Er is op dit forum voldoende geschreven over dubieuze debiteuren en particulieren/kleine zaakjes die de betaling van rekeningen uitstellen. Volgens mij is dat gedrag inmiddels ook gemeengoed bij beursgenoteerde ondernemingen en grote instellingen. Daar worden sinds de kredietcrisis allerlei trucs gebruikt om tijdige betaling op te rekken.
Welke trucs?
* Je mag pas factureren nadat een projectnummer is verstrekt. De opdrachtgever bij de grote onderneming geeft dat projectnummer pas lang nadat het werk is afgerond.
* Je mag niet meer factureren. Het betalingstraject wordt pas ingezet nadat de interne opdrachtgever daartoe opdracht heeft gegeven. Oh, en de tarieven worden centraal vastgesteld...
* De betalingstermijn wordt opgerekt. Van vier weken, via zes weken naar acht weken,
* De buikriem wordt aangehaald. Ook kleine leveranciers moeten 10/20% omlaag in prijs. Ik hoorde laatst van een systeembouwer dat hij een kwart aangeboden kreeg van zijn oorspronkelijke uurtarief. Dat overigens riant was, zeker omdat de projecten waar hij aan werkt doorgaan veel tijd in beslag nemen.
De laatste observatie valt een beetje buiten dit kader. Maar ik merk dus dat ook hele grote ondernemingen ontzettend op de kleintjes letten. En ik snap wel waarom. Als ze al hun betalingen twee weken kunnen vertragen, zit er eind van het jaar ineens meer in kas. Volgens mij maakt het per saldo niks uit, omdat ook hun korte termijn-verplichtingen toenemen. Maar misschien gebruiken ze het verschil om hun eigen verplichtingen een beetje te verlichten.\
Een bijpassend verschijnsel is het antidateren. Ik zie dat banken dat nu massaal doen, maar eigenlijk doen alle grote instellingen dat. Betalingsherinneringen, waarschuwingen van de bank (u staat rood) worden standaard voorzien van een datum die al dagen in het verschiet ligt. Tenzij de post een speciale trage levering heeft voor betalingsherinneringen...
Ik doe dat nu ook. Een factuur gaat standaard de deur uit met een datum die vijf tot zeven dagen teruggetikt is. Het is kinderachtige flauwekul, maar 'sij sijn begonnen'. :P
Het wordt trouwens ineens een stuk leuker om te werken met opdrachtgevers die gewoon op tijd betalen.
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TwaBla
TwaBla
Er is op dit forum voldoende geschreven over dubieuze debiteuren en particulieren/kleine zaakjes die de betaling van rekeningen uitstellen. Volgens mij is dat gedrag inmiddels ook gemeengoed bij beursgenoteerde ondernemingen en grote instellingen. Daar worden sinds de kredietcrisis allerlei trucs gebruikt om tijdige betaling op te rekken.
Welke trucs?
* Je mag pas factureren nadat een projectnummer is verstrekt. De opdrachtgever bij de grote onderneming geeft dat projectnummer pas lang nadat het werk is afgerond.
* Je mag niet meer factureren. Het betalingstraject wordt pas ingezet nadat de interne opdrachtgever daartoe opdracht heeft gegeven. Oh, en de tarieven worden centraal vastgesteld...
* De betalingstermijn wordt opgerekt. Van vier weken, via zes weken naar acht weken,
* De buikriem wordt aangehaald. Ook kleine leveranciers moeten 10/20% omlaag in prijs. Ik hoorde laatst van een systeembouwer dat hij een kwart aangeboden kreeg van zijn oorspronkelijke uurtarief. Dat overigens riant was, zeker omdat de projecten waar hij aan werkt doorgaan veel tijd in beslag nemen.
De laatste observatie valt een beetje buiten dit kader. Maar ik merk dus dat ook hele grote ondernemingen ontzettend op de kleintjes letten. En ik snap wel waarom. Als ze al hun betalingen twee weken kunnen vertragen, zit er eind van het jaar ineens meer in kas. Volgens mij maakt het per saldo niks uit, omdat ook hun korte termijn-verplichtingen toenemen. Maar misschien gebruiken ze het verschil om hun eigen verplichtingen een beetje te verlichten.\
Een bijpassend verschijnsel is het antidateren. Ik zie dat banken dat nu massaal doen, maar eigenlijk doen alle grote instellingen dat. Betalingsherinneringen, waarschuwingen van de bank (u staat rood) worden standaard voorzien van een datum die al dagen in het verschiet ligt. Tenzij de post een speciale trage levering heeft voor betalingsherinneringen...
Ik doe dat nu ook. Een factuur gaat standaard de deur uit met een datum die vijf tot zeven dagen teruggetikt is. Het is kinderachtige flauwekul, maar 'sij sijn begonnen'. :P
Het wordt trouwens ineens een stuk leuker om te werken met opdrachtgevers die gewoon op tijd betalen.
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21693-dralende-debiteuren-een-nieuwe-trend/Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag