Mexicaanse griep: Hype of maatregelen nemen?

Aanbevolen berichten

Met alle respect hoor, maar wat een onzin...

 

Het bedrijf wat deze posters gemaakt heeft maakt zich er in mijn ogen aardig belachelijk mee, met tips als "Bezoek (bv leveranciers) op afstand houden.", lekker serieus dit... Het is dat het in off-topic staat, maar echt een 'higher level' is het niet als je het mij vraagt.

Link naar reactie

Waarom stoppen bij mexicaanse griep, de gewone griep moet ook posters krijgen, net als verkoudheid, voetschimmel, mazzelen.

 

Nee wacht laten we daar ook nog niet stoppen, hang ook poesters op ter verkoming van geslachtsziektes.

 

En als we dan toch bezig zijn laten we dan meteen iedereen wijzen op de verkeersregels, vakantie risico's, in huis klusrisico's, voedselgevaren etc.

 

 

Echt die hele mexicaanse griep is gemaakt voor de pers en die hapt graag. Zo kunnen mensen zich druk maken om dit soort dingen en niet om de werkelijke problemen. Dit soort problemen zijn in de moderne wereld zo makkelijk op te lossen en dan is iedereen weer tevreden.

Link naar reactie

oh oh oh oh, wat zijn we er allemaal weer als de kippen bij om alles en iedereen die waarschuwt voor "enge dingen", of zelfs HL-ers die daar naar durven te verwijzen, neer te sabelen en af te kneuzen als onzinnig, paniekzaaiers en "alleen voor de pers".

 

En allemaal zijn we al heel snel vergeten dat we datzelfde riepen over die paar roependen in de woestijn die in oktober 2008 verkondigden dat er een zware economische crisis aan zat te komen. Oh..ironie. :P

 

Denk over pandemien wat je wilt, doe er wat mee of niet, maar ga niet lopen kneuzen omdat de boodschap je toevallig niet bevalt. DAT is erg HL-onwaardig!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

vergelijk je nu een economische crisis met een pandemie?

 

Ook die hele crisis is veroorzaakt door paniek zaaierij. Een economisch crisis van deze schaal is alleen maar veroorzaakt door angst. Die door stemmingmakers alleen maar opgehitst wordt.

De crisis is zo erg dat men nu al kan aangeven wanneer hij afgelopen is en dat er landen in Europa zijn waar de recessie is gestopt.

 

Tot slot sabel ik niemand neer en laat mensen alleen nadenken waarom er wel paniekerig gedaan zou moeten worden over een griepje en niet over ziektes of gevaren die vele maler erger zijn en veel meer slachtoffers eisen.

Link naar reactie

Natuurlijk kunnen we het afdoen als onzin, belachelijk, etc.

Natuurlijk kunnen we zeggen dat het een hype is die gemaakt is voor en door de pers..en dus hebben alle criticasters hier gelijk en de WHO heeft het fout, het RIVM heeft het fout etc. (lees in dat licht ook even de wikipedia-pagina en je ziet dat het vrijwel gelijk is aan voetschimmel en gewone griep ???)

 

Maar weet je wat ik nu zo raar vind?

 

Als ondernemer ben je naast risico's nemen ook en vooral bezig risico's te beperken. Hoe minder losse eindjes hoe beter, als je iets kunt voorkomen dan doe je dat en als je niet weet of je het kunt voorkomen, of in ieder geval de risico's niet kan overzien, dan verzeker je het.

 

[*]De kans op brand in je pand is statistisch vrij klein, toch maak je een vluchtplan en bewaar je iig één back-up buitenshuis

[*]De kans dat je arbeidsongeschikt wordt is statistisch vrij klein, toch verzeker je je

[*]De kans dat je leverancier failliet gaat is statistisch redelijk klein. Toch denk je na over alternatieven.

 

En nu...nu is er een redelijk kans op een pandemie. Vergeet de krantenkoppen, de hype en de waan van de dag en kijk gewoon eens naar uitspraken van de instanties die het beter zouden moeten weten dan wij.

