• 0

IB belasting voorlopige aanslag

Beste HLers,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over de boekhouding en de financieen.

Ik heb een kleine onderneming die nu nog aagemerkt staat als: inkomsten uit overige werkzaamheden.

Zelf werk ik fulltime en maak verder ook nog geen winst. Omdat ik afgelopen jaar meer kosten dan inkomsten had heb ik van de BD van de IB een voorlopige aanslag terug gehad. Nu wil ik dit bedrag weer in mijn bedrijf stoppen om voorraad te kunnen kopen en om rekeningen te betalen.

Mijn vraag is: kan dit en hoe moet ik dit in de boekhouding noteren. Ik haal geen salaris uit mijn inkomsten en stort zelf wel een prive een bedrag in mijn bedrijf. Hoe moet ik dit boeken en wordt dit gezien als winst uit onderneming ?

Ik hoop dat jullie mij hiermee op weg kunnen helpen. Ik hoor het graag.

Mvg,

Michel

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Michel,

Je kunt zonder problemen privégeld in je onderneming storten. Dit wordt ten gunste van je eigen vermogen (kapitaal) geboekt. Hier behoef je later geen belasting over te betalen. Je winst uit onderneming is hetgeen uiteindelijk in je aangifte inkomstenbelasting terecht komt. Privéstortingen en -onttrekkingen beïnvloeden je winst niet.

Groet,

Louis

www.visservaneck.nl.

• 0

Beste Louis,

Bedankt voor je snelle antwoord.

Omdat ik alleen ondernemer voor de omzetbelasting ben hou ik geen uitgebreide boekhouding bij. Volgens de BD is dat voldoende.

Veelal alleen de inkomsten en uitgaven. Omdat ik dit bedrag niet bij inkomsten wil vermelden moet ik dat dus apart wegschrijven onder eigen vermogen ?

Gr,

Michel

• 0

Hallo Michel,

Als je het resultaat van je bedrijfje in je aangifte verwerkt als inkomsten uit overige werkzaamheden, dan zul je in je aangifte volstaan met het vermelden van de gerealiseerde omzet en de gemaakte kosten, vermoed ik. In dat geval ga je je privé-inbreng nergens vermelden. Het is in ieder geval eigen vermogen, geen omzet of resultaat.

Groet,

Louis

www.visservaneck.nl.

• 0

Hallo Michel,

Als je het resultaat van je bedrijfje in je aangifte verwerkt als inkomsten uit overige werkzaamheden, dan zul je in je aangifte volstaan met het vermelden van de gerealiseerde omzet en de gemaakte kosten, vermoed ik. In dat geval ga je je privé-inbreng nergens vermelden. Het is in ieder geval eigen vermogen, geen omzet of resultaat.

Groet,

Louis

kan ik bevestigen.

Je geeft op:

-opbrengst overige werkzaamheden (vergelijkbaar met omzet);

-aftrekbare kosten, hou hierbij wel rekening met een duidelijke scheiding tussen prive-kosten en zakelijke kosten.

Succes.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar