Op 19 maart 2009 wordt ik benaderd door mijn klant voor een grote bestelling van een aantal digitale camera's en camcorders. Aangezien ze deze spoedig nodig hadden heb ik hen te kennen gegeven dat ze de aanbetaling direct moesten overmaken naar een tussenrekening (betaalprovider Bibit) zodat onze leverancier direct de bestelling kon verwerken als de betaling binnen was. Op verzoek van hun heb ik deze betaalgegevens alsmede mijn factuur die dag nog naar hun verzonden. Op mijn factuur was echter de aanbetaling nog niet verwerkt omdat deze ook nog niet door de leverancier was bevestigd. Aan het einde van deze rit zou ik de factuur dus aanpassen met de aanbetaling waarna er een restantpost zou zijn die mijn klant nog zou moeten overmaken naar mij.
Deze constructie gebruik ik al bij meerdere klanten en met succes. Nu is helaas deze constructie bij deze partij compleet fout gelopen en wordt ik nu door hun aansprakelijk gesteld voor de geleden schade. Ik heb uiteraard direct contact gezocht met mijn leverancier, maar door de taalbarriere (het is een Franse leverancier) kom ik hier moeilijk doorheen en ook het
schriftelijk aansprakelijk stellen van hun werpt op dit moment geen vruchten af. Ook hebben wij getracht de betaling bij Bibit terug te halen, maar Bibit gaf toen al aan dat het bedrag reeds van hun rekening was afgetrokken en dus niet meer in hun bezit was. Ik ben dus wel genoodzaakt om het Franse bedrijf aansprakelijk te stellen, wat ik nu ook aan het doen
ben. Aangezien het hier om internationaal recht gaat, gaat dit erg moeizaam en kan ik dus niet snel over informatie beschikken. Nu heeft de wederpartij alsnog een dagvaarding opgesteld om mij aansprakelijk te stellen voor de geleden schade aangezien ik hun gefactureerd heb, maar de werkwijze heb ik duidelijk kenbaar gemaakt in de e-mail en ik heb zelfs in de e-mail vermeld dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het terughalen van tegoeden bij Bibit mocht dit verkeerd gaan. Hierin zijn ze in verzuim geweest.
De dagvaarding luidt nu dat ik ruim 30.000 euro terug moet betalen, terwijl aantoonbaar is dat ik dat geld nooit heb gehad of gezien. De advocaat van de wederpartij verwijst constant naar de facturen (terecht natuurlijk), maar het verhaal daarachter en de gang van zaken interesseert haar niet.
Heeft iemand juridisch advies, opmerkingen of tips hoe ik dit moet aanvechten. Ook ben ik momenteel op zoek naar een jurist die mij eventueel kan helpen met deze zaak.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
jackaars
jackaars
Op 19 maart 2009 wordt ik benaderd door mijn klant voor een grote bestelling van een aantal digitale camera's en camcorders. Aangezien ze deze spoedig nodig hadden heb ik hen te kennen gegeven dat ze de aanbetaling direct moesten overmaken naar een tussenrekening (betaalprovider Bibit) zodat onze leverancier direct de bestelling kon verwerken als de betaling binnen was. Op verzoek van hun heb ik deze betaalgegevens alsmede mijn factuur die dag nog naar hun verzonden. Op mijn factuur was echter de aanbetaling nog niet verwerkt omdat deze ook nog niet door de leverancier was bevestigd. Aan het einde van deze rit zou ik de factuur dus aanpassen met de aanbetaling waarna er een restantpost zou zijn die mijn klant nog zou moeten overmaken naar mij.
Deze constructie gebruik ik al bij meerdere klanten en met succes. Nu is helaas deze constructie bij deze partij compleet fout gelopen en wordt ik nu door hun aansprakelijk gesteld voor de geleden schade. Ik heb uiteraard direct contact gezocht met mijn leverancier, maar door de taalbarriere (het is een Franse leverancier) kom ik hier moeilijk doorheen en ook het
schriftelijk aansprakelijk stellen van hun werpt op dit moment geen vruchten af. Ook hebben wij getracht de betaling bij Bibit terug te halen, maar Bibit gaf toen al aan dat het bedrag reeds van hun rekening was afgetrokken en dus niet meer in hun bezit was. Ik ben dus wel genoodzaakt om het Franse bedrijf aansprakelijk te stellen, wat ik nu ook aan het doen
ben. Aangezien het hier om internationaal recht gaat, gaat dit erg moeizaam en kan ik dus niet snel over informatie beschikken. Nu heeft de wederpartij alsnog een dagvaarding opgesteld om mij aansprakelijk te stellen voor de geleden schade aangezien ik hun gefactureerd heb, maar de werkwijze heb ik duidelijk kenbaar gemaakt in de e-mail en ik heb zelfs in de e-mail vermeld dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het terughalen van tegoeden bij Bibit mocht dit verkeerd gaan. Hierin zijn ze in verzuim geweest.
De dagvaarding luidt nu dat ik ruim 30.000 euro terug moet betalen, terwijl aantoonbaar is dat ik dat geld nooit heb gehad of gezien. De advocaat van de wederpartij verwijst constant naar de facturen (terecht natuurlijk), maar het verhaal daarachter en de gang van zaken interesseert haar niet.
Heeft iemand juridisch advies, opmerkingen of tips hoe ik dit moet aanvechten. Ook ben ik momenteel op zoek naar een jurist die mij eventueel kan helpen met deze zaak.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21761-mijn-leverancier-levert-niet-aan-mijn-klantnu-stelt-mijn-klant-me-aansprakelijk/Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag