• 0

Aansprakelijkheid bedrijf

Hallo allemaal!

 

Ik bekijk de mogelijkheid een klein cursusbureautje op te zetten. In mijn netwerk zijn geinteresseerde ondernemers die de cursussen aanbieden, ik zal dan de klanten en betaling regelen: betaling ontvangen van de klanten, betaling voldoen aan de ondernemers, en een marge voor mijzelf. Nu is het zo dat er tijdens een cursus iets fout kan gaan: stel dat een cursist zich bezeert of juist per ongeluk iets kapot maakt. Omdat ikzelf de betaling in, zijn zowel de ondernemer als ikzelf in dit verhaal aansprakelijk (heb ik begrepen). En dat vind ik niet zo'n fijn idee.

 

Nu zou ik graag weten:

1. kan ik alle risico wat betreft kosten voor mij met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering volledig beperken of zijn daar nog haken en ogen aan?

2. ik heb begrepen dat ik over de aansprakelijkheid met de ondernemers afspraken moet maken. Kan ik daarin alle aansprakelijkheid alsnog bij hen leggen (waardoor ik geen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nodig heb)?

3. kan ik ook vooraf aan de cursus ook de consument een contract voorleggen waarin die aansprakelijkheid voor eigen rekening neemt?

4. waar kan ik het beste (niet al te duur) terecht voor het opstellen vaneen goed contract dat ik dan met de ondernemers moet overeenkomen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ad 1: bijna volledig, alleen opzet en grove schuld (van jou en van de cursisten) is niet verzekerbaar. Je hebt uiteraard wel een verhaalsrecht op de dader, maar bent als organisator mogelijk wel aansprakelijk ten opzichte van bijv. de verhuurder van ruimte of goederen.

 

Ad 2: je kunt veel aansprakelijkheid beperken of overdragen, maar je houdt altijd wel je eigen aansprakelijkheidsrisico voor door jou veroorzaakte schade, gebrekkig toezicht, verkeerde materialen etc. Verzekering van die restrisico's lijkt wel zo verstandig (en de kosten daarvan doorgaans laag: meer dan een paar honderd per jaar zal het zeker niet kosten)

 

Ad 3: ja dat kan, maar niet volledig: jij blijft als organisator bijv verantwoordelijk voor de deugdelijke (veilige) inrichting van gebruikte ruimtes, materialen etc.

 

Ad 4: probeer het eens bij een goede bedrijfsjurist of advocaat. Niet iedereen rekent tarieven van € 200,- per uur of meer: er zijn ook juristen die op abonnementsbasis werken of tegen fixed price. Hoe dan ook: de kosten wegen zeker tegen de baten op, m.i. de investering zeker waard.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het is niet altijd mogelijk de aansprakelijkheid te verwerpen, zie exoneratiebeding.

 

Zie onderstaande tekst:

Voorbeelden van exoneratieclausules zijn bordjes die worden opgehangen bij garderobes en sportcentra waarop wordt aangegeven dat de directie zich niet aansprakelijk stelt voor schade of diefstal. Exoneratiebedingen worden ook vaak opgenomen in de algemene voorwaarden van overeenkomsten en onder de naam disclaimer op webpagina's. In de praktijk worden exoneratieclausules vaker bedongen dan wettelijk mogelijk is. Het ophangen van een bordje waarop aansprakelijkheid wordt uitgesloten voorkomt niet altijd dat men toch aansprakelijk wordt gesteld. Een beroep op exoneratie is niet altijd louter op basis van een bordje of van een clausule in een overeenkomst toegestaan.

 

Om een beroep op een exoneratiebeding te kunnen honoreren moet in de eerste plaats vast staan of de partijen vooraf voldoende op de hoogte waren van het beding en ermee akkoord gingen. Het beroep op het beding slaagt niet als een slachtoffer aannemelijk kan maken dat hij een daartoe strekkend bordje niet heeft opgemerkt, of als folders of informatiemateriaal waarin het beding werd kenbaar gemaakt niet zijn uitgereikt. Een ondernemer die zich via bordjes of foldertjes wil vrijwaren van aansprakelijkheid zal zijn klanten dus expliciet op deze informatie moeten wijzen.

 

Ook als de benadeelde partij wel op de hoogte was van het exoneratiebeding en ermee heeft ingestemd, kan het beding toch niet altijd vrijwaren van aansprakelijkstelling. Een exoneratiebeding dat is opgenomen in een overeenkomst kan namelijk in strijd zijn met de goede zeden of de openbare orde. Dat betreft bijvoorbeeld exoneratiebedingen die bewuste roekeloosheid of opzettelijke nalatigheid beogen toe te staan. Dergelijke bedingen zijn niet rechtsgeldig. Ook spelen overwegingen van redelijkheid en billijkheid een rol. Men kan zich niet simpelweg middels een eenzijdige wilsverklaring van eigen plichten en verantwoordelijkheden ontslaan. Een bordje bij een garderobe met de tekst "De directie stelt zich niet aansprakelijk voor zoekgeraakte eigendommen" kan dan ook aan de klanten van een horeca-etablissement niet worden tegengeworpen bij diefstal door het personeel. Evenmin heeft het zin aan het wegverkeer deel te nemen met een bord op het voertuig waarmee de bestuurder meedeelt dat hij zijn aansprakelijkheid voor eventuele schade uitsluit. De rechter bepaalt wanneer er sprake is van een onredelijke of onbillijke situatie. Zo zal een beroep op een exoneratieclausule niet slagen als de schade onevenredig groot en onverzekerbaar is en als er sprake is van opzet of grote nalatigheid door de partij die aansprakelijkheid wordt gesteld.

 

In de Nederlandse rechtspraak is herhaaldelijk geprocedeerd over de geldigheid van exoneratiebedingen in de algemene voorwaarden van de garagehouders-organisatie BOVAG. De uitspraken die uiteindelijk door de Hoge Raad in die geschillen werden gedaan staan bekend als de BOVAG-arresten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.