• 0

Fiscale eenheid met terugwerkende kreacht

Goedemorgen,

 

Ik heb een vraag over Fiscale Eenheid. In 2008 hebben ik en mijn vennoot deelgenomen in twee werkmaatschappijen (BV's) met onze personal holdings (BV's). Echter de werkmaatschappij is niet BTW plichtig en kan dus ook geen BTW terugvragen. Nu gaan we onze managementfee factureren en moeten we BTW afdragen. Als we een fiscale eenheid hadden gehad dan hadden we dit 'probleem' nu niet. Nu willen we een fiscale eenheid met terugwerkende kracht bewerkstelligen door per 2008 aandelenoverdracht te laten plaatsvinden. Dus 1% aan elkaar verkopen, of 50% zodat er een fiscale eenheid is. De notarissen zeggen dat de overdracht wel kan met ' terugwerkende kracht' maar ze weten de fiscale gevolgen niet...

Mijn vraag is kan dit wel zo op deze manier, doen we er goed aan en accepteert de Belastingdienst dit wel?

 

Onze boekhouder had het ons misschien vorig jaar al moeten adviseren, en zelf komen we nu achter vele zaken, blind gaan ondernemen en je niet verdiepen in deze materie. Het is cliche maar waar, dus ik hoop dat jullie me kunnen adviseren.

 

Mvg,

Simon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

De fiscale eenheid kan pas onstaan op het moment dat aan de eisen is voldaan.

 

In jullie onderlinge verhoudingen als aandeelhouders kunnen jullie bepalen dat het één en ander wordt geacht per een bepaalde datum (in 2008) in werking te treden. Privaatrechtelijk worden de aandelen pas overgedragen bij ondertekening van de akte, zonder terugwerkende kracht.

 

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de belastinginspecteur dit honoreert.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Even uit mijn hoofd (en anders word ik wel gecorrigeerd). Er bestaat zoiets als voegingstijdstip, dit houdt in dat de fiscale eenheid begint op z'n vroegst 3 maanden voor het verzoek tot vorming van de FE.

 

Ben het dus eens met onze notaris.

Link naar reactie
  • 1

Manon, je opmerking klopt en je conclusie deel ik. Ze passen alleen net niet helemaal bij elkaar, dus ik geef graag even een kort college. ;D

 

Er bestaan namelijk 2 fiscale eenheden: voor de vennootschapsbelasting en voor de omzetbelasting. In dit geval gaat het om een fiscale eenheid voor de omzetbelasting. De driemaandstermijn geldt voor de vennootschapsbelasting.

 

In beide gevallen geldt echter dat je eerst aan de voorwaarden moet voldoen, voordat je een fiscale eenheid kunt krijgen.

 

Voor de vennootschapsbelasting is dat:

- tenminste 95% van de economische en juridische eigendom van de aandelen;

- boekjaren zijn gelijk;

- dezelfde fiscale winstbepalingsregels zijn van toepassing;

- de ingangsdatum niet eerder is gelegen dan 3 maanden voor de indiening van het verzoek;

- nog een paar kleine dingetjes.

 

Voor de omzetbelasting:

- financiële, organisatorische en economische verbondenheid;

- ingangsdatum niet eerder dan 1e dag van de maand na afgifte van de beschikking door de inspecteur (behoudens enkele uitzonderingen die door de rechter zijn geformuleerd).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

Beste Simon,

 

Beetje late reactie, maar ik zit pas sinds vandaag bij de club. Ik hoop dat je er nog wat aan hebt.

 

Je zegt: de werkmaatschappij is niet BTW-plichtig. Indien je hiermee bedoelt dat de werkzaamheden onder een BTW-vrijstelling vallen, gaan we verder. Als de werkmaatschappij het ondernemerschap voor de BTW ontbeert kunnen we stoppen, want dan kan deze sowieso niet in een BTW-fiscale eenheid.

 

Van de eerste optie uitgaande: een BTW-fiscale eenheid ontstaat op het moment dat aan de financiële, organisatorische en economische vereisten wordt voldaan. Als de financiële vereiste privaatrechtelijk met terugwerkende kracht kan worden bewerkstelligd gaat de fiscus daarin mee. Ingangsdatum: 1e dag van de maand volgende op maand beschikking staat nog in de Wet, maar is ingehaald door de jurisprudentie.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste John en alle anderen,

bedankt voor jullie reacties!

 

Inmiddels zijn de aandelen overgedragen per 2008 omdat we toen een koopovereenkomst hadden opgesteld. Dus deze 'terugwerkende kracht' is wel mogelijk. Voor de rest was er dus een financiele (achteraf geregeld weliswaar), organisatorische en econmische verwevenheid.

 

Ik heb veel artikelen, arresten etc gevonden op het internet hierover. Ik heb wel een beetje hoop door de woorden: 'in materie', ik hoop dat we in materie een FE waren/zijn. Maar zoals Johan GM stelt, ben ik wel in twijfel over de acceptatie van een belastinginspecteur. Ik heb meerdere malen de Belastingdienst Ondernemers gebeld en zij vertelden met dat uiteindelijk de inspecteur het bepaald en dat terugwerkende kracht FE goed onderbouwd zal moeten worden. Daarom heb ik de FE´s inmiddels aangevraagd en een brief geschreven, want als je de beschikking hebt is het nog beter, dan weten we het zeker. Maar nogmaals, een beschikking FE is niet verplicht als je aanneemt of denkt dat je het in materie bent.

 

Mvg,

Simon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.