• 0

Oninbare familielening

Hallo,

 

Vanwege de gevoeligheid van de kwestie stel ik deze vraag graag anoniem.

 

Ik heb enige jaren geleden aan een familielid geld geleend voor in zijn bedrijf (eenmanszaak). Hiervan is toendertijd geen overeenkomst opgesteld, maar alleen een bankafschrift.

Ik heb voor die lening zelf een lening afgesloten bij de bank.

 

Ongeveer 2 jaar later is het bedrijf van diegene failliet gegaan. Vanwege de hoge gevoeligheid heb ik mij echter toen niet aangemeld als schuldeiser bij de curator.

 

Inmiddels heeft de curator een aflossingsregeling getroffen met de schuldeisers, waarna het faillisement helemaal is afgewikkeld. De afbetalingsperiode is inmiddels helemaal afgelopen.

 

Mijn vraag is nu of ik hier nu een paar jaar na dato fiscaal nog iets mee kan? Bijvoorbeeld in de vorm van een tante agaath-lening o.i.d.? Kan dit ook zonder dat de fiscus gaat informeren bij het betrokken familielid?

 

Graag jullie reactie...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maarten en Marco hebben de vraag al afdoende beantwoord.

 

Desalniettemin toch nog 2 toevoegingen die ook voor anderen interessant kunnen zijn:

 

Ik heb voor die lening zelf een lening afgesloten bij de bank.

Dan zou Tante Agaath c.q. Regeling Durfkapitaal sowieso al niet toegestaan zijn geweest: een van de toetsingscriteria is namelijk dat de geldverstrekker niet zelf leent.

 

Kan dit ook zonder dat de fiscus gaat informeren bij het betrokken familielid?

Nee, want het is de ontvanger van de lening die de regeling voor goedkeuring bij de Belastingdienst moet voorleggen, niet de verstrekker

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.