Ga naar inhoud
  • 0

Webshop verkopen; hoe vindt overdracht plaats?

Eén van mijn webshops wil ik graag verkopen. Hij staat nu 'dicht' omdat hij te veel tijd vraagt en te weinig opbrengt.

 

Ik vraag mij af hoe ik feitelijk de shop kan verkopen? Stel, ik heb iemand met serieuze interesse gevonden en diegene wilt er wel een x bedrag voor neerleggen. Hoe ga ik te werk om dit feitelijk rond te krijgen?

 

Is het voldoende als ik simpelweg alle domeinnamen op naam van de koper (laat) zet(ten), de software overzet op de hosting van de koper etc. of moet er meer aan te pas komen in de vorm van (voor mij) ingewikkelde overeenkomsten? Het gaat om een zeer kleine shop en hij mag dan ook weg voor een vrij laag bedrag, dus om specialisten als notaris etc. in te huren is wat mij betreft een beetje overkill als je naar de waarde van het geheel kijkt.

 

Iemand ervaring hier mee en/of tips? Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bij grote overdrachten (veel geld) zou ik een escrow gebruiken om het geld in ieder geval alvast bij een betrouwbare derde te hebben staan, alvorens je zaken over gaat dragen.

 

Verder zou ik zou wel iets op papier (laten) zetten voor wat betreft vrijwaring en dergelijke, zodat je er helemaal van af bent na de transactie en niet achteraf nog aangesproken kunt worden op allerlei zaken waar de koper op stuit. Je zult er vanuit gaan dat dat niet gaat gebeuren, maar 'better safe than sorry'. Benader het als een klant die een product bij je koopt, alleen kopen ze in dit geval de winkel erbij. Alles wat je goed regelt rondom een productverkoop moet je ook doen rondom je webshopverkoop.

 

In welke orde van grootte qua bedrag zoek je een koper trouwens, kun je daar iets over zeggen?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Wouter,

 

In principe staan de onderdelen van je webshop los van elkaar, maar contractueel kan je het samenvoegen. Let erop dat je deze onderdelen in ieder geval vernoemd.

 

- domeinnaam

- de software die je hebt gebruikt kan je overdragen aan een ander.

 

Indien van toepassin, deze ook:

 

- leveranciersovereenkomsten (?), die kan je ook los overdragen

- klantenbestand

 

Je kunt het contract zo ingewikkeld maken als je wilt, maar de voor de verkoop kan je een gewoon verkoopovereenkomst kunnen gebruiken. Als je meer juridisch advies wilt, kan je de rechtswinkel eens bellen, of het nieuwe bureau van SOLV (Clinic), die geven (gratis) juridisch advies over ICT aangelegenheden.

Link naar reactie
  • 0

Bij grote overdrachten (veel geld) zou ik een escrow gebruiken om het geld in ieder geval alvast bij een betrouwbare derde te hebben staan, alvorens je zaken over gaat dragen.

 

[...]

 

In welke orde van grootte qua bedrag zoek je een koper trouwens, kun je daar iets over zeggen?

Het exacte bedrag weet ik niet maar ik denk dat het een bedrag gaat worden van om en nabij de 10.000 euro, afhankelijk van of de koper de voorraad er ook bij wilt aanschaffen. Is het voor zo'n bedrag ook al verstandig om een escrow te gebruiken?

 

Verder zou ik zou wel iets op papier (laten) zetten voor wat betreft vrijwaring en dergelijke [...]

In welk opzicht bedoel je dit? Ik heb zelf helemaal geen ervaring of kennis op het gebied van vrijwaring in dit type overeenkomsten.

 

In principe staan de onderdelen van je webshop los van elkaar, maar contractueel kan je het samenvoegen.

Ik had inderdaad al bedacht om een en ander op papier te zetten zodat het voor de koper duidelijk is welke zaken hij overgedragen krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Wouter, ik val om van de slaap ((gebeurt me niet vaak om half 12) dus ik ga nu even niks inhoudelijks typen. Ik kan je wel een lijstje geven met punten die je vast moet leggen. Ga ik uiterlijk maandag voor je doen en als ik het vergeet, stuur me dan een pm maandag dan doe ik het zeker.

 

Weltrusten!

Link naar reactie
  • 2

Excuses voor de late reactie. Was vandaag ook nog eens heerlijk nr de Efteling, super mooi weer!

Dus bijgaand onder invloed van zon en sprookjes:

 

Wat je gaat doen heet officieel een activa-passiva transactie. Juridisch gezien betekent dit dat je alles separaat over moet dragen en ook alles moet overdragen op de manier zoals dat juridisch hoort. Nu kan ik me voorstellen dat er bij jou geen dingen aanwezig zijn die een specifieke manier van overdracht vragen maar dat zou je nog even kunnen checken door uiteindelijk de lijst met over te dragen dingen hier neer te zetten.

