• 0

risico schulden collega VOF uit andere VOF/eenmanszaak

Ik heb een vraag waarvan ik het antwoord na wat uurtjes zoeken niet op internet heb kunnen vinden en ook administratiekantoren en de KvK zijn er niet duidelijk in.

Ik heb een eenmanszaak. Mijn collega F. heeft ook een eenmanszaak en daarnaast een VOF met haar partner. Nu willen ik en mijn collega F. samen ook een VOF oprichten voor gezamenlijke 3 daagse workshops die wij geven. Mijn vraag is: als de VOF van collega F. die zij samen met haar partner heeft failliet gaat of schulden maakt, of als zij met haar eigen eenmanszaak schulden maakt, kunnen de schuldeisers dan ook bij onze gezamenlijke VOF geld komen eisen of, erger nog, uit mijn privevermogen?

En is het voor ons wellicht beter om een maatschap te starten omdat we dan minder risico lopen (we zijn beiden psychosociaal therapeut).

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een v.o.f. heeft een "afgescheiden vermogen". Dit houdt in dat schuldeisers van de vennoten in privé (d.w.z. schulden die niet door deze vof zijn aangegaan) zich niet kunnen verhalen op het vermogen van de vof. Dus: jullie gezamenlijke vof loopt geen (direct) risico door zijn andere activiteiten.

Lees even verder op http://zakelijk.infonu.nl/zakelijk/10383-vennootschap-onder-firma-vof.html.

 

Groet,

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

@Louis

 

En dan nu de volgende case:

 

Man X heeft samen met een goede vriend Y een vof XY.

Man X is getrouwd in gemeenschap van goederen met vrouw Z. Vrouw Z heeft in privé een akkefietje, waardoor voor vrouw Z een faillissement wordt aangevraagd en gehonoreerd.

 

Wat denk je dat er met het vennootschapsvermogen van vof XY gebeurt ? en dan met name het vennootschapsvermogen van Man X?

 

Link naar reactie
  • 0

@ELM512: de maatschap heeft geen afgescheiden vermogen, dus kunnen privé schuldeisers zich verhalen op het deel in de maatschap van de schuldenaar. Ze kunnen dus niet aan het hele vermogen van de maatschap komen, alleen aan een deel er van.

 

@Marco. Mevrouw Z is in gemeenschap gehuwd, dus haar schuldeisers zullen zich ook op het vermogen van man X verhalen. Zijn deel in de vof kan echter niet (direct) aangesproken worden, vanwege het afgescheiden vermogen. Ik zeg direct, want wellicht dat ook van man X faillissement wordt aangevraagd. Vaak is in vof-contracten geregeld dat de vof ontbonden wordt bij faillissement van een vennoot. Vanaf dat moment zou hetgeen hij ontvangt bij de ontbinding wel aangesproken kunnen worden door privé schuldeisers van hem en van zijn vrouw.

 

Groeten,

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.