• 0

Wat houdt VAT in bij kopen in het buitenland (Duitsland)?

Goedendag,

Ik heb een vraagje.

 

Ik heb een bedrijf en wil voor de eerste keer producten in Duitsland kopen. Dat bedrijf geeft aan dat als ik een europees VAT nummer heb, ik geen VAT (19%) hoef te betalen.

Hier begrijp ik niet veel van en ik kan er op internet ook niet zo makkelijk iets over terugvinden.

 

Kan iemand me dit aub uitleggen of verduidelijken?

 

Dank je.

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Mikkie,

Die link had ik al bekeken ja, bedankt.

Ik denk dat mijn situatie als volgt is. Kan iemand beoordelen of ik het zo goed doe??

 

Ik koop een horloge in Duitsland voor 50 euro.

Omdat ik een bedrijf en BTW-nummer heb hoef ik er geen belasting (VAT) bij te betalen.

In Nederland moet ik wel 19% BTW betalen en invoerkosten.

 

Klopt dit zo?

Link naar reactie
  • 0

Je koopt iets in voor 50 euro en betaalt geen VAT.

Bij je BTW aangifte moet je de VAT wel aangeven en bij een andere vraag weer aftrekken (saldo=0 maar je moet het wel aangeven).

Als je het horloge verkoopt, betaal je 19% BTW over de verkoop.

 

Duidelijk?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Paul,

 

Als je - met je voorbeeld meegaand - een zaak in horloges hebt, pleeg je een zgn intracommunautaire verwerving. Wat die Duitser met VAT moet weet ik niet, ik denk eerder aan Mehrwertsteuer. Maar vooruit, het is in beide gevallen het equivalent van BTW. Die Duitser kan de BTW aan jou verleggen als hij jouw BTW-identificatienummer heeft. Dat is je BTW-nummer met NL ervoor, zonder puntjes/spaties en 14 posities tellend. Haal je 14 niet, dan plaats je nullen tussen NL en het nummer, dus bijv. NL001234567B01

Met dat nummer in de Duitse hand levert onze oosterbuur zonder BTW. Jij verwerft en zet de prijs excl. BTW op je BTW-aangifte in de rubriek verwervingen uit EU-landen en de 19 % BTW ernaast. Vervolgens trek je het BTW-bedrag bij de voorbelasting weer af.

 

Heb je een zaak in lingerie en koop je een horloge dan betaal je gewoon Mehrwertsteuer aan de Duitser. Die belasting mag je niet aftrekken. Dit komt ook niet in je boeken, omdat het een privé-aankoop is.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Dat checken van het BTW-identieficatienummer is volgens mij van belang als je iets aan een ander EU-land levert.

Check je niet en je levert met 0 % dan loop je het risico dat die buitenlander niet geregistreerd staat en je met BTW had moeten leveren. In dat geval kan je bij controle een naheffingsaanslag verwachten.

 

Dat checken op die site is handig, maar niet zaligmakend. Checken bij de fiscus levert je een schriftelijke bevestiging op. Helaas moet je daarvoor wel bellen met de Belhel (0800) 0543.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.