 

Wat kun je bijvoorbeeld allemaal opnemen:

1. Wat doet de website

2. Wat draag je over:

- intellectuele eigendomsrechten mbt de shop (algemeen) en meer specifiek

--- de domeinnaam

--- alle urls die bij de shop horen

--- logo's en andere beeld- en woordmerken

- database van de shop (omschrijf wat die database inhoudt)

- statistieken van de shop

- evt google adwords historie

- de lopende rechten en verplichtingen die voortvloeien uit de shop (overeenkomsten met klanten en leveranciers)

- software van de shop met evt documentatie

- alle administratieve gegevens

- evt ander marketingmateriaal

3. De koopsom

4. Datum overdracht

5. Manier waarop betaald zal worden

6. Dat jij mee zult werken aan een soepele overdracht bijv communicatie met externe partijen, praktische overdracht

7. Dat de activa die je overdraagt tot aan de datum van verkoop voor jouw risico zijn en daarna voor die van koper (klinkt logisch maar toch)

8. Lopen er claims of klachten?

9. Concurrentiebeding (dat jij niet hetzelfde mag gaan doen)

10. Relatiebeding (mag jij dezelfde klanten of leveranciers nog benaderen)

11. 3. Controleer eventuele overeenkomsten met leveranciers op 'change of control' bepalingen oftewel, mag de leverancier zomaar besluiten om jou niet meer te leveren omdat er een andere eigenaar komt. (Of mag de leverancier sowieso stoppen met jou te leveren en hoe afhankelijk is de shop van 1 leverancier).

 

 

 

Denk dat dit de belangrijkste dingen zijn. Als je vragen hebt, hoor ik het wel.

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt! Ik ga dit lijstje zeker gebruiken als ik de webshop verkocht heb! :D

 

In principe moet je dit gebruiken als basis voor de afspraken die je maakt, dus liever voor de onderhandeling dan na de verkoop :-)

Link naar reactie
  • 0

We zijn inmiddels een paar maanden verder. De shop is nog niet verkocht maar ik heb hem wel -na een herstart in herfst 2009- gesloten omdat hij te veel tijd vroeg en de voorraad compleet uitverkocht is.

 

Ik loop echter tegen een paar praktische probleempjes aan bij de verkoop:

- Bij deze webshop is nooit statistieken software of wat dan ook aangesloten (geweest), dus ik heb geen goede cijfers van de bezoekers.

- Eenzelfde geld voor de verkoopcijfers. De software heeft wel een paar heel basic functies om wat cijfers te genereren, maar dat is ook lang niet genoeg om met een degelijk overzicht te komen om een potentiële koper te kunnen overtuigen van de waarde van de shop.

 

Feit is dat als ik de nu shop weer 'open' zet dat ik morgen al een handvol orders heb, zonder ook maar een cent uit te geven aan marketing of andere verkoopkosten. Dit baseer ik op de mail die ik dagelijks krijg van bezoekers die willen bestellen en vragen hoe dit zou moeten.

De shop zal dus echt wel zijn omzet en winst behalen voor de (nieuwe) eigenaar. Hoe kan ik dat duidelijk maken aan een potentiële koper? Om zomaar iemand toegang te geven tot de back-end lijkt mij een slecht idee (hij kan bij alle knoppen en interessante info), alhoewel iemand zo dan wel direct kan zien wat de omvang van de shop is.

 

Zijn hier oplossingen voor of is het simpelweg pech gehad voor mij dat ik geen goede statistieken van bezoekers, kopers etc. heb bijgehouden? Ik dacht ook nog aan iets van een vorm van lease of affiliate constructie zodat de koper bijvoorbeeld eerst wat kan proberen en niet gelijk de volle mep hoeft te betalen, maar dat kost mij ook weer tijd en moeite en dat is juist de reden dat ik van deze shop af wil.

Link naar reactie
  • 0

Om zomaar iemand toegang te geven tot de back-end lijkt mij een slecht idee (hij kan bij alle knoppen en interessante info), alhoewel

 

Even dat ik het goed snap: je hebt al die interessante info over aantal bezoekers, conversie, gemiddeld orderbedrag, returning customers, gemiddelde marge etc dus wel? Als je die wel hebt, dan kun je daar in eerste instantie even zelf een overzichtje van op een A4tje maken. Er komt een moment dat je dit wel aan moet tonen dus dan kun je misschien gezamenlijk met een koper achter het back-end gaan zitten?