 

En nu...Lachen we erom, doen we het af als onzin en maken bedrijven die er wel over nadenken belachelijk.

 

Wat doe jij:

 

[*] Als 30% van je personeel thuiszit en je die oplevering met boetebeding niet meer kunt halen?

[*] Als je productielijn stilstaat of je leverancier te laat levert

[*] Als je montageploeg collectief thuiszit, of twee ploegen?

[*] Jij en je rechterhand beiden op bed komen te liggen of erger?

[*] Als je een seminar organiseert en er komen 60% minder bezoekers of hij moet gecancelled worden

[*] Als je een feest organiseert en de man die de muziek regelt is er niet, en zijn vervanger ook niet

[*] Als je spreker bent op een bedrijfsbijeenkomst die gecancelled wordt

[*] Als je bedrijfsuitjes organiseert en er komt geen hond meer?

 

Ik zou mezelf iig ontzettend stom vinden als ik er niet eens een uurtje aan zou besteden. Gewoon, niet omdat ik in paniek ben, verre van zelfs, maar vanuit een gezonde risicoanalyse van je eigen kritische processen?

 

Ben benieuwd wat jullie doen:

 

[*]Pas je je leveringsvoorwaarden aan met een mexicaanse griepparagraaf?

[*]Wellicht extra (aanvullend?) verzekeren

[*]Overleggen met collegabedrijven (stel dat, neem jij dan dit over, of ik dat van jou)

[*] of wat anders?

 

Laten we er eens een serieuze discussie van maken

Link naar reactie

Maar weet je wat ik nu zo raar vind?

 

Weet je wat ik zo raar vind? Dat er posters zijn dat je goed je handen moet wassen, de toiletten schoon moet houden en met je hand voor je mond moet hoesten, omdat er een varkensgriepvirus is. Ik zal wel een uitzondering zijn misschien, maar mij is als kind ooit eens verteld dat ik al die dingen sowieso moet doen, ook zonder griepvirus.

Link naar reactie

Ik zal wel een uitzondering zijn misschien, maar mij is als kind ooit eens verteld dat ik al die dingen sowieso moet doen, ook zonder griepvirus.

 

Als ik op welke plek dan ook welk toilet dan ook binnenloop dan heb ik de indruk dat jij en ik dan de enigen zijn die dat idee hebben.

Het verbaast me nog steeds dat niet 95% van Nederland last heeft van smetvrees.

Maar da;s even te ver off-topic

Link naar reactie

tuurlijk moet je risico's indekken, mijn punt is meer dat een poster tegen varkensgriep niet de enige ziekte is.

 

En als je je mensen doodgooid met dingen waar ze voor moeten uitkijken, dan leest niemand het panflet meer als er echt wat aan de hand is.

 

Niemand kijkt meer op van een schietpartij in Amsterdam of een bermbom in Afghanistan of een zelfmoordbom in Irak. Een kwalijke zaak, maar ik betrap mezelf er ook steeds vaker op.

 

Dit gebeurt ook als je teveel heisa gaat maken over deze griep. We hebben ook nog de gewone griep en daar sterven jaarlijks ook heel veel mensen aan...

Link naar reactie

Dit gebeurt ook als je teveel heisa gaat maken over deze griep. We hebben ook nog de gewone griep en daar sterven jaarlijks ook heel veel mensen aan...

 

Persoonlijk vind ik niet dat je gewone griep kunt vergelijken met de mexicaanse griep waar het sterftecijfer een 6 hoger ligt.

Daarnaast treft mexicaanse griep niet de 'bejaarden' en babies, maar meer 30-ers en 40-ers voor zover ik weet.

 

Je hebt gelijk dat we het niet groter moeten maken dan het is, en ik wil ook absoluut geen paniek zaaien of zo, maar er naar aanleiding van de post van littlebit eens over nadenken wat de consequenties zouden kunnen zijn lijkt me niet verkeerd, en waarom zouden we dat niet hier doen?

