• 0

Klant vraagt om betaling in termijnen: waar moet ik op letten?

Een klant van me heeft gevraagd of termijnbetalingen mogelijk zijn.

Nu vind ik dit echter zelf niet zo'n probleem, maar heb geen idee of hier enige wetgeving aan vast zit.

Of er een standaard gehanteerd rentepercentage is of hoe dit gefactureerd wordt.

Moet ik dit ergens aanmelden? Of mag dit gewoon?

 

Iemand die hier meer vanaf weet?

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een klant van me heeft gevraagd of termijnbetalingen mogelijk zijn.

Nu vind ik dit echter zelf niet zo'n probleem, maar heb geen idee of hier enige wetgeving aan vast zit.

Nee, daar zijn geen regels voor (tenzij er sprake is van een privépersoon, dan zit je mogelijk met de Wet Consumenten Kredieten).

Of er een standaard gehanteerd rentepercentage is of hoe dit gefactureerd wordt.

Geen standaard percentage; de rente breng je apart in rekening.

Moet ik dit ergens aanmelden? Of mag dit gewoon?

Geen aanmelding of wat dan ook. Enige vraag is hoe je je betalingsrisico indekt? Gaat het om diensten of leveringen? Biedt de debiteur nog zekerheden?

Link naar reactie
  • 1

Een aantal opeisbaarheidsgrond opnemen in de leningovereenkomst (want dat is het uiteindelijk):

 

Directe opeisbaarheid:

- bij faillissement schuldenaar;

- bij aanvraag surseance van betaling schuldenaar;

- indien de rente niet uiterlijk op de vervaldatum is betaald;

- bij niet nakoming van enige andere verplichting tegenover de schuldeiser;

- bij overlijden

- bij wettelijke schuldsanering;

- bij inbeslagneming van zijn zaken;

- indien schuldenaar boedelafstand doet.

 

Duidelijke afspraken over rente, aflossing en wanneer te betalen (begin van de maand, per 3 maanden, per jaar etc)

 

Succes.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Beste Stefan86,

 

een voorbeeldovereenkomst heb ik niet voor je. Om welk factuurbedrag gaat het? Heb je al nagedacht over de kosten van uitvoering van deze regeling en een evt. incassotraject bij mislopen? Kun je bij één van de grote postorderaars zelf geen voorbeeld vinden? Of kun je je product of dienstverlening niet in stukken verkopen?

 

Mvg,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

nou dat klinkt als problemen, vind ik persoonlijk.

kan hij het niet betalen? dan kan hij het ook niet kopen zou ik zeggen.

heeft hij je zelf een voorstel gedaan qua termijnen en bedrag? laat hem anders een notebook kopen bij wehkamp ofzo, daar kan het ook in termijnen.

ik zou er niet aan beginnen dus...

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Particulier en het is een kennis van een kennis.

Dan zeg ik: hij mag in zoveel termijn betalen als hij wil en na de laatste termijn mag hij de notebook komen halen.

 

Niet aan beginnen, financiering van consumptiegoederen voor particulieren is doffe ellende en goede handel voor de Intrum Justitia's van deze wereld.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal niet met bovenstaande eens.

Je kan er iemand echt mee helpen. Waarom zou je niet iets doen voor een ander die het minder heeft.

je kan (op schrift) stellen dat de goederen van jou blijven tot er is afbetaald. Vertrouwen word is mijn ervaring hiermee maar zelden beschaamd.

je neemt een risico, maar als het goed voelt, de persoon in kwestie betrouwbaar , serieus en dankbaar overkomt en de reden en vooruitzichten goed , zou ik dat risico graag voor iemand over hebben.

Alle levering op factuur brengt ook al risico met zich mee. moet je natuurlijk ook niet mee beginnen als je je nog geen enkel risico kan permiteren, maar anders...

(banken, autodealers, makelaars ) postorders zijn er groot mee geworden. alleen vragen die schandalig veel rente waardoor mensen in de problemen komen.

maar dan nog blijft het voor veel mensen de enigste kans om als er onverwachts iets stuk gaat of hard nodig is er aan te kunnen komen. Je kan mischien ook een tussenvorm kiezen ; eerst 2 of 3 aanbetalingen verspreid over 2, 3 maanden vooraf vragen, word dat netjes op tijd nagekomen dan weet je een heel stuk meer.

Er is maar een klein percentage dat uiteindelijk rekeningen helemaal niet betaald. Hou het eerst bij 1 niet al te duur item en Stel wel een contract op en leg persoons en adres gegevensvast... en hoor die kennis die bemiddeld even voorzichtig uit ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Lyonix,

 

Zo dacht ik het ook en ik ga er ook vanuit dat deze zeker op tijd zal betalen.

Nu het begin van mijn vraag, hoe wordt dit gefactureerd? Wordt er bij ieder termijn een apparte factuur verstuurd, of wordt dit op één factuur vermeld? Wordt dit ook in de overeenkomst vermeld? Heb hier namelijk nog geen ervaring mee.

 

Wel al bedankt voor je antwoord.

Link naar reactie
  • 1

Helemaal niet met bovenstaande eens.

Je kan er iemand echt mee helpen. Waarom zou je niet iets doen voor een ander die het minder heeft.

je kan (op schrift) stellen dat de goederen van jou blijven tot er is afbetaald. Vertrouwen word is mijn ervaring hiermee maar zelden beschaamd.

je neemt een risico, maar als het goed voelt, de persoon in kwestie betrouwbaar , serieus en dankbaar overkomt en de reden en vooruitzichten goed , zou ik dat risico graag voor iemand over hebben.

Alle levering op factuur brengt ook al risico met zich mee. moet je natuurlijk ook niet mee beginnen als je je nog geen enkel risico kan permiteren, maar anders...

(banken, autodealers, makelaars ) postorders zijn er groot mee geworden. alleen vragen die schandalig veel rente waardoor mensen in de problemen komen.

maar dan nog blijft het voor veel mensen de enigste kans om als er onverwachts iets stuk gaat of hard nodig is er aan te kunnen komen. Je kan mischien ook een tussenvorm kiezen ; eerst 2 of 3 aanbetalingen verspreid over 2, 3 maanden vooraf vragen, word dat netjes op tijd nagekomen dan weet je een heel stuk meer.

Er is maar een klein percentage dat uiteindelijk rekeningen helemaal niet betaald. Hou het eerst bij 1 niet al te duur item en Stel wel een contract op en leg persoons en adres gegevensvast... en hoor die kennis die bemiddeld even voorzichtig uit ;)

 

 

 

Dit is precies de redenatie die veel mensen in de problemen heeft geholpen. Auto op afbetaling, flatscreen op afbetaling, nieuwe keuken op afbetaling, etc etc...het kon allemaal niet op, tot het even tegenzit. Dan blijken de maandelijke lasten torenhoog te zijn opgelopen.

 

Als je het niet kunt betalen, koop het dan niet. Een uitzondering is waardestijgend/waardevast onroerend goed, alhoewel dat de laatste tijd ook weinig zekerheid geeft.

 

Gelukkig voor meneer 'Leen' zijn er nog genoeg mensen die er wel in blijven trappen.

 

In ieder geval succes. :)

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik zou doen in dit geval is in eerste instantie mijn risico gaan bepalen:

 

Wat is de verkoopprijs?

Wat is de kostprijs voor jou?

Hoe groot is de eerste termijn?

Hoeveel termijnen duurt het voordat jouw kostprijs is betaald?

 

Op die manier weet je in ieder geval wanneer je er zonder al te grote kleerscheuren uit kan schiten mocht het toch fout gaan.

 

Er is maar een klein percentage dat uiteindelijk rekeningen helemaal niet betaald.

 

Deze redenering gaat natuurlijk alleen op bij grote aantallen, als je heel veel klanten hebt die op afbetaling iets kopen dan gaat het door de bank genomen meestal goed, maar als je slechts heel incidenteel iets op afbetaling verkoopt, is de kans op wanbetaling groter.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk, het gaat zich om één klant en het is me gevraagd door een goede kennis.

Ik heb nagevraagd en hij heeft nergens schulden lopen of iets op afbetaling.

 

Ik wil niet een leninginstituut worden, maar gewoon iemand uithelpen.

De risico's zullen voor mij uitgesloten zijn, verder zal ik een overeenkomst opstellen (voor zekerheid)

Link naar reactie
  • 0

Vergeet je BTW verplichtingen en rentekosten niet en als je het eenmalig op deze manier doet, heeft het met ondernemen natuurlijk niks meer te maken.

 

De kans op wanbetaling is niet zo zeer groter als je dezelfde acceptatiecriteria toepast, alleen het effect van is mogelijk groter.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

btw verplichting is er altijd, maar wat bedoel je met rentekosten.

Maar de vraag hoe dit gefactureerd wordt, is nog steeds niet beantwoord.

Hoe je factureert ligt eraan wat je afspreekt. Bij een huurkoop factureer je elke termijn apart. Bij een echte afbetaling factureer je in een keer en boek je elke betaling apart.

Link naar reactie
  • 0

Kan het ook dat als je 1 factuur stuurt en alles appart boekt.

En in de overeenkomst het betalingsschema opsteld en vermeld dat het product pas eigendom van de klant wordt wanneer de laatste termijn betaald is en deze aansprakelijk gesteld wordt voor eventuele schade?

Als deze ondertekend is, is dit toch ook wettig of niet?

 

Hoe zit het met rente? Ik heb hem vermeld dat ik een laag rentepercentage over de totaalsom bereken voor de administratieve kosten. Ik verneem dat deze gewoon bij het totaalbedrag op de factuur komt en deze gewoon als verkopen geboekt kan worden? of zie ik dit fout?

Link naar reactie
  • 0

In het algemeen: iemand die niet in het kader van een bedrijf of onderneming handelt. Een particulier dus. Ben geen jurist, overigens, maar ik herinnerde me de opmerking van Steven, die daar wel voor doorgeleerd heeft. Daar is verder nog geen reactie op geweest, maar het lijkt me best een belangrijk punt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.