• 0

In dubio over woon/werk ruimte

Mijn situatie:

 

Ik woon momenteel in een studenten-achtige kamer, waar op zich niks mis mee is. Maar ik ben ambitieus, ik wil verder kijken dan mijn neus lang is. Ik ben dus bezig met een webshop dus heb ik voor mijzelf kantoorruimte nodig en een kleine opslag voor mijn goederen. Nou dat is dus onmogelijk hier, want ik tel 25 vierkante meter aan oppervlakte totaal. En dan heb ik privé al ruimte te kort. Alles speelt zich af in het centrum van Zaandam. Ik woon hier, ben er geboren en getogen. Heb het goed naar mijn zin, alleen als ik vooruit kijk zie ik dat ik geen toekomst heb voor mij en mijn onderneming. Want in Zaandam zijn geen betaalbare woningen waarbij het mogelijk is om een kantoortje te creëren en er een schappelijke woning van te maken. Ik wordt dus geremd door externe factoren, en dat stoort mij enorm. Ook heb ik een aanvraag lopen bij Qredits, en van horen zeggen kijken zij wel naar je werk/woon plek. Ik maak me best zorgen daarover.

 

Momenteel woonachtig in (studenten)kamer.

Zaandam beid geen alternatieven.

Kantoor huren gaat niet op, te duur en te groot.

 

Mijn idee:

 

Daarom denk ik, waarom niet verhuizen naar Haarlem, ik ken de stad, mijn vrienden wonen daar, ik voel me thuis, en er zijn genoeg woningen te huur waar een kantoor in gecreëerd kan worden. En ik vind het ook belangrijk voor mijn toekomstige zakenpartners, de ligging en de uitstraling van je kantoor is toch in mijn ogen het visitekaartje van je onderneming. Momenteel betaal ik rond de €400 per maand voor een kamertje in het Centrum van Zaandam, een gemiddelde woning in Haarlem met gelegenheid voor kantoorruimte creatie kost gemiddeld €900. Ik heb dat er op zich voor over. Maar ik wil weten wat jullie voor tips of adviezen aan mij kunnen geven. Ik zal elk advies serieus gaan overwegen.

 

Met vriendelijke groet,

Melvin

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Melvin,

 

Ik kom bij toeval op dit Forum ( google) en heb mij zojuist aangemeld.

Om een eerste gedachte die zo bij mij op komt te ventileren:

 

Als je een Woon/werk situatie zoekt, dan is het fiscaal van belang dat de werkruimte een eigen ingang heeft, eigen sanitaire voorzieningn (WC ) en pantry. Het geheel moet apart verhuurbaar zijn om fiscaal de huisvestingskosten van toekomstige winsten af te kunnen trekken.

 

Was zo de eerste gedachte, mogelijk hebben andere Forum leden nog aanvullingen hierop.

 

Met vriendelijke groet

 

Arnold

Link naar reactie
  • 0

Hallo Melvin,

 

Een jaar of 8 geleden stond ik voor dezelfde keus: kantoor aan (studenten)huis blijven houden of een kantoor gaan huren. Ik ben toen begonnen in een bedrijfsverzamelgebouw. Ze verhuurden daar kleine units vanaf 20 vierkante meter. Ik ben toen nog even op de studentenkamer blijven zitten en toen het beter ging ben ik een volwaardig huis gaan huren. Het kopen heb ik pas onlangs gedaan, na 10 jaar ondernemen. Ik heb altijd zoveel mogelijk geld in de onderneming laten zitten en geleefd van een minimaal inkomen. Dat ging prima en daarmee heb ik nu een mooi bedrijf opgebouwd.

 

Is er bij jou in Zaandam of in de buurt ook een bedrijfsverzamelgebouw? Ik kan me voorstelklen dat je dan in overleg met de verhuurder best wat kunt onderhandelen over de prijs. Ik betaalde toen iets van EUR 250,- per maand meen ik. Je kunt in zo´n ruimte voorlopig ook vast genoeg goederen opslaan.

 

Succes!

 

M.v.g.

 

Frank Loots

Link naar reactie
  • 0

FranconiQue & HekkeySE,

 

Bedankt voor het reageren.

 

Momenteel heb ik een balletje uitgerold naar een kantorenpand om de hoek van mijn woning.

Ze verhuren binnenkort diverse units van 18m2 tot en met 36m2.

 

Zodra ik meer weet dan horen jullie dat.

 

Groet,

Melvin

 

PS: de bezige bij heb ik al geprobeerd, maar dat is niets geworden.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat late reactie maar nog even terug naar het begin:

 

Je begint net met een webshop.

Waarom dan niet de eerste weken of maanden vanuit je kamer werken?

Je huurt een kleine opslag van een paar m2 bij shurguard o.i.d. van waaruit je je orders klaarmaakt en verstuurt.

De werkzaamheden doe je thuis en je leveranciers bezoek je (' ik kom liever bij jullie langs, dat geeft me een betere indruk' o.i.d.')

Vooral nu zou ik gewoon zoveel als mogelijk besparen op de kosten. Als het loopt kun je altijd nog verhuizen. Teruggaan naar iets kleiners als het niet loopt is veel lastiger.

 

Steek je ambitie voorlopig in je shop. En nog niet in je kantoor

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Even een reactie op Frans,

 

 

Ik zit met de volgende problemen.

 

Ten eerste is mijn kamer te klein (25m2 totaal) om een hoekje te creeeren voor mijn onderneming.

Ik heb nu 13 verhuisdozen opgestapeld vol met spullen die ik nog moet uitpakken, maar daar geen ruimte voor heb.

 

Ten tweede krijg ik een unieke kans om een unit te huren voor € 249 pm (inclusief btw en servicekosten), we praten over een kleine 18m2. Dat is hier om de hoek, en toevallig in hetzelfde gebouw als waar ik nu werk.

 

Ik wil die kans eigenlijk niet laten lopen, zo'n kans krijg ik maar eens per zoveel jaar. Ik mag het huren omdat ik een zeer goed netwerk heb met de eigenaar en huismeester.

 

In principe moet dit ingaan na 1 oktober 2009, ik kan het financieel dan wel aan. Want ik betaal nu ook maar € 270 huur voor mijn kamer.

 

Groet,

Melvin

 

 

PS: Ik beraad me wel op dit soort dingen, ga geen knopen doorhakken als ik niet alles zeker weet.

Ik zal dan ook nog veel gaan uitzoeken en aan mensen vragen hoe en wat, zij hebben er middels verstand van.

 

Met andere woorden, ik neem jouw en andersmans advies met veel genoegen aan, en ik ga er zeker naar kijken.

Ik leer hier alleen maar van immers.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook misschien een tip: Als je die unit huurt betaal je € 519 aan vaste lasten, hiervan is maar een deel aftrekbaar.

 

Als je een huis zou kopen/huren waarin je zowel woonruimte als bedrijfsruimte hebt, betaal je wat minder en heb je meer gemak. Bovendien heb je bij het kopen nog het voordeel van de overwaarde en de volledige aftrekbaarheid van de hypotheekrente.

 

Ik zeg dit omdat ik zelf met veel plezier mijn zaak een jaar run vanuit mijn woning. Okee, ik kan mijn kont niet meer keren door de hoeveelheid instrumenten overal inmiddels, maar met een beetje slim inrichten kom je een eind!

 

Wat Frans zegt is volkomen terecht: je kunt je geld nu beter investeren in je zaak (dus marketing, voorraad, website) dan in het huren van een unit. Want straks heb je een prachtige bedrijfsruimte en geen zaak erin. Liever andersom, lijkt me ;). (aardig bedoeld, hoor, ik breng het gewoon even overdreven)

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.