Link naar reactie

@Frans,

 

Je schreef in een PM:

> Bedankt voor je post over de mexicaanse griep.

> Heb de titel even wat aangepast (o.a. om wat meer reacties uit te lokken)

 

En dat snap ik nu weer niet. Is dat de taak van een moderator ?

 

En wat is het volgende:

De HL-moderator gaat ook de namen van de forumleden "verbeteren" ?

Gaat de ambtenaar bij de burg.stand ook de naam van je kind aanpassen als hem dat beter lijkt ?

Of gaat de KvK administrateur ook je bedrijfsnaam aanpassen als je daar een bedrijf gaat inschrijven ?

 

Mijn indruk:

Blijf er van af, en beperk je activiteit hooguit tot een suggestie richting de originator.

Als er gestuurd moet worden, stuur dan

maar ga niet ongevraagd op de stoel van een forumlid zitten en zijn inbreng "verbeteren".

 

Link naar reactie

@Frans,

 

Je schreef in een PM:

 

> Heb de titel even wat aangepast (o.a. om wat meer reacties uit te lokken)

 

En dat snap ik nu weer niet. Is dat de taak van een moderator ?

 

 

@Littlebit : Ik denk dat je toch duidelijk kunt lezen, dat dit als een positieve verbetering neergezet wordt !

 

Ik ga niet lopen kneuzen, maar had je dit nu niet via PM kunnen vertellen aan Frans, ipv je eigen topic hiermee te "vervuilen" ?

 

 

Link naar reactie

En allemaal zijn we al heel snel vergeten dat we datzelfde riepen over die paar roependen in de woestijn die in oktober 2008 verkondigden dat er een zware economische crisis aan zat te komen. Oh..ironie. :P

 

Het probleem is dat er heel veel geroepen wordt, maar dat vooral de dingen die waarheid worden je dan bijblijven ;)

 

Overigens vraag ik me af in hoeverre de tips in de poster/pdf allemaal even wetenschappelijk onderbouwd zijn, het ziet er allemaal erg generiek uit.

Link naar reactie

@Down:

 

> Ik denk dat je toch duidelijk kunt lezen, dat dit als een positieve verbetering neergezet wordt !

Sorry, dat ervaar ik anders, ik ervaar het als betutteling maar dat had je wellicht al begrepen.

 

> ipv je eigen topic hiermee te "vervuilen" ?

Wellicht dat zoiets als "je eigen topic" door dergelijke "verbeteringen" niet meer als zodanig ervaren wordt.

 

 

Link naar reactie

[off topic]

 

Wanneer de volgende posters het topic niet wat algemener hadden gemaakt, betwijfel ik zelfs ten zeerste of je openingspost niet als spam aangemerkt was geweest......

 

Je roept mensen op deze posters op te hangen, welke van je eigen bedrijf afkomen, met in die poster indirecte reclame naar je eigen producten....

 

>;(

 

[off topic....]

 

Link naar reactie

Persoonlijk vind ik niet dat je gewone griep kunt vergelijken met de mexicaanse griep waar het sterftecijfer een 6 hoger ligt.

Daarnaast treft mexicaanse griep niet de 'bejaarden' en babies, maar meer 30-ers en 40-ers voor zover ik weet.

 

Aan de gewone griep gaan jaarlijks een half miljoen mensen dood, aan de mexicaanse griep zijn ruim 400 mensen overleden. Ik denk dat de overheid en de WHO en dergelijke instellingen zich er serieus mee bezig moeten houden, maar posters als hierboven vind ik zelf behoorlijk overdreven.

 

Je kunt je als ondernemer je tijd en geld misschien beter investeren in het aanschaffen van een jaarlijkse griepprik voor jezelf en je personeel (25 a 40 euro als je het zelf moet betalen, en Joost weet vast wel of het wel of niet aftrekbaar is :)). Regelmatig toetsenborden en muizen schoon maken kan in de meeste bedrijven ook geen kwaad, uit onderzoek blijken die een bron van bacteriën.

