• 0

Eenmanszaak, VOF, buitenland et al

Hallo allemaal,

 

Ik moet zeggen dat ik in de afgelopen twee dagen hier al meer wijzer ben geworden dan in de afgelopen drie/vier maanden bij belastingdienst/kvk. Toch zit ik met vragen die ik eens aan jullie deskundigheid voor zou willen leggen. Alle tips en opmerkingen zijn welkom.

 

Ik heb samen met een partner (Nederlander, permanent woonachtig in Australie) een website. Het is als hobby begonnen maar genereert nu, een jaar later, een omzet van 3000 EUR + per maand en het groeit snel. Geld komt uit sponsor overeenkomsten en producten verkoop wereldwijd. Inkomen van deze website wordt bijgeschreven via cheques, persoonlijk bank rekeningen en systemen zoals pay pal. Deze website is niet als onderneming genoteerd. Dit lijkt me ook lastig want je kunt niet iets inschrijven waar geen adres voor is. Website is in het engels, maar in de terms en conditions wordt Nederlandse wetgeving aangehaald als uiteindelijke wetgeving bij problemen. Inkomen van de website is voor minder dan 1% aan nederlanders toe te schrijven.

 

Verder heb ik een eenmanszaak. Ingeschreven om iets anders te ontwikkelen. Dit is nooit echt van de grond gekomen, maar ik factureer wel onder mijn eenmanszaak af en toe voor zelfstandige projecten die ik uitvoer. Deze projecten zijn bijna allemaal in het buitenland. Tot nu toe was het mijn idee om mijn gedeelte van de inkomsten van eerdergenoemde website onder deze eenmanszaak onder te brengen. De website an sich zou dan niet geregistreerd zijn als bedrijf.

 

Om alles legaal te houden en zo goed mogelijk te registreren bij wettelijke instanties etc. willen mijn partner en ik nu toch een bedrijf opzetten die als kernactiviteit heeft het ontwikkelen en beheren van websites (waaronder eerdergenoemde website). Een reden is het afsluiten van contracten tussen de website en partners bijvoorbeeld.

 

Ik zat zelf aan een VOF te denken en heb begrepen dat dit kan als er een partner in het buitenland woont. Hierbij zou ik dan al mijn inkomsten, kosten, aftrekposten declareren op mijn eenmanszaak en dus de VOF factureren. Mijn partner zou hetzelfde doen waardoor de VOF waarschijnlijk op nul eindigt in een jaar en dus geen geld verdient. Op zich lijkt dit me allemaal mogelijk van wat ik gelezen heb, maar ik hoor het graag als ik tot dusverre iets over het hoofd heb gezien. Hoe zit het bijvoorbeeld met BTW?

 

Nu het 'probleem'. Ik ga verhuizen naar Noorwegen voor iig twee jaar. Daarbij moet ik mij uitschrijven uit Nederland, als persoon. Ik heb hier natuurlijk wel vrienden die mijn post zouden kunnen doorsturen en ik zou mijn eenmanszaak ook op het huidig adres ingeschreven kunnen laten op zich. Als ik nu een VOF opzet, zou het ook op dezelfde adres gebeuren. Dit zou geen probleem zijn voor de bewoners, belangrijke post sturen ze op, de rest blijft liggen en ik kom een paar keer per jaar 'even buurten' en lees alles door (lees; gooi het weg).

 

Mijn vraag is eigenlijk, kan ik een VOF in Nederland hebben terwijl ik (en dus de partner) er niet zelf woon. Kan ik dan ook een eenmanszaak in Nederland hebben terwijl ik er zelf niet woon? Ik begrijp dat de VOF dan in Nederland belastingplichtig zou zijn maar zoals eerder gezegd is het niet de bedoeling dat daar winst gemaakt wordt. Waar is mijn eenmanszaak dan belastingplichtig, waar ik woon lijkt me het meest logisch... Of zou ik die moeten opheffen en naar Noorwegen verhuizen en vanuit die eenmanszaak mijn nog op te zetten VOF in Nederland moeten factureren?

 

Een andere optie is natuurlijk het opzetten van een VOF (AMS) in Noorwegen.... daar zijn de kosten wel hoger voor en ik zit dan waarschijnlijk over 2 jaar weer met dezelfde probleem omdat ik dan naar Australie verhuis. Ik zie mezelf ook niet langer dan 2 jaar in verschillende landen wonen en heb niet echt veel zin om het hele bedrijfsgebeuren elke keer weer elders op te zetten. Ik begrijp nu een beetje het nederlands systeem, maar als ik die overal ter wereld weer moet leren kom ik niet meer aan gewoon werken toe!

 

Alle tips, suggesties etc. zijn welkom! Ook bijvoorbeeld als andere rechtsvormen beter zouden kunnen zijn. Mijn excuses als het een beetje te lang is geworden...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 58 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.