• 0

auteursrecht muziek

Ik heb onlangs met een band een demo opgenomen. De songs zijn door mij geschreven. Tekst, akkoorden (begeleiding met gitaar) en melodie zijn door mij bedacht.

De bandleden hebben hier zelf drums, een baslijn en toetspartijen bijgemaakt. (Soms met wat suggesties van mij, of suggesties van elkaar, enzovoorts.)

 

De drummer zei gisteren dat iemand hem had gezegd, dat het auteursrecht van die songs (bij de nummers staat namelijk "A.Hoen") eigenlijk ook een beetje van de rest van de bandleden is voor hun 'inbreng'.

Dus de baslijn die de bassis verzonnen heeft bij mijn compositie zou onder zijn auteursrecht vallen, enzovoorts.

 

Is dit waar?

 

Groet,

Annedien

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Annedien,

 

Ik denk dat je die baslijn het beste als een arrangement kunt uitleggen... in dat geval hebben jullie volgens mij inderdaad beide een stuk auteursrecht.

 

Dat hoeft echter niet te betekenen dat ze jou minder royalties moeten betalen... (als dat gebeurt...) ze gebruiken immers nog steeds jouw nummer. De bassist heeft daarnaast wel recht op royalties voor zijn arrangement...

 

Daarnaast houd jij natuurlijk alle rechten op het nummer zoals dat door jou geschreven is (dus zonder de wijzigingen van anderen!) en kun je dat zonder toestemming van de bassist verkopen/expoiteren... (tenzij je hierover andere afspraken gemaakt hebt)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Beste Annemiek,

 

Je moet hiervoor te raden bij artikel 6 van de Auteurswet:Indien een werk is tot stand gebracht naar het ontwerp van een ander en onder diens leiding en toezicht, wordt deze als de maker van dat werk aangemerkt.

 

Het gaat hier om teamwork betreffende een zgn combinatie van werken (i.t.t. een gemeenschappelijk werk) waar tekst en muziek weliswaar van elkaar te scheiden zijn, doch waar in beperkte (of marginale) mate ook anderen aan hebben bijgedragen. Duidelijk is dat jij van het oorspronkelijke combinatiewerk de enige auteursrechthebbende bent.

 

Op basis van de norm van redelijkheid en billijkheid zal beoordeeld moeten worden of bijvoorbeeld de "baslijn" opzichzelf een auteursrecht creert mbt de baslijn en of hij/zij derhalve op dat onderdeel zelfstandig zijn/haar exploitatierechten kan uitoefenen. Ik heb daar mijn twijfels over. Als het nog mogelijk is adviseer ik hierover met de bandleden een contract te sluiten. Wil de bassist "te veel" dan kan je overwegen een nieuwe bassist in te huren die bij voorbaat het jouw welgevallige contract tekent. Voor de uiteindelijke uitgever/platenmaatschappij is het ook van belang dat jullie afspraken duidelijk zijn.

 

Lawman

Legal Capital

Advocaten en ondernemingsrechtadviseurs

 

 

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me uit de biografie van U2 herinneren dat ze inderdaad met elkaar hadden afgesproken hoe de rechten te verdelen.

In hun geval alle rechten gedeeld met z'n allen hoewel Bono en Edge de muzikale en tekstuele initiators zijn. Misschien heeft dat er wat mee te maken dat ze al zo'n 25 jaar bij elkaar zijn? :)

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Beste Lawman,

 

Zeer bedankt voor je uitgebreide reactie! Een geruststellend antwoord trouwens. Op zich vind ik het wel logisch dat een bassist, toetsenist of drummer wel iets te maken heeft met de compositie, maar zag de unieke combinatie van akkoorden/zanglijn/lyrics als de 'song', en het spelen met een band als bijvoorbeeld een arrangement, of 'begeleiding'. Een drumpartij lijkt me ook weinig onderscheidend, hoewel Metallica onlangs een rechtzaak heeft aangespannen over een akkoordcombinatie, zijnde F, E.(http://www1.scoopthis.com/411/met_uf/stc_met_uf_mtv.htm)

 

Het gebeurt overigens allemaal in goed overleg; de bandleden geven ook aan dat het ze op zich niet uitmaakt. Maar mij maakt het wel uit ;D

Niet zozeer omdat ik verwacht door te breken of er veel geld mee te verdienen- wel omdat m'n songs mijn 'kindjes' zijn. En just in case natuurlijk. Het spreekt voor zich dat ik de bandleden wel zou willen laten toekomen wat 'redelijk en billijk' is.

 

Voor beluistering van het materiaal inzake 'auteursrecht muziek':

www.impulsant.nl/Carry_Yourself.mpga (Ex Libris - Carry Yourself)

 

Erg bedankt voor de reactie,

Annedien

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.