Sollicitaties met een luchtje?

Aanbevolen berichten

Ik heb naar mijn gevoel iets vreemds. Zo krijg je een aantal jaren niets, maar nu heb ik de afgelopen weken een paar open sollicitaties gekregen in mijn mailbox. Eerst zocht ik er verder niets achter en schreef ik keurig een mail terug dat we niet op zoek zijn naar nieuwe medewerkers. Maar nu na een paar van zulke sollicitaties begint me toch het een en ander op te vallen, namelijk:

1. De cv's zijn uiterst mooi opgemaakt, compleet met kleurenachtergrond e.d.

2. Adresgegevens en telefoonnummers van de persoon staan niet in de cv.

3. Bij werkervaring ontbreken de bedrijfsnaam en adresgegevens. Er staat alleen het soort bedrijf, dus bv meubelzaak of administratiekantoor.

4. Ik kan alleen antwoorden via e-mail.

 

Ik begin onderhand te twijfelen of die sollicitaties wel echt zijn en dat er dus een luchtje aan zit. Maar ik kan werkelijk niet bedenken wat anders de reden zou zijn dat ik zulke 'sollicitaties' krijg.

 

Iemand dit ook al in zijn mailbox gehad? En wat denken jullie er van?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Niet helemaal. In mijn sollicitaties staat geen telefoonnummer en zijn elke keer van een ander persoon. Het gaat ook om steeds andere functies. Dan weer office manager, dan weer financieel medewerker. Wat ik me trouwens net wel bedenk is dat er nog wel wat overeenkomsten zijn. Ze vragen o.a. allemaal om een deeltijd dienstverband.

 

Wat spam betreft kan ik werkelijk niets bedenken wat er wordt gespamd.

 

Maar een automatische mailer, die er voor zorgt dat je aan je sollicitatieplicht doet zonder er iets voor te doen, klinkt wel aannemelijk.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Ik vind het er ook allemaal net iets té uitzien, en zou er ook een raar gevoel bij krijgen, zeker wanneer je meerdere gelijkende brieven krijgt......

 

Maarre.... misschien verstandig de naam en e-mail adressen van de sollicitante weg te halen ? Wie weet is het wél serieus...

 

Ben wel benieuwd....

 

 

Even de naam opzoeken via google. Ik kwam dit stukje tegen: http://www.xoox.nl/index.php?p=487&c=1

Succes is geen toeval, succes is gepland.

Link naar reactie

Wat mij ook opvalt, is dat de dame in kwestie (toevallig) elk jaar een andere werkgever had.

Dan zou ze dus nooit langer als een jaar bij 1 werkgever kunnen uithouden.

 

En de lengte van haar CV, mij is altijd geleerd hij je CV beperkt tot 1 A4tje.

 

Groet,

Melvin

Link naar reactie

Tja, en ik heb intussen vluchtig die links doorgelezen en het is me wel duidelijk dat er iets niet in de haak is. Maar wat nou het doel is van het versturen van zulke sollicitaties snap ik nog niet echt. Of mis ik nou iets?

 

Als je een uitzendburo of detacheerder bent is het wel interessant om te weten welke bedrijven mensen nodig hebben en wie bij die bedrijven over het aannemen van het personeel gaat. Je stuurt dan in grote aantallen dergelijke sollicitaties en neemt contact op met de bedrijven die er op reageren en verkoopt daar dan vervolgens je eigen personeel aan.

 

Onderaan de eerder aangehaalde link op Xoox link kun je in de comments lezen om welk bedrijf het toen ging, tegenwoordig hebben ze een nieuwe naam. Elke kandidaat die solliciteert even Google'en kan nooit kwaad natuurlijk...

Link naar reactie

Ik vind het mooi dat je dit soort dingen met ons deelt, maar wil je wel wijzen op je geheimhoudingsplicht. Persoonlijke gegevens mogen nooit zonder toestemming van de afzender worden gepubliceerd. Je moet het zelf weten, maar je kan behoorlijk in de problemen komen als de solicitatie wel echt is.

Link naar reactie

Alhoewel dit een duidelijk gevalletje is van een HOAX (met ook voor mij een absoluut onduidelijk doel), krijgen wij de laatste maand ook ineens sollicitaties die echter wel echt zijn, via een tussenpersoon. Mooi was wel dat dit bedrijf claimde vakmensen te kunnen leveren op ons gebied, maar dat de referenties die ze gaven als een tang op een varken sloegen. Toen ik daar op reageerde via mail, wilden ze daar ook daadwerkelijk nog over in discussie gaan...

Ik denk dat de adressen van bedrijven toch redelijk makkelijk op straat liggen en mailbaar zijn. Maar om er een hoop heisa over te maken...deleten is altijd een optie!

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie

Even een update.

 

Ik had een mail terug gestuurd met de vraag of ik haar telefoonnummer kon krijgen. Maar vandaag heeft ze me zelf gebeld, althans iemand die zegt dat zij het is. Ik was er niet, dus ze heeft een bericht achter gelaten op mijn voicemail. Ik vind het allemaal maar een vaag verhaal. Ik ga nog even nadenken of ik haar terug ga bellen of niet.

 

Tot zover,

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

???dat vind ik dan weer een vaag verhaal.... je brengt iets op gang, je vindt het allemaal een raar verhaal ( waar ik mij in kan vinden overigens) en wilt weten wat er achter zit. Vervolgens onderneem je actie, krijg je je gewenste reactie en dan twijfel je of je terugbelt? waarom open je dit topic dan????

 

gr ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Ik heb even gegoogled op haar telefoonnummer en die bracht mij op een website, die zich bezig houdt met Office Management welke onder haar naam wordt gerund. Ik heb sterk het idee dat het gewoon een manier van reclame maken is en als ik dan bel dat ze uiteindelijk probeert haar diensten te verkopen.

 

Ik zet de naam van die website hier niet neer, maar geinteresseerden kunnen me een pm sturen.

 

Ik weet intussen genoeg en de zaak heeft voor mij afgedaan.

 

Edit: Ik heb haar toch weer even een mail gestuurd met het vriendelijke verzoek een eerlijk antwoord te geven op mijn vraag van wat nou de hele bedoeling is van de 'sollicitatie'.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.