• 0

2 vrienden willen een bedrijf beginnen

Ik wil samen met een vriend van mij een bedrijf beginnen, maar nu is het mij niet helemaal duidelijk welke rechtsvorm wij moeten kiezen.

 

Werkzaamheden: Ontwikkelen en exploiteren van websites

Investeringen: De investeringen vallen erg mee, benodigde hard- en software is reeds aanwezig en wij beginnen vanuit 'huis'. In de toekomst willen wij wel kantooruimte huren/kopen.

Uren: We gaan beide fulltime werken

Honorarium: Evenredig aan elkaar, dus beide hetzelfde loon

 

Verder is het misschien zinvol te vermelden dat 1 persoon reeds een eenmanszaak heeft en dat deze in eerste instantie wordt aangehouden naast het nieuwe bedrijf.

 

1) Welke rechtsvorm moeten wij kiezen?

2) Heeft u misschien nog tips voor ons, zodat wij in de toekomst niet teleurgesteld worden of onderling problemen krijgen?

Op zoek naar een stijlvolle leren laptoptas?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Logischerwijs gezien wordt dit een VOF of BV. Dat zijn beide rechtspersonen dus dan kan je de eensmanszaak aanhouden. Hoe kan je partner zijn eenmanszaak aanhouden en toch fulltime werken?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Een VOF is geen rechtspersoon, maar een personenvennootschap. "Binnenkort" wordt deze vervangen door de Openbare Vennootschap met of zonder rechtspersoonlijkheid. Maar een VOF en een eenmanszaak kunnen wel prima naast elkaar.

 

Over de risico's van een VOF is ontzettend veel te vinden op het forum. Check bijvoorbeeld het board "Herrie in de Zaak".

 

Een goede, schriftelijke overeenkomst is van levensbelang, en zorg dat daarin in ieder geval is geregeld hoe jullie uit elkaar zullen gaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

1 tip vanuit mijn kant: Zorg dat je echt samen op 1 lijn ligt en leg eventueel het een en ander vast op papier. Je kunt anders voor hele onaangename verrassingen komen te staan als jullie de verwachtingen van elkaar niet kunnen waar maken. En zeker in geval van een vof is dat wel erg belangrijk. Ik denk dat vele ondernemers (waaronder ikzelf) uit ervaring daar over kunnen meepraten. Verder heel veel succes met jullie initiatief, ook al zullen we concullega's worden.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

je kunt eventueel voorlopig nog een maatschap starten, die straks als alles goed gaat met de wetgeving ook over zal gaan in een personenvennootschap.

een maatschap geeft veel minder verantwoordelijkheid voor het handelen van je partner, bovendien kan je er met je eenmanszaak in deelnemen...

 

als je dit allemaal niet wilt dan is een coöperatie nog het overwegen waard, deze is helemaal terug van weg geweest. zelf b.v. administratiekantorennetwerk Kubus is een coöperatie

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Wat je ook nog zou kunnen doen, is allebei met een eenmanszaak starten. Jouw vriend heeft er immers al één en jij zou er één op kunnen zetten. Jullie zouden elkaar dan onderling kunnen factureren. Dit zou met name kunnen wanneer jullie beiden een eigen specialiteit hebben. Dit kan net iets minder risicovol zijn, aangezien je dan niet hoofdelijk aansprakelijk bent voor de activiteiten van jouw vriend. Nadelen zijn wel dat het idee om samen iets op te zetten, wat minder samen als 1 partij is. Maar dat is natuurlijk ook maar hoe je hier mee omgaat. Wel heeft het consequenties voor de verzekeringen: je zal deze immers voor beide apart afsluiten ipv 1 keer voor een VOF.