 

Volgorde is:

- Jij geeft info

- Koper biedt op basis van die info

- Als jullie eruit komen qua prijs en andere voorwaarden, zet je dit op papier

- Dan mag koper 'boekenonderzoek' doen en alle info checken (op dit moment ga je samen achter back end zitten) (eerder niet want dan zou elke concurrent samen met jou kunnen gaan kijken hoe jouw shop werkt en draait)

- Dan volgt definitief contract

 

Als je die info zelf niet hebt, snap ik niet hoe het een oplossing is om de koper achter het back end te zetten (hoe rottig ook)

Link naar reactie
  • 0

De informatie die ik heb die staat in een soort van standaard lijst van bestaande bestellingen en klantgegevens uit de tijd dat de shop nog draaide. Wat ik heb is een database met ruwe gegevens die ik eventueel zou kunnen laten ombouwen tot mooi gepresenteerde data. Ik heb zelf echter geen tijd en überhaupt geen kennis om dat om te zetten, en als ik dat ga uitbesteden dan moet ik al uit kijken dat het mij niet meer kost dan dat het zou kunnen gaan opleveren.

 

Er is geen informatie over terugkerende klanten, conversie, bezoekersaantallen en dergelijk. De marge is relatief simpel uit te rekenen want de shop verkoopt maar 1 soort artikel in een handvol uitvoeringen.

 

Zelf ben ik trouwens niet verder gekomen dan wat gepruts (schattingen) in Excel met cijfers, maar dat bleek niet overtuigend genoeg. Bovendien is het een monniken werk om alle bestellingen handmatig over te nemen in Excel

 

Samen met de potentiële koper achter de back-end gaan zitten is er tot nu toe nog niet van gekomen, het blijft telkens bij een paar emailtjes contact en dan hoor ik niets meer van zo iemand.

 

Wat ik overigens wel meestal deed was al vrij snel met een vraagprijs komen (mede omdat de meesten daar om vroegen), maar jij stelt dat de geïnteresseerde beter met een bod kan komen? Misschien haakten ze daarom wel af. Ik zal in elk geval bij de volgende geïnteresseerde die zich aan doet eerst hun bod afwachten :)

Link naar reactie
  • 1

Wat je zou kunnen doen is een filmpje maken van de backend met commentaar ingesproken en die aan de potentiele koper tonen. Ook eventuele screenshots. Verder zou ik de shop uitbreiden met wat meer functies want voor deze prijs een vrij kale shop is ondanks de cijfers te marginaal. Ik weet zeker als je hier een freelancer op zet de site voor het dubbele weg kan.

Link naar reactie
  • 0

Op zich maakt het niet zoveel uit wie er de prijs noemt in dit soort trajecten. Onderhandelingstechnisch kan het allebei z'n voordeel hebben. Wat je wel kunt doen, is vragen waar ze naar op zoek zijn zodat je ze geen info geeft terwijl dat helemaal niet nuttig is omdat het toch niet past.

 

Als je de bezoekersaantallen kunt achterhalen, eventueel via externe sites een schatting dan kun je de andere getallen ook afleiden. Is er een manier waarop je dit zou kunnen doen? Terugkerende klanten, gemiddeld orderbedrag en marge komt uit je bestellijst, conversie komt voort uit je bezoekersaantallen. Als je iets niet hebt, dan heb je het niet.

 

Ik wil je best helpen met het A4tje, natuurlijk tegen HL tarief (niks dus).

 

Je weet zelf ook wat belangrijk is bij een shop dus als je nu eens probeert om wat er is op een rij te zetten, dan kijk ik met je mee of er misschien iets aan de presentatie ervan kan gebeuren (niet lay out natuurlijk maar gewoon manier om het te brengen)

Link naar reactie
  • 0

Uit eigen ervaring weet ik wel dat een shop met leuke bezoekers en leuke omzetten maar een slechte of marginale backend ook moeilijk verkoopbaar is. De meeste internetondernemers kennen tenslotte Adwords etc tegenwoordig en weten ook wel hoe ze omzet moeten genereren. Ik denk dat je probleem zit in het adminpaneel, probeer deze zo fris en fruitig mogelijk te maken zodat een eventuele koper heel simpel alles kan afhandelen voor een klant.

Link naar reactie
  • 0

Is het voor de verkoop niet handiger om een shop te verkopen die gewoon draait? Een shop die stilstaat zal minder op leveren, daarnaast lijkt het me ook dat je gewoon geld verdiend met het draaien van de shop? Dit heeft eveneens als voordeel dat je stats kunt opbouwen die ook weer handig zijn bij de verkoop. Of zeg ik nu hele rare dingen?

Link naar reactie
  • 0

Wouter, waarom maak je geen shortlist van partijen voor wie die webshop, het assortiment of de leveranciers interessant zouden kunnen zijn? Per partij kun je een verkoopalinea maken, waarin je de specifieke toegevoegde waarde naar jouw inzicht opneemt.