Link naar reactie

> Overigens vraag ik me af in hoeverre de tips in de poster/pdf allemaal even wetenschappelijk onderbouwd zijn,

> het ziet er allemaal erg generiek uit.

 

De essentie komt volgens mij hier nog niet tot uiting -maar een Mod die aan de thread-titel gaat knutselen

helpt daar ook niet aan mee-

maar eigenlijk is de griep en de ernst ervan voor mij niet zo belangrijk.

Ik heb op dit forum gelezen over ondernemers die oranje strandballen gaan uitdelen en over tampon promotie acties,

en dan is eigenlijk mijn bedoelde invalshoek van deze thread:

kunnen we als ondernemer niet beter inspelen op actuele ontwikkelingen zoals met griepposters

dan alleen op grote evenementen als een WK of Olymp.Spelen in te spelen.

Kortom, hoe kun je een crises of een griep gebruiken in je bedrijfscommunicatie ?

En ik had dus eigenlijk gehoopt op reacties als "He... zo kun je ook op iets inspelen" en op (vervolg)ideeen daarover...

 

PS,

En wellicht zijn de genoemde posters niet hoog-wetenschappelijk (overigens is preventie zelden hoog-wetenschappelijk)

maar aan de downloadcijfers zie ik wel dat mensen het leuk vinden.

 

Link naar reactie

> [off topic]

Laat ik nou denken dat deze hele area "Of topic" heet ;-)

 

> Je roept mensen op deze posters op te hangen, welke van je eigen bedrijf afkomen,

> met in die poster indirecte reclame naar je eigen producten....

Correct...

en zoals we in een andere thread discussieren over oranje strandballen en de mogelijkheden van

bedrijfscommunicatie daarvan

hoopte ik nu op ideeen voor bedrijfscommunicatie nav gebeurtenissen buiten, zoals de griep.

Snappu ?

 

Link naar reactie

Ik denk dat ik me toch eens in deze discussie ga mengens als gezondheidscoach/ gewichtsconsulent.

 

Ik vind het namelijk erg onprofessionele posters, in eerste instantie omdat het gewoon reclame is vanuit je bedrijf. Een reden voor mij al om het niet op te hangen in een praktijk. Daarnaast zijn de posters nu al achterhaald: het RIVM heeft namelijk van de week al verteld dat maatregelen zoals je ze op de posters zet, niet zullen helpen tegen deze variant.

 

Ook geef je aan dat het goed is om preventieve maatregelen te nemen tegen de mexicaanse griep. Ik vind het persoonlijk echte onzin om specifiek een maatregel te nemen tegen de mexicaanse griep... De Telegraaf berichte 2 dagen geleden dat er "slechts" 152 mensen in Nederland ermee besmet zijn.. In percentages zou dit omgerekend 0,00095% zijn. Naar mijn mening (nog) niet echt een reden om bang te zijn dat de griep Nederland gaat overheersen. Daarnaast moet je beseffen dat Nederland één van de landen is met de beste medische zorg. Om die reden is er ook nog niemand aan de mexicaanse griep dood gegaan in Nederland.

 

Tenslotte vind ik het totale onzin om alleen preventief te zijn als er een griep zou "uitbreken". Werkgevers en zelfstandigen dienen altijd preventief te zijn als het gaat om hen gezondheid. Je leeft maar 1 keer en dat wil je zo lang mogelijk doen. Daarom zijn er ook voldoende preventieve campagnes al lopende voor onze algemene gezondheid en daarbij vind ik dit met een korreltje zout te nemen omdat het helemaal niets toevoegd. Daarnaast zou het goed zijn als elk bedrijf een preventief actieplan heeft of regelmatig even de gezondheid te controleren. Daar bereik je veel meer mee dan een poster.

 

 

Link naar reactie

@Romano

 

> Ik vind het namelijk erg onprofessionele posters,

Heb je suggesties voor verbetering ?.

