• 0

Tante Agaath durfkapitaal bij een bestaande BV mogelijk? Hoe pak ik dit aan?

Hallo,

 

Ik heb 2 en een half jaar een BV, waarin ik enig aandeelhouder ben, zonder personeel. Ik werk full time in deze BV. Voor de groei van de onderneming kan ik een Tante Agaath lening krijgen van 50k van een kennis.

 

Hoe moeten we dit aanpakken?

Ik kom veel tegen op dit forum over de Tante Agaath regeling, maar niet voor BV's.

In de Tante Agaath voorwaarden staat namelijk heel duidelijk (zie hier in column van Joost Rietveld op HL: https://www.higherlevel.nl//extra/columns/view/137) o.a. dat:

- de lening alleen versterkt kan worden aan een natuurlijk persoon

- deze persoon in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek in het jaar waarin hij de lening krijgt, of in het volgende jaar

 

Nou is dit uiteraard niet het geval bij mij en mijn BV. Ik ben direct in een BV begonnen en heb nog nooit startersaftrek/zelfstandigenaftrek gehad.

 

Er is toch wel een manier om hier creatief mee om te gaan dat ik het geld krijg onder de soepele voorwaarden en dat mijn geldverstrekker de fiscale voordelen heeft? Bijvoorbeeld een nieuwe eenmanszaak oprichten waar ik dan wel de gevraagde 1225 uren in maak. Dan zou ik voor die nieuwe eenmanszaak ook nog eens de startersaftrek die ik nooit genoten heb kunnen toepassen?

 

Of is het simpelweg niet mogelijk? De onderste reactie op het eerder genoemde artikel van Joost Rietveld gaf me wel wat hoop, maar ik denk dat het niet van toepassing is op de regeling...

 

bedankt alvast voor de reactie(s)

 

Fonds

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt Joost.

 

inmiddels heb ik ook meer info. Ik moet gewoon naar mijn belastingkantoor gaan en daar een de zaak voorleggen. Zij zullen dan een beschikking moeten afgeven. Dat zal altijd stap 1 zijn bij het regelen van een Tante Agaath aanvraag. Daarna pas maak je de overeenkomst op met de geldverstrekker.

 

Voor een bv kan dit waarschijnlijk ook gewoon. Ik ga maandag naar mijn belastingkantoor er maar eens kijken wat ze daar voor me kunnen betekenen....

Link naar reactie
  • 1
Zij zullen dan een beschikking moeten afgeven. Dat zal altijd stap 1 zijn bij het regelen van een Tante Agaath aanvraag. Daarna pas maak je de overeenkomst op met de geldverstrekker.

 

Ik heb het zelf andersom gedaan: eerst de overeenkomsten tussen BV en de (3) geldverstrekkers opgesteld, en die vervolgens ter goedkeuring voorgelegd aan de Belastingdienst. Ik mijn situatie kon dat ook makkelijk zo omdat de leningen toch wel verstrekt zouden zijn, ook zonder goedkeuring Regeling Durfkap.

 

Bijgaand een concept overeenkomst Regeling Durfkapitaal voor een BV, wellicht heb jij (of iemand anders) er wat aan.

Concept_Overeenkomst_regeling_durfkapitaal_BV.doc

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.