 

Kun je ook niet verkopen aan je grootste leverancier of grootste klant? Waarom kost deze site meer tijd dan de andere? Kun je zelf nog niet e.e.a. automatiseren voor een overnamepartij?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Uit eigen ervaring weet ik wel dat een shop met leuke bezoekers en leuke omzetten maar een slechte of marginale backend ook moeilijk verkoopbaar is. De meeste internetondernemers kennen tenslotte Adwords etc tegenwoordig en weten ook wel hoe ze omzet moeten genereren. Ik denk dat je probleem zit in het adminpaneel, probeer deze zo fris en fruitig mogelijk te maken zodat een eventuele koper heel simpel alles kan afhandelen voor een klant.

 

Wat je hier tegenin zou kunnen brengen is dat het inmiddels niet meer zo lastig is om via een standaardpakket een basis webwinkel in te richten en als je dan al meteen bezoekers en omzet hebt, is dat zeker wel geld waard. Ben zeker met je eens dat het natuurlijk makkelijker is als het totale plaatje in orde is. Tegelijkertijd lijken mij bezoekers en omzet belangrijker dan een goed functionerend back-end.

 

Wat Robbert aangeeft, zou ik ook doen. Gewoon weer online zetten, korte tijd optimaliseren, alles goed bijhouden en dan de lopende shop verkopen. Iets wat stil ligt, is heel erg moeilijk verkopen of je moet het puur op basis van earn out doen.

 

Ben het ook eens met Highio, ik weet niet hoe je nu kopers gezocht hebt, maar voor iedere koper die je bedenkt of die zichzelf aanmeldt, kun je zelf bepalen wat en hoe je communiceert. Een standaard verhaaltje nr iedere mogelijke koper werkt minder goed. Hoeven geen hele verhalen te zijn maar gewoon een paar zinnetjes inderdaad.

 

Als je iets wilt verkopen zonder er nog energie in te steken dan wordt het lastig. Sowieso kost een verkooptraject al tijd en energie en jij hebt nu eigenlijk ook nog een stilliggende shop die je misschien eerst weer even tot leven moet brengen.

 

Is het een optie om iemand anders de shop tijdelijk te laten runnen tegen 50% van de verkoopopbrengst? Of tegen x% van de verkoopopbrengst boven bedrag X? Volgens mij zijn er genoeg webshopeigenaren met tijd over.

Link naar reactie
  • 0

Maak een verkoopmapje. Zet er alle statistieken en cijfers in. Zeg erbij hoeveel werk erin kruipt om de shop te runnen en hoe ze dat kunnen doen van a tot z. Zo heb ik mijn webshop ook verkocht. Dan een verkoopovereenkomst getekend waarin staat dat ik alles overdraag en dat ik zelf niet onmiddelijk opnieuw begin onder een andere naam. Vervolgens geld ontvangen en alles overgedragen!

Link naar reactie
  • 0

Staan je bestellingen en klantenbestand niet in je database omdat je zegt dat je alles handmatig in Excel moet overzetten.

Er zijn in open source prachtige programmaatjes te vinden voor im en export naar Excel. zodat je snel wat kerncijfers kan produceren.

Verder heb jij wel een prijs in gedachten maar je geeft niet aan een indicatie jaar omzet die gemiddeld is gerealiseerd toen de site nog draaide. Iedereen wil toch weten hoelang die gemiddeld nodig zou kunnen hebben om redelijker wijs de investering terug te verdienen. Een prachtig ingericht cafe zonder klanten is ook weinig waard. Maar slecht ingericht en veel klandizie daar zal een goede ondernemer potentie inzien en daarom bereid zijn te betalen.

De Kanjer

Link naar reactie
  • 0

Wat ook steeds een belangrijkere rol gaat spelen bij de overname van een webshop is de posities die een webshop heeft verworven op belangrijke zoekwoorden. Een webshop die nauwelijks omzet draait, maar op nummer 1 bij Google staat als je zoekt op "mobiele telefoon" zoekt, levert mogelijk een paar miljoen op.

 

Dus statistieken zijn belangrijk bij een overname. Met mijn bedrijf begeleid ik ook overnames van webshops en dit soort zaken worden dus steeds belangrijker.

Link naar reactie
  • 0

@Nico,

 

Een positie binnen Google is geen vaste waarde. Juist jij als "SEO" man zou dat moeten weten. Jou werk is toch het veranderen van die waarde? Vind het een beetje gek verhaal dat een site met een hoge positie op een zoekwoord "miljoenen" waard zou zijn. Vind het meer een soort van slechte zelfpromotie, zoals Robbert hier al terecht aan gaf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 324 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.