• 0

Zou je internationale (afgestudeerde) studenten inzetten bij im- en export?

Hallo internationale HL-ers,

 

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het volgende:

 

In Nederland studeren op de universiteiten en het hbo jaarlijks ongeveer 70.000 internationale studenten, waaronder vele uit China. Maar ook Rusland, Oekraine, Oost-Europa, India, overig Azië en natuurlijk ook ''gewoon'' uit West-Europa. Ik heb een database met gegevens van deze studenten die hebben aangegeven al dan niet tijdelijk, fulltime of parttime, in Nederland te willen werken. En bijbanen, stages, etc zijn ook veel gevraagd. Het internationaal MKB kan ze, mijns inziens prima inzetten voor hulp bij een marktonderzoek, taal, cultuurverschillen, relaties aangaan in het buitenland (is toch makkelijker in dezelfde taal). Het voordeel is dat deze studenten de Nederlandse cultuur ook kennen en dat je de persoon persoonlijk kunt spreken in Nederland alvorens je met hem of haar in zee gaat. (in tegenstelling tot iemand die je uit het buitenland haalt). Ook zijn ze allemaal goed gescreend door de univerisiteiten, het IND, etc, alvorens ze hier aan een studie mogen beginnen. Een werkvergunning hebben ze in het eerste jaar na hun studie (meestal) niet nodig, daar kan ik je verder over informeren.

 

Mijn vraag aan ervaren importeurs en exporteurs is:

Kan een internationale (afgestudeerde) student naar jullie mening toegevoegde waarde hebben bij import of export van of naar een bepaald land. Of bezitten zij niet de vereiste competenties, zoals bijvoorbeeld een ervaren exportmanager wel heeft?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

 

Marloes

 

MOD-edit: links verwijderd

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo internationale HL-ers,

 

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het volgende:

 

In Nederland studeren op de universiteiten en het hbo jaarlijks ongeveer 70.000 internationale studenten, waaronder vele uit China. Maar ook Rusland, Oekraine, Oost-Europa, India, overig Azië en natuurlijk ook ''gewoon'' uit West-Europa. Ik heb een database met gegevens van deze studenten die hebben aangegeven al dan niet tijdelijk, fulltime of parttime, in Nederland te willen werken. En bijbanen (voor maximaal 10 uur per week), stages, etc zijn ook veel gevraagd. Het internationaal MKB kan ze, mijns inziens prima inzetten voor hulp bij een marktonderzoek, taal, cultuurverschillen, relaties aangaan in het buitenland (is toch makkelijker in dezelfde taal). Het voordeel is dat deze studenten de Nederlandse cultuur ook kennen en dat je de persoon persoonlijk kunt spreken in Nederland alvorens je met hem of haar in zee gaat. (in tegenstelling tot iemand die je uit het buitenland haalt). Ook zijn ze allemaal goed gescreend door de univerisiteiten, het IND, etc, alvorens ze hier aan een studie mogen beginnen. Een werkvergunning hebben ze in het eerste jaar na hun studie (meestal) niet nodig, daar kan ik je verder over informeren.

 

Mijn vraag aan ervaren importeurs en exporteurs is:Kan een internationale (afgestudeerde) student naar jullie mening toegevoegde waarde hebben bij import of export van of naar een bepaald land. Of bezitten zij niet de vereiste competenties, zoals bijvoorbeeld een ervaren exportmanager wel heeft?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

 

Marloes

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Marloes,

 

leuk topic. Ik weet niet zozeer of internationale studenten de Nederlandse cultuur kennen of leren kennen in pakweg anderhalf of twee jaar tijd. Over hun thuisland weten ze allicht meer. Wat dacht je van Nederlandse studenten of jonge expats die weer terugkeren of Nederlanders met een internationale partner? Ik denk dat je doelgroep veel breder zou kunnen liggen. Veel internationale, universitaire en hbo-studenten zijn meer gefocust op een carriëre bij een grote onderneming dan bij het mkb. Naar mijn mening is het matchen van een persoon met de juiste ervaring en vaardigheden met de functievereisten het belangrijkste.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Highio: Je schrijft: Naar mijn mening is het matchen van een persoon met de juiste ervaring en vaardigheden met de functievereisten het belangrijkste.

 

Natuurlijk is dat een allereerste vereiste en uiteindelijk draaien alle HR vraagstukken daarom, daar is dit geen uitzondering op!

 

Internationale studenten lijken misschien gefocussed op de multinationals maar dat komt ook doordat ze het midden en klein bedrijf in Nederland niet kennen en niet weten te vinden. Ze willen dolgraag aan de slag in Nederland, ook in het MKB. En de meesten willen toch na een tijdje weer terug of zoeken alleen een bijbaan naast hun studie. Internationale werkervaring opdoen is hun doel en dat kan in de vorm van een bijbaan, stage of startersfunctie. Omdat ze toch ook graag weer terug willen, kun je ze ook eventueel later als agent voor jou laten werken in zijn of haar land van herkomst.

 

Er zijn er ook bij die al met een hele dataset voor een bepaald onderzoek naar Nederland komen voor hun scriptie. Vaak gericht op internationale handel.

 

Of je in 1 of 2 jaar de Nederlandse cultuur leert kennen: ze maken in ieder geval kennis met onze directe manier van communiceren en de informele en platte cultuur in organisaties. Ook leren ze in de Nederlandse collegebanken dat vragen stellen mag en dat er van ze verwacht wordt dat ze zich kritisch opstellen. Hier wordt ook aandacht aan besteed bij aankomst.

 

 

Marloes

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Mijn vraag aan ervaren importeurs en exporteurs is:Kan een internationale (afgestudeerde) student naar jullie mening toegevoegde waarde hebben bij import of export van of naar een bepaald land. Of bezitten zij niet de vereiste competenties, zoals bijvoorbeeld een ervaren exportmanager wel heeft?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

 

Marloes

 

 

 

Ik denk niet dat je Studenten/startes kan vergelijken met een ervaren exportmanager.

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
Je schrijft: Naar mijn mening is het matchen van een persoon met de juiste ervaring en vaardigheden met de functievereisten het belangrijkste.

 

Natuurlijk is dat een allereerste vereiste en uiteindelijk draaien alle HR vraagstukken daarom, daar is dit geen uitzondering op!

 

Je schrijft dat je al een database hebt met persoonlijke gegevens. Ik neem gevoegelijk aan dat opleiding, werkervaring (functie en branche) en vaardigheden daar ook onder vallen. Wat is dan de achtergrond van je vraag: heb je een probleem om je dienst te positioneren voor inkopers in het mkb of om deze kandidaten te verkopen?

 

Internationale starters hebben denk ik nog meer begeleiding en sturing nodig dan Nederlandse starters om voor Nederlandse ondernemers van praktisch nut te zijn.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Een buitenlandse student kun je hooguit inschakelen als een junior export manager mits hij/zij een marketing-gerelateerde opleiding in Nederland volgt. De kennis van het land en de taal moet worden aangevuld door de kennis van internationale handel en marketing.

 

Bovendien is het vrij opportuun omdat bij serieuze export het opbouwen van de kennis van het doelland en continuïteit cruciale waarde hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel de nodige ervaring met het inhuren/samenwerken met net afgestudeerden in diverse richtingen en dan met name op vlak van internationaal ondernemen.

 

Naast het runnen van een tweetal ondernemeningen in China ben ik ook voorzitter van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor zuid China en in deze postitie ben ik regelmatig met afgestudeerden in ons kantoor gewerkt. Dan wel studenten die hun stage liepen, dan wel volledig afgestudeerden.

 

Zonder de bedoeling hierover een heel negative indruk te geven zijn mijn bevindingen :

 

- Periode is te kort (6-12maanden) waarin men werkt of stage loopt en dan wel terug gaat of andere baan vindt.

- Spreken de locale taal niet

- Hebben enkel theoretische kennis, insert : beetje geitewollen sokken idealistische beelden hierbij opgedaan in universiteit

- Besperkte bereidheid hard te werken

- Snel ontevreden/teleurstelling in het realistische beeld van "een baan hebben"

- Eisenpakket: gratis appartement, project commissies

 

En zo kan ik nog wel even door gaan.

 

Er zijn uiteraard ook een aantal goede langsgekomen maar de spoeling is dun.

 

Hier in China liggen de totale kosten voor een stagair hoger dan die van een professional Chinese. Niet alleen zijn de kosten hoger maar ook de resultaten lager en de toegevoegde waarde is nihil. Natuurlijk is dit een speciaal scenario, maar ik denk dat dit toepasbaar is op wereld nivo, speciaal in landen waar engels niet de voertaal is.

 

Mijn ervaring is dat voor een klein of middelgroot bedrijf het meer loont ervaren mensen te hebben die meer kosten maar ook meer opleveren. Voor grote multinationals ligt dat anders omdat de posities in deze bedrijven veelal meer mogelijkheden bieden voor afgestudeerden. Bij ons is het takenpakket intensief per medewerker en is een bepaalde noodzaak direkt al het werk te kunnen doen.

 

Ik ben benieuwd naar de andere reacties

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.