• 0

B.V. met 40k schuld: schuldenlast kwijtraken door de B.V. te verkopen?

hallo,

ik kreeg eind januari te horen dat onze BV een schuld had van ruim 40000,-

Onze accountant heeft geadviseerd om de BV te laten doodbloeden, heb deze BV samen met een vriend ,en we hebben nu allebei weer een eenmanszaak.

We maken nu elke keer geld over naar de BV om schulden te betalen.

Geld lenen is op het moment geen optie voor ons :-[

Nu hebben ze ons verteld dat je een BV met schulden kan verkopen zodat je in 1 keer van al je sores af ben>

Nu ben ik wat aan het google geweest, maar lees hier en daar dat je moet oppassen voor oplichters.

Kan iemand mij vertellen of het verstandig is om onze BV te verkopen, en waar je dit het beste kan regelen!!

Of is het verstandiger om gewoon alles netjes te betalen en over een jaar BV op te zeggen??

 

John

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je geeft zelf het antwoord al....

 

 

Of is het verstandiger om gewoon alles netjes te betalen en over een jaar BV op te zeggen??

 

 

De verkoop-je-bv-voor-een-euro-en-je-bent-van-alle-geziek-af-constructie is een hoax. Niet doen. Het komt er uiteindelijk op neer dat je gerede kans loop om voor een economisch delict veroordeeld te worden... Dat is het niet waard.

Link naar reactie
  • 0

Beste Ruben,

 

Zoals John terecht al gesteld heeft, gaan er wat de verkoop van BV's betreft allerlei wilde verhalen in de rondte. Geen zinnig mens zal normaliter een BV met schulden willen kopen, ook niet voor één euro. Je neemt tenslotte ook de schulden over. Degene die de BV overneemt heeft als enig voordeel dat hij zich de kosten (en moeite) van de oprichting van een nieuwe BV bespaart, maar die kosten zijn een fractie van de 40K waar je over rept.

Maar toch kun je wel eens geluk hebben. Een jaartje geleden kregen wij een nieuwe cliënt die "voor weinig" een BV had overgenomen. In de akte van aandelenoverdracht bleek echter ook een artikel opgenomen te zijn dat hij de schuld van de vorige aandeelhouder aan de BV had overgenomen. Hij bleek dus uiteindelijk niet "weinig" voor de aandelen betaald te hebben, maar ruim € 15.000. Had hij zich niet gerealiseerd. >:(

De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat je dit soort dommerikken niet vaak tegen zult komen, dus ga er maar van uit, dat alle schulden betaald zullen moeten gaan worden, gevolgd door liquidatie van de BV. Als jullie trouwens niet privé meegetekend hebben voor de schulden en er is geen sprake van een situatie waarin bestuurdersaansprakelijkheid een rol zou kunnen gaan spelen, dan kunnen jullie de BV gaan liquideren, waarbij de schuldeisers wellicht niet al hun centen terug zullen gaan zien.

 

Groeten,

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 1

"Eens geluk hebben", ik vind het niks met geluk te maken hebben. Met zoiets zal ik niet kunnen leven en de mensen welke het adviseren, zoals Rob Geus het zegt "Daar wordt ik niet vrolijk van" en dan druk ik het nog zacht uit. Je kan het dommerikken noemen maar ik gooi het maar op onwetendheid. Een gemakkelijk en vies spelletje om je schulden even aan iemand anders door te geven..

 

Privé of niet privé mee getekend, het blijft het geld van iemand anders.

 

Ben ik de enige of denken er meer dat we niet te makkelijk moeten denken over 40.000 euro? Helemaal als TS al aangeeft over 1 jaar de BV al (het lijkt me zonder schulden) te kunnen verkopen.

 

Gewoon aflossen, succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me inderdaad niet inlaten met vage mensen die zogenaamd je B.V. met schulden overnemen, en iemand in de zeik nemen is ook geen goed idee. In elk geval denk ik dat een doortastende curator(en dat zijn ze vrijwel allemaal, naar ik gehoord heb) je alsnog aansprakelijk stelt voor de schuld. Sowieso hangt het er een beetje vanaf hoe je aan die schuld gekomen bent...

Link naar reactie
  • 0

Wat ik apart vindt is dat je ineens een schuld hebt van 40.000, zonder dat je het hebt zien aankomen. HAd je accountant dat niet eerder kunnen aangeven?

 

Voor niets gaat de zon op, kan me ook niet voorstellen dat je zomaar, zonder kleerscheuren van je BV kunt afkomen.

ik ben vorig jaar ruim 3 maanden thuis geweest vanwege ziekte en me maat ook wij waren niet verzekerd voor ziekte :P

we hadden een loon van 2600 euro per 4 wekendit loon hebben wij gewoon doorbetaald gekregen,dus 2600 euro onkosten per 4 weken voor de bv plus de loonbelasing die erover heen komt ook ongeveer 2500 per 4 weken.nu deed vrouw van me maat de boekhouding en ik had er de volste vertouwen in ,wat ik beter dus niet had kunnen hebben.

blijkt achteraf dat ze wel contact heeft gehad met onze accountant en dit had doorgegevn aan me maat ,maar die zei nie zeiken komt allemaal wel goed >:( >:( werd pas januari dit jaar gebeld door haar dat het nie jofel ging met onze BV ,dus ik heb gelijk samenwerking beeindigd en eenmanszaak gestart.

Maar BV verkopen is dus geen optie :P moet nog jaartje kromliggen en hopen dat dan alles betaald is.

 

john

Link naar reactie
  • 0

Dag allemaal,

 

Een schuld aan de B.V. is niet ongebruikelijk. Sterker nog, in bijna alle "lege B.V.'s" zit een vordering op de aandeelhouder.

 

Logische reden:

Oprichter stort 18.000 euro in de B.V., oprichter krijgt aandelen, oprichter haalt 18.000 euro terug naar privé. Voila: een schuld van 18.000 euro aan je B.V.

 

Dit wordt dus een lege B.V. genoemd die je voor een euro kunt kopen (of zoveel meer als de gek er voor geeft). Anders zou de B.V. ook 18.000 euro waard zijn. ;)

 

40.000 euro is wel iets meer dan gebruikelijk, maar kan verklaard worden door een hoog geplaatst aandelenkapitaal. Persoonlijk zou ik hier vanaf blijven, 40.000 euro is veel te veel. Alleen al de rentelasten die je jaarlijks moet betalen, brr...

 

De schuld blijft trouwens bij de oorspronkelijke aandeelhouder bij verkoop van de aandelen, tenzij ook een schuldovernameovereenkomst wordt getekend.

 

Succes!

 

Groet,

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Stel nu dat er naast deze 40.000 schuldenlast ook een fiscaal compensabel verlies van 200.000 in de BV zit.

Als de nieuwe eigenaar in deze BV een winstgevende activiteit weet onder te brengen dan zou de eerste 200.000

vrij van 20% vpb zijn (één jaar carry back en de rest carry forward).

Dan is overname van de BV voor één euro zakelijk gezien zo gek nog niet.

 

Echter, ik weet dat er anti-misbruik regelingen in het leven zijn geroepen voor handel in verlies-BV's ik weet alleen

niet op wat voor soort situaties deze zien.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Echter, ik weet dat er anti-misbruik regelingen in het leven zijn geroepen voor handel in verlies-BV's ik weet alleen

niet op wat voor soort situaties deze zien.

 

Bijvoorbeeld het verkopen van een BV die geen (ondernemings)activiteiten heeft.

 

In het licht van de post van Johan: is er sprake van een schuld van de BV aan derden (aan wie), of een schuld van jullie aan de BV? Ik dacht namelijk het eerste. In dat licht: waarom/onder welke titel doe je nu betalingen aan de BV? Als de boel niet meer te redden is, dan ligt een faillissement voor de hand. Dat is immers een van de redenen om vanuit een BV te werken.

 

Op welke grond ben je gestopt met de activiteiten van de BV en daarmee verder gegaan als eenmanszaak? Als je daarmee de BV benadeeld hebt, dan kan dat een reden zijn voor bestuurdersaansprakelijkheid.

