• 0

Cafetaria starten

Hallo Allemaal

 

Ik weet niet of ik de post onder het juister onderwerp plaats maar dan merk ik dat vanzelf wel.

 

Een tijd geleden heb ik op dit forum ook al eens een onderwerp neergezet over mijn plannen voor het starten van een cafetaria,dit is toen door verschillende omstandigheden in de privesfeer er niet verder van gekomen.

 

Nu dit alles is opgelost en ik zag dat de cafetaria nog steeds te huur was heb ik de draad weer opgepakt om er weer serieus mee aan de gang te gaan.

 

De overnameprijs die word gevraagd is 15.000 euro deze lage prijs komt mede omdat er geen bakwand meer instaat de vorige eigenaar had deze op huurkoopbasis dus deze is weer weggehaald door de leverancier nu hoeft dit geen probleem te zijn natuurlijk want heb al wat op internet rondgekeken en zo duur hoeft een gereviseerde bakwand niet zijn om mee te beginnen.

 

Qua ondernemersgeest en bereidheid om veel te werken zit het wel goed bij me,nu is mijn enige angst en dat zal bij veel starters zijn,kan deze zaak rendabel worden.

 

Dus ik hooptte eigenlijk op wat reacties met tips van andere cafetaria ondernemers die mij wat op weg kunnen helpen,een buurtonderzoek heb ik al gedaan en de tent liep vooral niet omdat er ondeskundig personeel instond en slechte kwaliteit verkocht werd.

 

Wat mij vooral aanspreekt is de indeling van de cafetaria,naast de ruimte waar klanten dus kunnen bestellen is een mooie zitruimte met ongeveer 25 plaatsen waar mensen rustig kunnen gaan zitten zonder tegen de achterkant aan te kijken van bestellende klanten.En buiten is een terrasmogelijkheid voor 30 zitplaatsen

 

Nu zal natuurlijk 1 van de 1e reacties zijn probeer je te onderscheiden van de rest en hier heb ik natuurlijk al over nagedacht om een mooi assortiment van vissnacks erbij te nemen dit word naar mijn mening te weinig gedaan in snackbars

 

Nu weet ik niet helemaal hoe het precies zit met de papieren, ik weet dat je een snackbar mag runnen met alleen sociale hygiene maar tot hoever kan je hierin gaan mbt broodjes,lunch,uitgebreide menus

 

 

Hopend hier een beetje op weg geholpen te worden,en er mogen veel vragen gesteld worden zodat er veel informate op mij af kan komen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wát zijn jouw vragen nu precies tonyono? Zomaar wat tips naar binnen hengelen werkt vaak minder goed dan dat je gericht wat vragen neerzet waarop je antwoord zoekt. Veel van je onduidelijkheden kun je namelijk prima zelf opzoeken op de site van de Belastingdienst en sites als Horeca.nl (ligt momenteel plat zie ik, maar zal het zo wel weer doen), zodat je dit topic kunt gebruiken voor je échte vragen.

Link naar reactie
  • 0

Ok dan sorry voor de verwarring.

 

Mijn vragen zijn dus vooral hoe kan ik er beste achterkomen of de zaak rendabel kan gaan worden,dit is voor mij op dit moment het grootste struikelblok waar ik dus al lang over nadenk

 

Hoe kan ik me eigen goed van andere onderscheiden

 

Wat verstandiger is,de 15000 gelijk neer te leggen of zoals mogelijk is elke maand bij de huur te laten rekenen.

 

En wat moet je ongeveer om kunnen zetten per dag om alle vaste lasten en eigen loon te kunnen betalen,de huur is 1275 per maand ..

 

 

Het zijn natuurlijk een hoop vragen,ben dan ook nog een beginnende ondernemer die het eigenlijk zat is om voor een hongerloontje 70-90 uur per week voor een baas te werken,nu snap ik ook wel dat het vooral de 1e paar jaar voor je eigen ook geen vetpot is maar het zal me een hoop meer voldoening gaan geven

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi hoi ramon

 

Dank je voor de reactie.

 

Dat plan heb ik al uitgewerkt hier thuis liggen,heb de buurt ook al verkent en ook bij mensen aangebelt wat de rede was dat er geen loop meer in de bestaande cafetaria zat en wat ze er vooral in terug willen zien als hij weer opengaat.

 

Tevens heb ik ook de gehele buurt in kaart gebracht,bedrijven,andere eetgelegenheden in de buurt en ook bij verschillende gegeten zodat ik ook op de hoogte ben wat de gemiddelde kwaliteit in de buurt is.

