• 0

Welke rechtsvorm?

Beste HL'ers,

 

Ondanks dat het onderwerp van mijn bericht wellicht de nodige overlap heeft met eerder gestelde vragen, wil ik hier toch graag een topic voor openen.

 

Op dit moment ben ik zelf als eenmanszaak werkzaam in de grafische sector. Samen met een vriend van mij heb ik het plan opgepakt om onder een andere naam een nieuw project op te starten. Omdat dit geheel toch een behoorlijk serieuze wending begint aan te nemen, willen we dit ook via de KvK gaan regelen.

 

Beiden hebben we een eenmanszaak. Nu leek het ons een goed idee om een VOF op te zetten. Is het ook verstandig dit te doen met het oog op eigendom (geschreven software, gemaakt grafisch werk) of kunnen we dit beter anders oplossen. Alles gaat natuurlijk op basis van vertrouwen maar desondanks zullen we het niet nalaten om toch e.e.a. op papier te zetten.

 

Uiteindelijk willen we naar een BV vorm toe als alles goed loopt, maar ik denk dat dat nu financiëel gezien nog niet echt gunstig is.

 

Graag hoor ik wat jullie denken dat de beste oplossing is.

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Louis,

 

Allereerst hartelijk dank voor het antwoord. Een aanvullend gegeven wat ik in bovenstaand ben vergeten, maar toch niet onbelangrijk is nog even te vragen is het volgende;

 

Hoe lopen dergelijke zaken als wij beide tijd gaan investeren in de VOF? Kunnen wij bijvoorbeeld vanuit onze eenmanszaak beiden ook aan de VOF factureren voor bepaalde gedane arbeid? Of is het beter op een X moment vanuit de VOF onszelf een salaris uit te betalen?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet alleen e.e.a. op papier zetten, ik zou het zeer gedetailleerd uitwerken. Op die manier kan er (weinig) gedoe ontstaan mochten jullie ooit uit elkaar gaan. Een contract maak je niet voor de samenwerking, maar voor de nette beeindiging ervan.

 

Ik heb het zelf meegemaakt dat we het niet op papier hadden en dat was geen prettige wedstrijd. Dus mijn advies: welke rechtsvorm dan ook, maak een net contract waar jullie beide achter staan!

Lees over modern ondernemen, succes en persoonlijke ontwikkeling op http://www.jessemeijers.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Jesse,

 

Als vennoot kun je geen salaris genieten in je eigen vof.

De verschillende arbeidsinspanningen van jullie beiden kunnen "verrekend" worden in de winstverdeling. In de bepaling van je vof-contract betreffende de winstverdeling kunnen jullie bepalen dat voordat de winst 50/50 verdeeld wordt aan ieder van jullie een primair winstaandeel toekomt gebaseerd op de geleverde arbeidsinspanningen.

Factureren vanuit de eigen eenmanszaken is eventueel ook een mogelijkheid.

 

Groeten,

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.