• 0

vrijwilliger of op de loonlijst

Voor mijn bedrijf (een BV) laat ik het ontwikkelde lesmateriaal controleren door een aantal docenten. Deze docenten krijgen hier 250 euro voor, wat in mijn ogen geen loon is maar meer een onkosten vergoeding. Ze zullen hier behoorlijk wat uren voor moeten werken en doen dit uit interesse en om leerlingen te helpen.

 

Nu begreep ik van de belastingdienst (http://www.belastingdienst.nl/particulier/vrijwilligers/vrijwilligers-01.html) dat je geen vrijwilliger bent als je werk doet voor een BV. Dus dat lijkt niet te werken. Nu zijn de werkzaamheden oorspronkelijk in een stichting onder gebracht en deze is nog niet opgeheven.

 

Nu zijn er volgens mij een aantal dingen die ik kan doen:

 

1) zwart betalen (geen optie)

2) ze in dienst nemen of via een VAR/IB47 procedure betalen. (docenten moeten dan zelf aangifte doen en betalen alsnog inkomsten belasting, dus liever niet)

3) De docenten betalen vanuit de stichting, maar hoe kan ik dan het geld vanuit de BV naar de stichting krijgen? Of is dat verder geen probleem en kan ik zonder gedoe/risico's geld overmaken als gift?

4) Of is er een andere mogelijkheid om 250 euro per persoon als onkosten vergoeding te betalen aan een docent?

 

Kan iemand me hiermee helpen?

 

Bram Masselink

Partner Bètawijs | www.betawijs.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Wat voor kosten hebben die docenten dan dat het een kostenvergoeding zou kunnen zijn?

 

De meest logische weg is de van de IB47. Tenzij die 250 niet van tevoren is afgesproken, maar je achteraf besluit die cadeau te doen. Je zou ook kunnen kijken naar de eindheffingsregeling, waarbij jij de LB voor je rekening neemt. Maar dan ben je dus duurder uit.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik kan weinig redenen bedenken waarom het niet belast zou zijn. De fiscus geeft helaas weinig cadeaus weg ;)

 

Prima om de kosten die de docenten maken erop in mindering te brengen. Als je wilt dat er netto ongeveer 250,- van over blijft zul je daar rekening mee moeten houden in de vaststelling van de hoogte van de bruto vergoeding. Stel dus dat je € 10,- aannemelijk kunt maken als kosten en je houdt rekening met gemiddeld 42% loonheffing dan zou het bedrag uitkomen op ongeveer € 425,- ( = € 250 -/- € 10 = € 240,- / 58 x 100 = 413,79 +b 10,- = € 423,79)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ook niet inzien waarom er sprake is van een kostenvergoeding. Welke kosten maken die docenten dan? En waarom is het exact elke keer € 250?

 

Ze verrichten gewoon werkzaamheden voor je en krijgen daarvoor loon. Als er sprake is van een cadeau dan moet de € 250 een voordeel zijn dat redelijkerwijs door de ontvanger ervan niet te verwachten was. Dat lijkt me wat lastig aantonbaar....

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Bram,

 

Nog even antwoordend op je aanvullende vraag: het "tussenschuiven" van de stichting gaat geen zin hebben. Als je de opmerkingen van de Belastingdienst op de door jezelf aangegeven link goed bestudeert, dan kun je tot geen andere conclusie komen dan dat de vrijwilligersregeling niet van toepassing is. De docenten krijgen gewoon een beloning voor verrichte werkzaamheden en dat is nu eenmaal belast in ons systeem. En een kostenvergoeding kun je alleen maar geven voor aantoonbaar gemaakte kosten, zoals reeds door anderen is aangegeven.

 

Groet,

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Nog een laatste mogelijkheid:

 

Is het mogelijk om voor 250,- euro aan cd/bonnen/diner-bonnen te kopen en deze te geven? Of moet ik precies administreren aan wie ik deze bonnen geef?

 

Alvast bedankt,

Bram Masselink

Partner Bètawijs | www.betawijs.nl

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk is dat mogelijk. Dat heet loon in natura en daarvoor geldt ook dat duidelijk moet zijn wie wat krijgt.

 

 

Mod modus aan:

Laten we het erop houden dat je op HL ook geen weg om de belastingdienst heen moet willen vinden die er niet is. Dat staat voor het forum niet best en is voor jouw betrouwbaarheid als ondernemer (met naam en toenaam) ook geen beste zet.

 

Lijkt mij dat je weet dat dit gewoon belaste inkomsten zijn voor ze. Derhalve gaat er een slotje op dit topic.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.