• 0

1 of 2 merknamen?

Ik zit met een dilemma: ik wil nieuwe produkten op de markt gaan brengen. Waarbij een deel van de produktlijn, goedkoper is en voor de grote massa. Een ander deel is meer design en wordt via andere kanalen aan de koper aangeboden, in kleinere oplagen.

 

Nu heb ik momenteel 1 merknaam voor beide producten, met het doel merknaambekendheid te gaan verkrijgen. Maar ik ben nu sterk aan het twijfelen, of ik het produkt onder 2 namen moet gaan verkopen, zodat de luxe serie, zijn identiteit niet kwijtraakt?

 

Ik loop bij de bouw van mij website al aan tegen problemen qua uitstraling. Ik zou het bijv. naar 2 verschillende pagina's kunnen laten verwijzen.

 

Een optie die ik had, was om een toevoeging te gebruiken, zoals "exclusive" maar dit doet het vrij minimalistische logo geen eer aan.

 

Heeft iemand hier een goed idee over?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou gewoon twee verschillende merknamen bedenken en deze laten opnemen in je KVK register.

 

Geeft je mogelijkheden voor verschillend design, verschillende marketing, eigen briefpapier zo je wilt etc.

 

m.b.t. merknaamsbekendheid kun je die wellicht richten op je bedrijfsnaam,

Je bedrijf wordt bekend en binnen je bedrijf voer je verschillende merken.

 

Wellicht dat onze marketingleden er nog een andere visie op nahouden, dus wacht dat gewoon nog even af

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Karinvb,

 

er zijn verschillende merkstrategieën mogelijk. Voorzover ik jouw vraagstelling nu begrijp, betreft het consumentenmerken. Ik denk dat zij (consumenten) niet altijd belangstelling hebben voor 'het bedrijf achter' of bezoek aan een corporate website. Mijn eerste gedachte zou daarmee zijn: twee losse merken en twee losse websites met eventuele aanhaling van jouw bedrijf.

 

Ik weet ook niet om wat voor producten het gaat, maar je zou eens kunnen kijken hoe kleine of middelgrote spelers in jouw branche hier mee omgaan. Of je kunt als voorbeeld de merk(portfolio)strategie van multinationals voor een bepaalde productcategorie nagaan. Leestip: Brand Portfolio Strategy van David Aaker voor theoretische behandeling van de mogelijkheden met praktische voorbeelden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn talloze varianten mogelijk, waarbij zeker ook een rol speelt wat voor categorie het is en hoe de verkoop/distributie plaatsvindt.

 

Betreft het fashion of sieraden, dan kun je nog een gelaagde positionering gebruiken - denk bv aan Boss en Hugo.

 

Besef ook dat je veel extra werk aangaat met twee merken, zeker als je die volledig scheidt qua positionering en distributie. Het is best te doen, zeker wanneer je ervaring en contacten hebt om het hele traject van concept naar ontwerp en presentatie snel te doorlopen, maar als al deze materie nieuw voor je is zou ik je aanraden eerst één merk goed neer te zetten en pas daarna de eventuele tweede te ontwikkelen.

 

Maar misschien zijn het wel chocolaatjes....

 

Heb je ook aan licentie of private label-productie gedacht?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ervan uitgaand dat de 2 lijnen kwalitatief niet voor elkaar onderdoen maar wel duidelijk qua design en verpakking verschillen zou ik beginnen om 1 paraplumerk zo sterk mogelijk te maken. Tenzij je heel veel tijd en geld hebt.

Je gedachte om een submerk of type aanduiding te gebruiken voor de 2 lijnen is helemaal niet zo gek. Dat je logo minimalistisch is maakt niet zo veel uit. Eventueel maak je ook je submerk minimalistisch met "a" en "b".

 

En inderdaad de sugestie om private labels (merken van de distributeur) te gebruiken voor de budget lijn is ook helemaal niet verkeerd.

Link naar reactie
  • 2

In de eerste plaats is het handig om te weten of de producten zelf min of meer identiek zijn. En ook of ze min of meer dezelfde doelgroep moeten aanspreken. Daarnaast ga ik er vanuit dat je met de verschillende distributiekanalen extra waarde toe voegt (bij de ene veel, bij de andere minder). Dit verschil in waarde is belangrijk bij de keuze om voor 1 merk of 2 merken te gaan.

 

Je onthult echter te weinig om een goed antwoord te krijgen. Ik ben geneigd om voor 1 merk te kiezen, tenzij het echt niet anders kan. Bijv. omdat je niet 2 totaal verschillende dingen onder 1 merk wilt plakken (leidt tot verwarring). Het opbouwen en onderhouden van een merk is bovendien erg kostbaar. En als je 2 merken moet onderhouden moet je je middelen en aandacht verdelen en loop je het risico dat beide niet optimaal zijn.

