• 0

nieuwbouw in eigen beheer?

 

 

 

beste forumleden,

 

Ondanks de recessie loopt ons bedrijf nog steeds goed. Wij hadden de afgelopen jaren al plannen voor nieuwbouw en willen dat nu gaan doorzetten. Enkele vragen:

 

a. Wat kun je het beste doen?

1. Bouwen in eigen beheer of

2. een projectontwikkelaar laten bouwen en daarvan later terug gaan huren.

 

b. Zijn er nog andere mogelijkheden?(wel met nieuwebouw)

 

c. Zijn er ook ontwikkelaars waarvan je het pand op een later tijdstip kan kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs?

 

d. Waar moet je op gaan letten, wat zijn de stuikelblokken, hoeveel eigen vermogen zou je in het nieuwe pand moeten

stoppen om een financiering rond te krijgen, etc.

 

in afwachting van jullie reacties

 

Hanson

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat heb je zelf al ontdekt ? :) Ik kan me voorstellen dat je je besluit niet alleen laat afhangen van kennis van anderen maar jezelf ook wat eigen maakt over dit onderwerp ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Beste Yannick,

 

 

Goede opmerking van je. Natuurlijk ga ik ook zelf verder op zoek naar antwoorden, ik probeer hiermee echter eerst in z`n algemeen wat ideeen los te krijgen die me verder helpen en richting geven waar ik op moet letten.

 

groet,

Hanson

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat wil je zelf? Ik zou de ontwikkeling uitbesteden, want dat is iets waarvoor een beetje ervaring wel zo prettig is. Of je dan in eigendom krijgt of huurt is een totaal andere afweging, kan namelijk beide, zowel wanneer je zelf ontwikkelt en wanneer je laat ontwikkelen. De vraag is dan of je een pand op je balans wil hebben, of je dat kan betalen, en wat je zelf aan risico wil hebben (onderhoud, etc). Dat laatste is natuurlijk ook weer bij jezelf of bij een ander te leggen, waar je ook voor kiest.

 

Dus eigenlijk is alles wat je noemt mogelijk, met alle denkbare variaties daarop.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Hanson,

 

De beste oplossing verschilt per situatie en organisatie. In de huidige marktsituatie zitten aannemers te wachten op werk, waardoor je bij een aanbesteding zeer waarschijnlijk een leuke prijs krijgt. Als echter de bestekstukken niet waterdicht zijn loop je wel een financieel risico m.b.t. meerwerk. Het prijsvoordeel kan smelten als sneeuw voor de zon! Persoonlijk zou ik het aan een professional uitbesteden.

 

Afhankelijk van het risico wat je kunt en wilt dragen kun je zelfstandig of bijvoorbeeld in samenwerking met een investeerder een gebouw realiseren.

 

Heb je al concreet wat je wilt m.b.t. de nieuwbouw en welke middelen dit vergt en welke risico's je kunt en wilt nemen?

 

Groeten,

 

Klaas

Link naar reactie
  • 0

Iets andere invalshoek, maar ik weet dat er vanuit gemeenten voor particuliere woningbouw het zgn. Collectief Particulier Opdrachtgeverschap wordt gestimuleerd. Daarbij gaan ook groepen mensen hun eigen woning laten bouwen.

 

Wellicht bestaat dat ook voor bedrijven? Anders heb je wellicht wat aan tips van gemeenten.

Link naar reactie
  • 0

Dag Hanson,

 

a. Wat kun je het beste doen?

1. Bouwen in eigen beheer of

2. een projectontwikkelaar laten bouwen en daarvan later terug gaan huren.

De keuze is mede afhankelijk van de eigenvermogenspositie van het bedrijf. Is het eigen vermogen in voldoende mate aanwezig dan zal een financiering voor de nieuwbouw wellicht geen probleem vormen. Mocht je het pand niet op de balans willen hebben staan dan zijn er ook mogelijkheden voor zgn. sale and lease back constructies. Hierbij verkoop je het pand en huur je het vervolgens terug.

 

Er zijn ook andere factoren die een rol spelen zoals de structuur van de onderneming. Als je een holding met werkmaatschappij structuur hebt is het misschien aan te raden om het pand in een aparte b.v. te ' plaatsen'. Raadpleeg

een accountant of fiscalist hiervoor.

 

b. Zijn er nog andere mogelijkheden?(wel met nieuwebouw)

Belangrijke vraag: wat is je toekomstvisie ? Hoe lang denk je vooruit te kunnen met een pand dat je nu in

gedachten hebt. Overweeg ook de mogelijkheid om een tijdelijke huisvesting te plaatsen. Deze kunnen zeer snel

turnkey gerealiseerd worden en je kunt hierbij :

- kopen

- huren

- huren met recht van koop

- kopen met optie van terugkoop van de leverancier

Ook hierbij kun je kijken naar je eigen balans positie en kiezen voor de meest optimale constructie.

Tijdelijke huisvestingsprojecten worden vaak gerealiseerd in unitbouw en systeembouw in elementen. Qua uitstraling en kwaliteit hoeft het zeker niet onder te doen voor permanente bouw.

 

c. Zijn er ook ontwikkelaars waarvan je het pand op een later tijdstip kan kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs?

Ja, o.a. bij bouwers van tijdelijke huisvesting; zie hierboven.

 

d. Waar moet je op gaan letten, wat zijn de stuikelblokken, hoeveel eigen vermogen zou je in het nieuwe pand moeten

stoppen om een financiering rond te krijgen, etc.

Algemeen:

Je kunt een architect een ontwerp en bestek laten maken en een installatieadviseur een ontwerp en bestek voor de installaties.

Vervolgens kun je offertes opvragen bij aannemers en installateurs.

De bouwbegeleiding kun je eventueel ook door derden laten doen. Het ligt er aan wat je zelf kunt en of je er zelf tijd in wilt steken.

Qua financiering en de mate van eigen inbreng zal een expert de vraag moeten beantwoorden.

 

Groet,

Jeroen

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Jeroen,

 

 

Bedankt voor je input. Ik heb inmiddels al veel informatie binnengehaald w.o. ook (nog net voor de bouwvak) enkele prijzen van aannemers. E.e.a. gebaseerd op een voorlopig schetsontwerp. Heb ook al met de banken gepraat en denk dat het bouwen in eigen beheer op dit moment het beste is.

Zo te zien kosten mij de m2 minder bij nieuwbouw dan bij huren en krijg ik ook wat ik (precies) wil.

Bij de banken vragen ze om een eigen investering van 15% (wat voor mij haalbaar is) en daarnaast kun je de helft van het te financieren bedrag aflossingsvrij krijgen en de andere helft moet worden afgelost in 25 jaar.

 

Iedereen op dit formum bedankt voor het meedenken.

 

groeten

A. Hanson.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.