• 0

Betalen of niet?

Hallo,

 

Onlangs heb ik samen met 13 mannen van mn opleiding een onderneming gerund. We hebben een Gimic voor de golfsport ontwikkelt, geproduceerd en verkocht. Het product werd geheel door onszelf vervaardigd. Alleen het annodiseren en het lasergraveren hebben we laten doen. Over het annodiseer bedrijf gaat deze topic.

 

We hebben voor een aantal klanten producten gemaakt met een speciale kleur. In Son hebben we destijds een bedrijf gevonden dat ons wel wilde helpen.

 

Oke, wij erheen met de onderdelen, uitgelegd welk onderdeel welke kleur etc etc. 2 weken later was het klaar, mooi! via via hebben we transport terug geregeld en bij aankomst op school...jawel verkeerde kleuren op sommige onderdelen... weer terug naar Son..weer naar ons...WEER VERKEERD!! BELLEN..SCHRIJVEN..ETC ETC.

 

Om heel lang verhaal lang te maken, ze hebben tot drie keer toe verkeerd geleverd. IPV 2 weken heeft het 2 maanden geduurd. Na de tweede, verkeerde levering begonnen ze te zeuren of het factuuradres. Heb ik in eerste instantie afgeven toen we er voor het eerst waren. Vervolgens nog eens gemaild en ze hebben mij er nog voor gebeld.... :-\

Nou ja, na die 2 maanden hebben we toch de producten kunnen leveren aan onze klanten en van de rekening van het bedrijf uit Son hebben we niets meer vernomen.

 

Half July heb ik nogmaals gebeld om te vragen hoe het zit met die factuur. Weer een slap verhaal dat ze geen adres hadden, toen ik nog expliciet vermeld dat ze ECHT op moeten schieten omdat we toen nog 2 weken hadden voor de liqidatie.

 

Niets meer gehoord of gezien. En nu, je voelt het al aankomen krijg ik een rekening thuis >:(. Of we met spoed willen betalen...

 

Nou kan ik natuurlijk wel van iedereen uit de onderneming geld terug vragen en die rekening betalen maar eigenlijk vind ik dat ze de boom in kunnen!! Het is gewoon belachelijk hoe ze daar met klanten gegevens omgaan!

 

Wat zal ik doen?

 

Bart

ice

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, dit soort perikelen hoort bij het ondernemerschap. Een hoop gedoe en je schiet er niet veel mee op.

 

Wat betreft afhandeling van deze zaak: Ik neem aan dat je een dossier aan hebt gelegd. Maak een historie van bestellingen en verkeert geleverde zaken. Met wie heb je gesproken, wanneer heb je geklaagd. Als je de spullen niet hebt kunnen verkopen en ze ook hebt teruggestuurd, zou ik niet betalen. Heb je een "vriend" die advocaat is, laat die dan brieven schrijven. Neem in ieder geval actie. Als je afwacht moet je betalen. Je kan zelfs overwegen een schadeclaim in te dienen.

 

Al deze acties hebben vooral tot doel de leverancier te intimideren en te komen tot een schikking. Het is niet uitgesloten dat je uiteindelijk toch (een deel van) de factuur moet betalen. Dan is sterk afhankelijk van de manier waarop je je zaak kunt onderbouwen. In het uiterste geval komt de zaak voor de rechter.

 

Dus: Wacht niet af. Schrijf en bevestig. Maak een dossier en wacht niet af.

 

Overigens, rechten heb je eigenlijk niet. Die moet je afdwingen. Als je wilt dat je leverancier de boom ingaat, zal je hem er zelf in moeten jagen, ander zit jij in de boom.

 

Succes en houd ons op de hoogte.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

oke! Nou ik heb alle gevens er weer even bij gehaald en gelukkig heb ik aantekeningen en correspondentie materiaal bewaard. De spullen heb ik destijds wel gewoon verkocht dus ik zal geen schadevergoeding vragen.

 

Helaas heb ik geen advocaat als vriend maar in eerste instantie vind ik het opzich wel leuk om zelf te proberen.. :D

Zal ongetwijfeld vaker voor komen in de toekomst en het is dan toch makkelijk als ik zelf ook een beetje kaas heb gegeten van dit soort zaken...haha

 

Wat ik nu doe: Factuur mer kruis + brief met alle feiten. (namen tijdstippen, data etc)

 

Bart

 

ice

Link naar reactie
  • 0

De spullen heb ik destijds wel gewoon verkocht dus ik zal geen schadevergoeding vragen.

 

Bart,

 

Heb je die spullen tegen de normale prijs verkocht, of is er een mogelijkheid dat je hard kunt maken dat je korting hebt moeten geven vanwege de late levering?? In dat geval zou ik die korting claimen als schadevergoeding!

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Bart,

 

Het spijt me om te zeggen, maar je hebt geen poot om op te staan, tenzij er sprake is van een faillissement... bij een andere beëindiging van een onderneming horen de schulden netjes voldaan te worden.

 

Je kunt hooguit nog proberen er een kortinkje op te bedingen vanwege het ongemak. Ik zou in ieder geval direct beginnen met het terughalen van het benodigde geld, voordat je mede-ondernemers het geld opgemaakt hebben!!!

 

Afhankelijk van de exacte ondernemingsvorm kun je namelijk HOOFDELIJK aansprakelijk zijn... dat houdt in dat die leverancier jou privé voor het gehele bedrag aansprakelijk kan stellen, ongeacht of er meerdere ondernemers zijn, ongeacht of jij de bestelling gedaan hebt enz....

 

Pas dus op!

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.