• 0

Stichting voor financiering vof

Hoi,

 

Na een week lang zoeken en vele berichten gelezen te hebben, durf ik het toch aan een vraag te stellen.

 

Het gaat over een non-profit VOF die een ideële doelstelling heeft. De VOF zet zich in voor het verzamelen en gratis aanbieden van allerlei wetenschappelijke artikelen ter bestrijding van dodelijke besmettelijke ziekten (bijv. malaria) voor iedereen waar ook ter wereld.(lijkt logisch maar momenteel zijn het juist de mensen in landen waar het voorkomt niet in staat deze informatie te lezen doordat het gepubliceerd wordt in Westerse tijdschriften die geld vragen voor zowel het lezen als het aanbieden van deze info).

Deze VOF draait op subsidies van overheden en bedrijven etc en op advertentie inkomsten. Nu hebben we verschillende ideeën om inkomsten/fondsen te werven. De eerste is een soort van veiling van exclusieve gebruikte goederen via de website. De beste constructie hiervoor is een stichting starten en zorgen voor een ANBI status en dan de belastingdienst overtuigen van vrijstelling voor BTW en vennootschapsbelasting. Wij willen dus 40 of max 50% van de gegenereerde inkomsten gebruiken voor de bovengenoemde VOF en de andere 60 of 50% gaat naar andere goede doelen die zich ook inzetten voor de bestrijding van besmettelijke ziekten.

Dit zou mogelijk zijn als we de doelstelling van de stichting zo schrijven dat geld doneren aan de VOF (als goed doel) bijdraagd aan het behalen van die doelstelling.

 

Nu de vraag gaat over eventueel belangenverstrengeling. Op de website van de VOF sta ik nu als (vrijwillig) fondsenwerver en ik dacht samen met 1 van de eigenaren van de VOF de stichting op te richten en in het bestuur te gaan zitten. Stel het fondsen werven gaat goed en ik moet daar een werkweek aan spenderen dan zou ik daar graag voor betaald gaan worden.

 

Dan zijn de vragen:

1) kunnen wij, de fondsenwerver en de directeur van de VOF, betaald worden door de VOF? Dan worden de oprichters/bestuurders van een stichting betaalt door het bedrijf wat gesteund wordt door de stichting.

 

2)Of moeten we dan zorgen dat andere mensen het bestuur vormen?

 

3)En kan ik als fondsenwerver op de website sta bij de VOF als ik eigenlijk fondsen werf voor de stichting die de VOF steunt? Of kan ik dan beter werknemer (fondsenwerver) worden van de stichting (dus niet in het bestuur zetelen of als oprichter te boek staan?

 

Een dergelijke constructie moet mogelijk zijn maar kan gewoon niet vinden hoe we dat laatste stukje moeten regelen.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.