 

> Daarnaast zijn de posters nu al achterhaald: het RIVM heeft namelijk van de week al verteld

> dat maatregelen zoals je ze op de posters zet, niet zullen helpen tegen deze variant.

Ik zie nog geen essentiele verschillen, wellicht kun je eea aangeven (eventueel per PM).

 

> Ook geef je aan dat het goed is om preventieve maatregelen te nemen tegen de mexicaanse griep.

> Ik vind het persoonlijk echte onzin om specifiek een maatregel te nemen tegen de mexicaanse griep...

> De Telegraaf berichte 2 dagen geleden dat er "slechts" 152 mensen in Nederland ermee besmet zijn..

> In percentages zou dit omgerekend 0,00095% zijn. Naar mijn mening (nog) niet echt een reden om bang

> te zijn dat de griep Nederland gaat overheersen.

Ja ja... en als er dit jaar onvoldoende bedrijven afbranden ga jij volgend jaar de brandblussers weghalen...

 

> Daarnaast moet je beseffen dat Nederland één van de landen is met de beste medische zorg.

> Om die reden is er ook nog niemand aan de mexicaanse griep dood gegaan in Nederland.

Klopt en er zijn ook veel mensen met brandwonden die niet doodgaan

en toch kunnen brandpreventieposters dan zinvol zijn.

 

> Werkgevers en zelfstandigen dienen altijd preventief te zijn als het gaat om hen gezondheid.

> Je leeft maar 1 keer en dat wil je zo lang mogelijk doen.

Ach... zolang er nog ondernemers naar de rechter stappen om te mogen blijven roken

maak ik me daarover geen illusies.

 

> Daarnaast zou het goed zijn als elk bedrijf een preventief actieplan heeft

> of regelmatig even de gezondheid te controleren. Daar bereik je veel meer mee dan een poster.

Waarschijnlijk heb je daarin gelijk maar dat wilt toch nog niet zeggen dat posters dan nog niet zinvol zijn ?

(naast brandblusmiddelen kun toch je toch ook aan brandpreventie doen)

 

Maar graag sta ik open voor verbeteringen..

 

Link naar reactie

Aandacht vragen voor de Mexicaanse griep op dit forum is helemaal niet verkeerd, laat ik daar mee beginnen.

 

Maar om als niet ter zake kundig bedrijf posters te maken, geknipt en geplakt en opgeleukt met plaatjes, met de eigen naam eronder en erboven lijkt inventief maar is in mijn ogen gewoon not done. Dit doe je hooguit voor je eigen toko.

Heb je als bedrijf behoefte aan informatie over de nieuwe Influenza A (H1N1) dan vind je die hier:

http://www.rivm.nl/cib/themas/nieuwe-influenza/index.jsp Of via de huis- of bedrijfsarts.

 

Er zijn natuurlijk wel extra kansen voor talloze bedrijven rond deze griep. De papieren handdoekjes gaan als een trein. Een van mijn leveranciers krijgt dagelijks aanvragen voor desinfecterende handgel. Er is inmiddels een tekort aan grondstoffen ontstaan. "Wie er aan kan komen kan meteen leveren".

Op de braderie in Wijk bij Duurstede dit weekend stond de DELA. Grote kans dat de aanwezigheid helemaal niets met de H1N1 te maken had maar ik moest er toch even aan denken. Philips zal het beter gaan doen met de medische apparaten en de thermometers.

 

Ik heb ooit een studie medische microbiologie afgerond dus ik volg de ontwikkelingen met meer dan gemiddelde interesse. Het is vrijwel zeker dat we een behoorlijke griepgolf krijgen. Hoe ernstig hij wordt is moeilijk in te schatten. Deskundigen spreken elkaar tegen maar de kans lijkt het grootst dat de ernst (virulentie) eerder afneemt dan toeneemt.

De aanbevelingen op onderstaande link zijn m.i. goed om te lezen en te vertalen naar maatregelen.

http://gezondinbedrijf.com/mexicaanse-griep-onderstreept-belang-van-preventie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.