• 0

Je eigen SWOT analyse

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tip 1: kijk eens naar de negatieven van je positieve kanten. Zijn die van toepassing? Bijv: je bent vasthoudend. Negatief doorgetrokken is dan dat je drammerig kan overkomen. (kijk ook eens naar je kernkwadranten.)

 

Tip 2: generieke zwaktes kunnen zijn: te kleinschalig (single point of failure, niet interessant voor grote klanten); grootschalig (bureaucratisch, onpersoonlijk naar klanten); je produkten/diensten raken verouderd; invloed van wet/regelgeving op je produkten/diensten/klanten.

 

Tip 3: maak een SWOT met iemand die jouw bedrijf kent. Maak er een met je klant! Levert zeer interessante info op.

 

Als je wilt, wil ik wel samen een SWOT voor je bedrijf opstellen.

 

Cheers,

ToC - kritisch meedenker ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat er handige truukjes voor zijn om het gemakkelijker te maken, De vraag geeft alleen wel een "W" aan volgens mij ;-)

 

Een manier om ermee te beginnen kan zijn om aan anderen te vragen wat zij als mogelijke kwetsbaarheden/zwaktes zien. Dat kan aanleiding zijn er zelf op een andere manier naar te kijken.

Of de vraag stellen: Waarom vind ik het zo moeilijk ergens de zwakke punten van in te zien?

(Ervaar ik het als negatief dat iets zwakke punten heeft? Ben ik bang dat de zwakke punten te contronterend zullen zijn? Wat zijn zwakke punten? (Denial is a river in Egypt...) Wat voor oordeel heb ik over zwakke punten?

Vind ik het voor een andere persoon, een ander bedrijf of een ander concept ook zo moeilijk?)

 

Succes!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik moet zeggen dat ik vaak zelf de zwakke plekken erg beangstigend op me af zie komen... Ik ben dan ook volgens de persoonlijkheidstesten meer een 'hoeksteen' dan een ondernemer... ::)

 

Ik vind het trouwens wel erg moeilijk om de zwakke punten waar ik me zorgen over maak, op papier te zetten... zeker als zo'n SWOT in een ondernemingsplan terecht komt... of in een andere toch min of meer externe communicatie...

 

Ik vind het wel erg belangrijk om die zwakke plekken zelf in kaart te hebben, maar voor externe communicatie gebruik ik graag wat 'nep' zwakke plekken, zodat ik het de concurrent niet TE makkelijk maak... achter die gecommuniceerde zwakke plekken staat dan ook een kanon van een oplossing ;D in afwachting van de aanval van de concurrent!!

 

Ik krijg trouwens zelf pas echt vertrouwen in mijn plannen als ik de zwakke plekken blood gelegd heb... dan zijn de risico's in beeld en weet ik waar ik aan begin... bovendien kun je zo'n zwakke plek soms met kleine middelen (en een flinke dosis creativiteit) ombuigen in een positief punt!

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Dit is misschien een beetje een late reactie, maar zo doe ik het:

 

Als je een goede goede swot wilt maken begin je allereerst door een goede interne en externe analyse van je bedrijf te maken. Stel dat je in de externe analyse hebt geconstateerd dat de verkoop van cam-phones in een stijgende trend zit, dan zou je dit als een kans kunnen zien. Hetzelfde geld voor de sterktes, zwaktes en bedreigingen, als het goed is zou je deze zo uit je interne en externe analyse kunnen halen. Deze swot's kun je dan in je SWOT-analyse in een tabel zetten. Dan ga je aan deze swot's een gewicht toekennen. Doe dit zo objectief mogelijk! Als je dit gedaan hebt, dan laat je klanten, mensen met inzicht in de markt waar je in opereert en mensen zich niet in jou markt begeven, de door jou gemaakte SWOT-analyse tabel (zonder puntentoekenning) beoordelen en punten toe kennen. Maak dan een uiteindelijke swot-analyse tabel. Zet hier alleen de swot's met het grootste gewicht in. Zo kun je jezelf dwingen om je alleen te focussen op de allerbelangrijkste swot's. Hierna kun je dan een confrontatiematrix maken. Het vormen van een strategie op basis van een confrontatiematrix is weer een apart verhaal en daar zal ik nu niet verder meer over uitwijden.

 

Probeer indien mogelijk ook tijdens het maken van je interne en externe analyse mensen op te zoeken die zich vroeger in dezelfde markt hebben begeven en vraag hun naar swot's.

 

Als er iemand nog toevoegen of opmerkingen op "mijn" manier heeft, post ze aub dan kan ik de manier die ik gebruik verbeteren.

 

Ik vind het wel erg belangrijk om die zwakke plekken zelf in kaart te hebben, maar voor externe communicatie gebruik ik graag wat 'nep' zwakke plekken, zodat ik het de concurrent niet TE makkelijk maak... achter die gecommuniceerde zwakke plekken staat dan ook een kanon van een oplossing in afwachting van de aanval van de concurrent!!

Kun je dit nader toelichten? Hoe doe je dit bijvoorbeeld?

Link naar reactie
  • 0

Voor een SWOT moet je afstand kunnen nemen van je eigen bedrijf. Zorg dat je een SWOT maakt op een plek of een moment dat je het verste ervanaf bent;

1) s'ochtends om 6.00 uur, de nachtrust heeft je ver van je bedrijf geplaatst

2) een andere plek, ga in de openbare bib zitten.

 

Ga dan in klad als een gek tekeer, schrijven schrijven schrijven, ga later pas schiften wat werkelijk in je SWOT past.

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Op een of andere manier moet je inderdaad meer afstand kunnen nemen van je eigen bedrijf. Als je altijd maar met je eigen business bezig bent staar je jezelf op een gegeven moment blind.

 

Het zou misschien verstandig zijn om iemand anders vanuit een ander invalshoek naar je bedrijf te kijken. En waarom zou je altijd kiezen voor een professioneel bureau? Desnoods zet je er een of meerdere commercieel bedrijfskundige studenten op die moeten afstuderen of een opdracht moeten zoeken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik zou de uitkomsten ook niet 1 op 1 overnemen, maar doe er een stel en trek de rode draad daaruit. en dat neem je mee met alle andere input (o.a. zeer nuttig: andere mensen om feedback vragen) om je swot op te zetten.

 

btw: alle persoonlijkheidstesten zijn momentopnames, dus wellicht ben je inderdaad veel slimmer geworden in korte tijd ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wel erg belangrijk om die zwakke plekken zelf in kaart te hebben, maar voor externe communicatie gebruik ik graag wat 'nep' zwakke plekken, zodat ik het de concurrent niet TE makkelijk maak... achter die gecommuniceerde zwakke plekken staat dan ook een kanon van een oplossing in afwachting van de aanval van de concurrent!!

Kun je dit nader toelichten? Hoe doe je dit bijvoorbeeld?

 

Ik doe dit door wat meer voor de hand liggende zwaktes te noemen in externe communicatie. Of juist zwaktes die ik niet heb of waar ik een dijk van een oplossing voor heb gevonden... Mocht er iemand misbruik van willen maken, dan heb ik me alvast zwaar bewapend om de aanval op mijn fictieve zwakke punten af te kunnen slaan ;D

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.