 

Dus nu is het vooral hoe kan ik een zo succesvolle start maken,

Link naar reactie
  • 0

 

Nu zal natuurlijk 1 van de 1e reacties zijn probeer je te onderscheiden van de rest en hier heb ik natuurlijk al over nagedacht om een mooi assortiment van vissnacks erbij te nemen dit word naar mijn mening te weinig gedaan in snackbars

 

 

Niet vergeten: Goed gestolen is nog altijd beter dan slecht verzonnen, en met een cafetaria in Breda hoef je je niet te onderscheiden van een cafetaria in bv Groningen. Ik zou dus kijken wat elders goed loopt en bij jou in de buurt nog ontbreekt. M.a.w.: leuk die vissnacks, maar voor een lekker stukje kibbeling o.i.d. ga ik (persoonlijk) liever naar de viskraam die in veel plaatsen eens of tweemaal per week te vinden is. Tenzij je me weet te overtuigen natuurlijk ;)

 

Nog even een edit: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=26;action=display;threadid=25474;start=msg227446#msg227446

Frikanburgers verkopen?

Link naar reactie
  • 0

...

Dat plan heb ik al uitgewerkt hier thuis liggen

...

 

Maar nog niet helemaal af, gezien je vragen over geld etc. Zorg dat dat goed op orde is!

 

1) Ga uit van een bepaalde omzet

2) Trek daar alle kosten vanaf:

- inkoopkosten

- huur

- verzekeringen

- evt personeelskosten

- kosten boekhouding / administratie

- kosten verlies (over de tijd heen / niet verkocht)

- vergunningen

- inventaris

- etc etc

3) wat blijft er onder de streep over? Dat is je bruto winst, waarvan een deel naar de fiscus gaat, een deel reserveren voor investeringen in de toekomst, en de rest is je bruto inkomen.

 

Dan moet je bepalen of dat voldoende voor je is.

 

En dan moet je bepalen of die omzet ook inderdaad te realiseren is. Aangezien veel van je kosten terugkerende vaste kosten zijn, moet je redelijk zeker zijn dat die op te brengen zijn in slechtere tijden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

Nu zal natuurlijk 1 van de 1e reacties zijn probeer je te onderscheiden van de rest en hier heb ik natuurlijk al over nagedacht om een mooi assortiment van vissnacks erbij te nemen dit word naar mijn mening te weinig gedaan in snackbars

 

 

Niet vergeten: Goed gestolen is nog altijd beter dan slecht verzonnen, en met een cafetaria in Breda hoef je je niet te onderscheiden van een cafetaria in bv Groningen. Ik zou dus kijken wat elders goed loopt en bij jou in de buurt nog ontbreekt. M.a.w.: leuk die vissnacks,

 

Frikanburgers verkopen?

 

Misschien moet je eens gaan onderzoeken WAAROM snackbars geen vissnacks verkopen?

 

Ik zelf heb jaren achter de frituur gestaan(ook al jaren geleden) en ik meen mij te herinneren dat je vis niet in dezelfe vet kunt bakken als een kroket...

 

En ik denk dat je als je het wel wilt doen dat je, je vis en patat mega strak van elkaar moet scheiden in verband met de reuk/smaak van elkaar.

Niets is zo smerig als patat met een vissmaak...

 

even over je voornemen over je gereviseerde frituur.

 

Mijn inzien kun je beter een nieuwe kopen, die voldoet aan alle nieuwste eisen,

die zuiniger zijn met gas verbruik en waar je jaren geen onderhoud aan hebt. dat moet je met een 2e handse nog maar afwachten.

 

het is een investering van een 100.000,00 euro maar dan heb je ook wat.

Een vriend van mij heeft ook een snackbar, sinds een half jaar geleden spiksplinternieuw frituur erin, Dikke investering,

maar kan over ik meende 3 jaar weer terugbetaald worden door winst aan gas, electra en aan mider frituurvet te verbruiken.

en wat langer goed blijft.

 

dus wat is wijsheid?

 

en misschien is het een idee om je gehakt ballen zelf te maken want die voorgedraaide fabrieks gehaktballen zijn net sponsen..

 

Kies denk ik niet voor de goedkoopste producten, maar voor goede kwaliteit...

 

goedkoop is duurkoop..

 

 

oja frikanburger misschien iet leuks ;D

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Beste Tobyono,

 

Als ik het goed begrijp is jouw vraag hoe je een zo realistisch mogelijke rendementsprognose maakt om de slaagkans van de overname te kunnen inschatten. Je probeert je serieus voor te bereiden; dat is op zich al een compliment waard omdat je daarmee m.i. je slaagkans meer dan verdubbelt. Nog steeds moeten starters in de horeca binnen enkele jaren noodgedwongen stoppen met ondernemen, vaak met aanzienlijke schulden.

 

Het lijkt erop dat je al heel veel veldonderzoek hebt gedaan naar de lokale vraag en het aanbod van de concurrentie. Voor het bepalen van de haalbaarheid zijn natuurlijk meer factoren van belang, zoals:

•   Jouw achtergrond - heb je kennis en ervaring in de branche?

•   Je persoonlijke financiele positie - heb je eigen vermogen of een achtergestelde lening om in te brengen?

•   Zijn er trends/ontwikkelingen waarop je kunt inspelen - bijvoorbeeld actuele thema’s zoals gezond/duurzaam en toenemende vraag naar maaltijden/menu’s bij fastservice bedrijven?

•   Wie zijn je doelgroepen - op welke soorten klanten richt je je?

•   Je precieze formule - hoe speel je met jouw aanbod van producten, service en faciliteiten in op de wensen van je beoogde klanten? Hoe onderscheid je je daarmee van de concurrentie?

•   Welke randvoorwaarden zijn van belang - mag je bv ook zoveel zitplaatsen bedienen of is daarvoor een andere horecavergunning noodzakelijk?

•   Wat is de omvang van de noodzakelijke startinvesteringen - moet je ook nog verbouwen of andere aanschaf doen, moet je een bv huurborg betalen?

•   Wat en hoe ga je aan promotie/marketing doen om je bekend te maken en klanten en omzet binnen te halen?

•   Hoe ziet het totale kostenplaatje eruit (zie ook hierboven)?

•   Wat heb je zelf privé nodig om van te leven en moet je een lening aangaan (en daarop aflossen en rente betalen)?

 

Voor een goede voorbereiding en een serieuze inschatting van de levensvatbaarheid van jouw idee is een uitwerking hiervan noodzakelijk. Dat hoef je niet alleen te doen: benut dit forum voor serieuze feedback. Bijvoorbeeld door bovenstaande zaken of jouw ondernemingsplan (zonder de detailinformatie zoals adres e.d.) eens te posten, dan zijn anderen - waaronder og - graag breid om positief en constructief mee te denken.

In elk geval veel succes. Met vriendelijke groet,

 

Paul

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nu zal natuurlijk 1 van de 1e reacties zijn probeer je te onderscheiden van de rest en hier heb ik natuurlijk al over nagedacht om een mooi assortiment van vissnacks erbij te nemen dit word naar mijn mening te weinig gedaan in snackbars

 

 

Niet vergeten: Goed gestolen is nog altijd beter dan slecht verzonnen, en met een cafetaria in Breda hoef je je niet te onderscheiden van een cafetaria in bv Groningen. Ik zou dus kijken wat elders goed loopt en bij jou in de buurt nog ontbreekt. M.a.w.: leuk die vissnacks,

 

Frikanburgers verkopen?

 

Misschien moet je eens gaan onderzoeken WAAROM snackbars geen vissnacks verkopen?

 

Ik zelf heb jaren achter de frituur gestaan(ook al jaren geleden) en ik meen mij te herinneren dat je vis niet in dezelfe vet kunt bakken als een kroket...

 

En ik denk dat je als je het wel wilt doen dat je, je vis en patat mega strak van elkaar moet scheiden in verband met de reuk/smaak van elkaar.

Niets is zo smerig als patat met een vissmaak...

 

even over je voornemen over je gereviseerde frituur.

 

Mijn inzien kun je beter een nieuwe kopen, die voldoet aan alle nieuwste eisen,

die zuiniger zijn met gas verbruik en waar je jaren geen onderhoud aan hebt. dat moet je met een 2e handse nog maar afwachten.

 

het is een investering van een 100.000,00 euro maar dan heb je ook wat.

Een vriend van mij heeft ook een snackbar, sinds een half jaar geleden spiksplinternieuw frituur erin, Dikke investering,

maar kan over ik meende 3 jaar weer terugbetaald worden door winst aan gas, electra en aan mider frituurvet te verbruiken.

en wat langer goed blijft.

 

dus wat is wijsheid?

 

en misschien is het een idee om je gehakt ballen zelf te maken want die voorgedraaide fabrieks gehaktballen zijn net sponsen..

 

Kies denk ik niet voor de goedkoopste producten, maar voor goede kwaliteit...

 

goedkoop is duurkoop..

 

 

oja frikanburger misschien iet leuks ;D

 

Hoi hoi

 

Dat was ik in ieder geval natuurlijk ook van plan om de vis gescheiden te houden van de rest. dus dat zit wel goed.

Het is natuurlijk wel perfect als je gelijk een bakwand van 100.000 euro neer kan zetten maar ik vind het nogal een zeer grote investering (nu weet ik natuurlijk dat investeren erbij hoort) maar om me eigen nou gelijk tot op het bot toe in de schulden te steken daar zit ik ook niet echt op te wachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.