 

Bovenstaande was in mijn situatie niet mogelijk en uiteindelijk heb ik een tijd gehangen op de vraag of het dan een cooperatie of een VOF zou moeten worden. Wij hebben voor het laatste gekozen met als hoofdredenen:

- cooperatie is verplicht tot het publiceren van een jaarrekening/jaarverslag (denk aan de hiermee gepaard gaande kosten)

- maar voor ons nog belangrijker: een bestuurder van een cooperatie is in veel gevallen te vergelijken met een DGA van een BV, waardoor de gebruikelijkloonregeling hierop van toepassing is. Dit komt erop neer dat de belastingdienst er in ieder geval vanuit gaat dat jullie beiden 40.000 euro aan loon uit de cooperatie ontvangen. Dit bedrag hoef je niet uit te keren aan julliezelf als salaris, maar hier dient wel loonheffing over betaald te worden! Dit komt ongeveer neer op 12000 euro per jaar x2 personen. Je kan overigens bij de belastingdienst wel een aanvraag doen om hiervan af te mogen wijken voor max 1 jaar. (over dat proces is op dit forum al heel wat geschreven...)

- geen startersaftrek etc, fiscaal was de VOF voor ons vele malen gunstiger.

 

Succes met jullie keuze!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees dat je samen met een vriend een bedrijfje wilt beginnen. Dit lijkt natuurlijk allemaal rozegeur en zonneschijn als je er aan begint en je gaat ervanuit dat alles goed gaat en jullie altijd hetzelfde denken en problemen niet ontstaan. Uit ervaring weet ik dat het hebben van een bedrijf iets anders is dan gezellig samen in de kroeg een biertje drinken. Het is misschien daarom verstandig om te beginnen met beide een eenmanszaak en bekijken hoe het gaat, als het goed gaat kan je dan na een jaar een gezemanlijke VOF kunnen oprichten en gezamenlijk verder gaan. Gaat het echter niet goed samen dan is het gemakkelijk om uit elkaar te gaan en zelf (of met iemand anders) verder te gaan. spreek in ieder geval duidelijk van tervoren af wie voor wat verantwoordelijk is, dus zowel qua werkzaamheden voor de klant alsook qua werkzaamheden voor het "bedrijf".

Link naar reactie
  • 0

Altijd goed om inderdaad vantevoren goed na te denken en uit te spreken wat ieders bedoeling is met het bedrijf. Denk hierbij goed vooruit. Wat doen jullie nu, wat willen jullie gaan doen, gaan jullie dat met z'n tweëen blijven doen of komen er ook mensen in dienst, wanneer kun je niet meer aan huis werken, wie regelt de financiën, wie neemt welke taak in het bedrijf op zich, waar liggen ieders sterke, maar ook zwakke punten.

Afgelopen jaar zijn wij hier op eenzelfde manier begonnen. Echter, we werkten al jaren op dezelfde school samen. Van te voren hebben we oeverloos allerlei zaken doorgesproken, plannen gemaakt, punten bedacht hoe bepaalde zaken zouden lopen, uitgesproken wat de verwachtingen waren. Uiteindelijk blijkt dat nu goed geweest te zijn, er is nog nooit iets voorgevallen waar we het niet over eens waren of waar we niet eenvoudig uitkwamen.

Wel een handige tip om te overdenken: vanuit huis werken is fijn, maar ook onprettig. Je werkt samen en moet veel overleggen. Dan is samenzitten toch noodzakelijk. Investeer dan liever wat in de huur van een ruimte. Dat hoeft minder duur te zijn dan je misschien verwacht! En de eenvoud die je loopt om dadelijk te zeggen: 'ik doe het vanavond wel' sluipt er stiekum ook in als je thuisbent. Even dit, een boodschapje tussendoor, een telefoontje, en je bent al weer een paar uur verder. 's Avonds (of later) werken is soms niet erg, maar als het regelmaat wordt breekt het je toch uiteindelijk op, en je kunt jezelf ook afvragen: ben ik daarvoor zelfstandig geworden?

Succes in ieder geval!

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie
  • 1

Bedankt voor de vele reacties!

 

Als ik de reacties zo allemaal lees, ligt een VOF het meest voor de hand. Daarnaast moeten we natuurlijk veel en vooral duidelijke afspraken maken onderling. Dat we beide beginnen vanuit huis te werken is uiteraard niet ideaal, maar met onze werkzaamheden en een goede verdeling hierin verwachten wij dat dit niet veel problemen zal geven.

Op zoek naar een stijlvolle leren laptoptas?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.