 

Als de merken heel specifiek voor de doelgroep zijn, zou ik voor 2 merken gaan. Als de producten min of meer identiek zijn en het verschil in waarde (en prijs) voornamelijk in add ons zit (extra service via distributiekanaal) kan je m.i. beter voor 1 merk kiezen. En dan een toevoeging voor de premium (zoals bijv. AH Excellent). Zorg wel voor een goede 'fence' tussen beide producten. Klanten willen de premium voor de prijs van de goedkope variant. Dwing klanten om een keuze te maken: of meer waarde voor hogere prijs, of minder waarde voor de lagere prijs.

 

Eigenlijk is er nog veel meer over te melden... Het zou handig zijn als je ons iets meer kunt vertellen (zonder nu alles prijs te geven). Info die ik mis: wat voor soort producten, welke doelgroep, welke waarde elementen, verschil in prijs, ...

 

Link naar reactie
  • 0

Factoren als wel of niet in een (om)verpakking, presentatie in een zwartwitte of gekleurde verpakking, verkoop uit grabbelton of statige display en self-service of persoonlijke verkoop kunnen de perceptie van waarde door consumenten ook al snel beïnvloeden. Als de omzet relatief klein is, zou ik het mezelf zo makkelijk mogelijk maken; alnaargelang deze groter is of wordt, is professioneel strategisch/verpakkingsadvies misschien een aanrader voor een duidelijke formulering.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ontzettend bedankt voor het aandragen van ideeen! Er zijn zaken zoals een licentie of private label, waar ik zelf nog niet aan gedacht had. Maar ik merk dat ik te weinig info heb gegeven, dus hier volgt nog wat meer info:

 

Het product is gericht op de huisdierenbranche. het gaat hier om laten we zeggen hondenproducten: hondenmanden in stof en kunstof welke bij het interieur passen (een A-merk in de dierenwinkel). Maar ook een serie met manden waarbij de stijl nog meer in het interieur past door een meubelombouw van hout. Deze producten zijn qua productie en uitstraling luxeuezer en gaan ook meer kosten, en komen daardoor niet in de dierenwinkel te staan.

 

Het liefst zou ik dus 1 merk lanceren wat op dit gebied een merk wordt met bekendheid en waardoor mensen ook uiteindelijk de luxe serie weten te vinden (aangezien deze op een niet standaard dierenbenodigdheden verkooppunt komt te staan).

 

Ondanks jullie goede tips, weet ik op dit moment nog niet waar ik goed aan doe...

Link naar reactie
  • 0

Met deze aanvullende informatie zou ik het met andere HL-ers simpelweg op twee productlijnen houden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Gebruik bv Furriture als naam voor een lijn honden- en kattenmeubels, en denk aan duurdere varianten in productie-op-maat mbv speciale druktechnieken. De laatste via een webshop die in communities van katten- en hondenbezitters gezaaid kan worden. De IKEA-aanpak: flatpack!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ontzettend bedankt voor het meedenken!

 

Eglu, komt inderdaad aardig in de buurt, knap dat je dat gevonden hebt. Met de p's komt het wel goed. Maar de co-s zie ik op dit moment nog niet zitten, wellicht komt het nog op mn pad, zodra ik mijn producten echt ga promoten. Het product staat nu namelijk nog in de kinderschoenen, dwz: voor de "Funiture" serie (goeie tip trouwens!)ben ik nu met de prototypes bezig en de juiste fabrikanten zien te vinden.

 

Jullie merken waarschijnlijk aan mn reacties dat ik nog niet geheel thuis ben op het gebied van marketing, al dacht ik nog wel wat te weten van mijn opleidingen uit ver vervlogen tijden, maar helaas.. :-\

 

Highio: de verpakking zal zeker in het begin op bezuinigd worden en kan idd later aangepast worden.

 

Gezien de kosten en het beperkte budget, zal ik zoals Hans ok al aangeeft eerst 1 product op de markt gaan zetten, en dat is het design-gedeelte, daar ligt ook mijn hart.

 

Wel twijfel ik nu heel sterk om voor 2 totaal verschillende merken te gaan, zodat ik de marketing (website, folders, briefpapier ed) aan de doelgroep kan aanpassen, wat best een groot voordeel is maar wellicht niet opweegt tegen de extra kosten

 

of om voor merk-furniture en merk te gaan, wat als belangrijke voordeel heeft de merkbekendheid, maar ook als nadeel dat de furniture serie wel exclusief is en de overige producten meer richting Eglu gaan....

 

Wat ongelooflijk lastig, alhoewel: ik kan natuurlijk met de furniture serie gaan beginnen en zien hoe het gaat lopen, zelf ben ik er iig razend enthousiast over!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 311 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.