 

Voor een goed advies ontbreekt er dus het een en ander aan informatie.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

Echter, ik weet dat er anti-misbruik regelingen in het leven zijn geroepen voor handel in verlies-BV's ik weet alleen

niet op wat voor soort situaties deze zien.

 

Bijvoorbeeld het verkopen van een BV die geen (ondernemings)activiteiten heeft.

 

In het licht van de post van Johan: is er sprake van een schuld van de BV aan derden (aan wie), of een schuld van jullie aan de BV? Ik dacht namelijk het eerste. In dat licht: waarom/onder welke titel doe je nu betalingen aan de BV? Als de boel niet meer te redden is, dan ligt een faillissement voor de hand. Dat is immers een van de redenen om vanuit een BV te werken.

 

Op welke grond ben je gestopt met de activiteiten van de BV en daarmee verder gegaan als eenmanszaak? Als je daarmee de BV benadeeld hebt, dan kan dat een reden zijn voor bestuurdersaansprakelijkheid.

 

Voor een goed advies ontbreekt er dus het een en ander aan informatie.

zit 15000 euro krediet in bij de bank

acountant moet nog het 1 en ander beuren daarom krijgen we geen goed advies meer denk ik :P

en de bij de belastingdienst staan nog paar duizend euro open.

volgens de accountant komt in ieder geval de bank geld eisen als we BV failliet laten verklaren.

dus we moeten de Bv laten doodbloeden volgens die accountant

En we zijn met de BV toendertijd begonnen omdat we toen 13 man in loondienst hadden was laatste jaar nog maar 1 en die is ook zzper geworden dus was de BV niet meer rendabel voor ons,werd ons verteld

en wat betreft die 18 k inbreng we hadden toendertijd vrij nieuwe auto,s en die hebben we gebruikt om aan die 18 k inleg te komen dus ik me auto en me maat ze auto in de bv gepropt want we hadden toen geen 18 k per persoon ::)

auto,s zijn inmiddels overgeschreven naar de eenmanszaken

Link naar reactie
  • 0

Jullie hebben waarschijnlijk in prive meegetekend voor de bank. Als de B.V. niet kan betalen zijn jullie in prive aan de beurt. Hebben jullie netjes de jaarstukken gepubliceerd? Betalingsachterstand bij de belastingdienst? Is dit aangekaart bij de belastingdienst?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Jullie hebben waarschijnlijk in prive meegetekend voor de bank. Als de B.V. niet kan betalen zijn jullie in prive aan de beurt. Hebben jullie netjes de jaarstukken gepubliceerd? Betalingsachterstand bij de belastingdienst? Is dit aangekaart bij de belastingdienst?

jaarstukken zijn braaf ingeleverd 8)

belasting is uitstel voor aangevraagd, ze weten wat er aan de hand is maar op gegeven moment zullen we toch moeten betalen :P

en wat we bij de bank hebben getekend weet ik echt niet meer >;(we zullen denk ik wel prive aansprakelijk zijn

Maar als ik reacties hier zo lees ,kunnen we beter schulden zo snel mogelijk aflossen en dan BV opzeggen in plaats van verkopen voor 1 euro ;D

De loonbelastingen zullen binnen paar weken betaald moeten wezen,krediet hebben we een jaar voor ,en accountant is geregeld.

Wou alleen weten of het verstandig was om BV weg te doen voor die ene euro ::)

In ieder geval bedankt voor de reacties, en als ik weer een probleempje heb zal ik hier zeker weer terugkomen .

John

Link naar reactie
  • 0

Hey John,

 

Ik heb de oplossing voor je hele schuld bij de Belastingdienst.

 

Het is heel simpel kwijt te schelden zonder enige moeite. Voor verdere info moet je reageren.

 

Mvg,

 

Charlie

 

Mod edit: Charlie, het riekt naar fraude, dus ik heb er maar even een streepje doorheen gezet. Dit soort aanbiedingen hoeven we op HL niet. Neemt niet weg dat ik wel professioneel nieuwsgierig ben (zie mijn beroep) naar jouw aanpak. PM me even als je wilt.

 

groet

Joost

hl admin

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.