aanbieders van muzieksites muziek openbaar door het op internet te zetten en ze verveelvoudigen het door middel van digitale muziekbestanden.

Wanneer niet betalen?

U hoeft niet altijd te betalen voor muziekgebruik. Thuis, tijdens een feestje of familiebijeenkomst, mag u alle muziek draaien of spelen die u wilt. U mag ook gerust voor eigen gebruik een cd of dvd maken. Toestemming vragen of een vergoeding betalen, is dan niet nodig. Ook als u muziek gebruikt van een componist of tekstschrijver die meer dan 70 jaar dood is, is een vergoeding niet nodig.

 

uit de folder en van de website.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat de betreffende organisaties wel weten hoe het in elkaar steekt. Ik bewaar de e-mail dan ook goed. Als er 1 op 1 begeleid word, geven ze een vrijstelling bij buma/stemra, niet bij sena. Alleen kan ik me zo voorstellen dat ze het niet online op hen website zetten omdat iedereen dan in bedrijven op kantoor gaan melden dat ze 1 op 1 werken en dat de kosten veel lager voor hen uitvallen? *wellicht vergedacht, maar kan me dat best voorstellen*

 

Misschien is het goed als mensen met soortgelijke kwesties zitten, gewoon bij buma/stemra contact op te nemen of voor hen ook vrijstelling geldt en dit per mail/ zwart op wit te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Zojuist een telefoontje gehad van SENA. Hen aanvullende vraag was of het buurtcentrum niet al licenties heeft. Dit heeft het buurtcentrum waarop SENA mij heeft aangewezen dat ik dan niet dubbel hoef te betalen als masseur zijnde. Ook bevestigde zij dat de Buma/stemra organisatie een vrijstelling geeft bij organisaties waar 1 op 1 word gewerkt er niet meer mensen zich in de ruimte bevinden.

 

Maar dit komt toch op het zelfde neer als mijn kapster? Ze heeft een kapsalon aan huis, ze kan niet multi-knappen (of kan, dat wil ik niet.. :)). Maar ze moet wel betalen vertelde me laatst.. Zelfs als ze de radio in de keuken aan heeft...

 

Ik zit te denken, telefoon is ook 1 op 1, daar moet je ook voor betalen hehe :-)

Link naar reactie
  • 0

Dat is dus afhankelijk of er mensen dus nog wachtend zijn, in dat geval zou ik dus wel buma / stemra moeten betalen, maar omdat ik het alleen in de praktijkruimte gebruik waar ik 1 op 1 met een klant bezig ben geldt er een vrijstelling. Echter bij de SENA moet je altijd betalen.

 

Voor de telefoon geldt een andere regeling. Daar heb ik me niet in verdiept tot nu toe. Maar als ik haar was zou ik gewoon even een belletje doen richting buma / stemra of een mailtje; voordeel hiervan is dat je het zwart op wit hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.