• 0

Vakantie schenken aan meewerkende vrienden is dat mogelijk?

Goedemorgen,

 

Deze zomer hebben wij extra personeel nodig.

 

Nu hebben vrienden aangeboden om 3 maanden te komen helpen in ruil dat wij hun vakantie betalen.

 

Ik zou niet willen dat zij nadien een belastingaanslag krijgen omdat wij deze kosten (betalen in natura) in de administratie van onze BV zouden opnemen.

 

Of kan dit wel op de een of andere manier in de vorm van een schenking o.i.d.?

 

We zouden het uiteraard altijd nog van ons prive aan hen kunnen betalen maar ik ben wel heel benieuwd naar de fiscale mogelijkheden.

 

Alvast bedankt.

 

 

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Marcel,

 

De belastingdienst zal dit hoe dan ook gaan beoordelen en belasten (tenzij ze het over het hoofd zien). Daarbij zijn er twee opties:

- schenking, tegen derdentarief vanaf 41%.

- verkapt loon, loonbelasting (eventueel met boete).

 

Omdat er wel een tegenprestatie wordt geleverd ligt loonbelasting het meest voor de hand. Bij een schenking is er geen tegenprestatie.

 

Misschien dat je met creatief boekhouden het een en ander kunt verdoezelen, maar daar zou ik mijn vingers niet aan willen branden.

De schenkingsvrijstelling voor volslagen derden is trouwens: € 2688 (in 2009). Ga je over dat bedrag heen vervalt de vrijstelling (daar is ook weer een regeling voor bij minimale overschrijding). Misschien kun je prive de vakantie schenken?

 

Succes.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt wel wat op dit draadje.

 

In beginsel is iedere vergoeding, in geld of in natura, belast. Afhankelijk van de vorm kan dit via de loonbelasting zijn, of rechtstreeks via de inkomstenbelasting. "privé" betalen zou ik niet doen, want ook dan is in beginsel gewoon belasting verschuldigd. Geen belasting betalen heet zwartwerken en valt onder fraude. Niet aan te raden.

 

Als je niet wilt dat deze vrienden iets moeten betalen, zou je kunnen kijken of afkopen via eindheffing iets is. Ik weet overigens niet om welke bedragen het gaat en wat ze verder nog aan inkomsten hebben, maar als dat niet zoveel is, is er best kans dat ze geen IB hoeven te betalen. Voor de LB zou je dan wellicht de studentenregeling kunnen toepassen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reacties.

 

Ik heb het andere draadje ook gelezen, bedankt voor de tip.

 

Prive is dan eigenlijk geen optie omdat ik dat geld prive niet heb. Het gaat om een bedrag van ongeveer 2700 euro. Dus het liefst zou ik het echt door de BV laten betalen, sterker nog, de aanbetaling (437 euro) voor deze vakantie zit al in de boekhouding.

 

Ik zal me nu eens gaan verdiepen in die eindheffingsregeling. Ik begrijp dat de BV dan hun extra belastingaanslag betaalt. Betaalt de BV dit dan aan de belastingdienst of moeten die vrienden dat zelf doen?

 

Wellicht loop ik te hard van stapel. Ik zal nu eens googlen op eindheffingsregeling.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij ben ik weer terug bij af. Die eindheffingsregeling geldt bij schenkingen van kleine bedragen.

 

Maar dan begrijp ik dat dit gewoonweg niet kan? Als ik ze die vakantie betaal vanuit de BV of vanuit prive, dan krijgen ze altijd een belastingaanslag.

 

Mits ik het zwart zou betalen maar dat is uiteraard geen optie.

 

Toch? Of zie ik nog iets over het hoofd (ik hoop het)?

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is niet dat je de vrienden een vakantie toewenst, maar dat ze iets van jou krijgen wat valt uit te drukken in geld. (een vakantie kost X)

Zou het voor jouw gevoel anders zijn als jij hun geld zou geven om de vakantie te kunnen betalen?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is niet dat je de vrienden een vakantie toewenst, maar dat ze iets van jou krijgen wat valt uit te drukken in geld. (een vakantie kost X)

Zou het voor jouw gevoel anders zijn als jij hun geld zou geven om de vakantie te kunnen betalen?

 

Tja, dat is om het even ;)

 

Ze helpen mij 3 maanden uit de brand. Ik hoopte ze een vakantie kado te doen in ruil voor hun diensten maar kennelijk gaat dat niet zomaar. Het is dus altijd zo dat zij daar zelf inkomstenbelasting over moeten betalen en ik (of de BV) die niet voor mijn/zijn rekening kan nemen via e.o.a. rekening.

 

Als dit inderdaad niet gaat, dan moeten we dat van de vakantie niet doen maar ik betaal liever 2700 euro dan 3 maanden salaris voor 2 man ;D

 

Toch?

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is niet dat je de vrienden een vakantie toewenst, maar dat ze iets van jou krijgen wat valt uit te drukken in geld. (een vakantie kost X)

Zou het voor jouw gevoel anders zijn als jij hun geld zou geven om de vakantie te kunnen betalen?

 

Tja, dat is om het even ;)

 

Ze helpen mij 3 maanden uit de brand. Ik hoopte ze een vakantie kado te doen in ruil voor hun diensten maar kennelijk gaat dat niet zomaar. Het is dus altijd zo dat zij daar zelf inkomstenbelasting over moeten betalen en ik (of de BV) die niet voor mijn/zijn rekening kan nemen via e.o.a. rekening.

 

Als dit inderdaad niet gaat, dan moeten we dat van de vakantie niet doen maar ik betaal liever 2700 euro dan 3 maanden salaris voor 2 man ;D

 

Toch?

Kan je het niet in de vorm van een bedrijfsuitje gieten ?

www.hesiodsoftware.com time tracking by looking back into time

 

Download a free copy of the next generation of time tracking software here

Link naar reactie
  • 0

Ik zie zo één, twee, drie geen andere uitweg.

 

De regeling voor vrijwilligers zal je nekken bij de maximumbedragen.

De regeling voor au pairs lijkt mij ook niet van toepassing.

 

:-\

 

 

@Dennis: (via google)

Grens vrijstelling van loonbelasting bedrijfsuitje vervalt

Per 1 januari 2007 komt de belasting voor een personeelsactiviteit vanaf € 340,00 en € 454,00 (jubileumjaar) te vervallen.

 

De Belastingdienst zal dan enkel gaan toetsen of de kosten redelijk zijn. De regeling is dan een stuk eenvoudiger en biedt een extra stimulans voor meer of verdere bedrijfsuitjes

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.