• 0

Handelsnaam issue: naam geweigerd i.v.m. in strijd met eisen aan eenmanszaak

Beste lezers,

 

Afgelopen week bij de KvK in proberen te schrijven voor een webshop. Helaas was mijn handelsnaam in conflict met eisen gesteld voor een eenmanszaak.

 

Nu zit ik te denken aan een algemene handelsnaam, om vervolgens onder een andere naam de webshop te openen. Kan dit zomaar, en waar moet ik hierbij op letten?

 

BVD,

 

Matthijs

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op zich kan dat ja, maar wat was de precieze reden dat men je inschrijving weigerde, als ik vragen mag? Je anders voordoen dan je bent (een eenmanszaak 'Matthijs0643 International Holding B.V.' noemen bijvoorbeeld) blijft namelijk hoe dan ook misleidend, dan zou ik bij voorbaat al iets anders kiezen :)

 

(Heb de titel van het topic wat verduidelijkt zodat anderen ook weten waar het over gaat)

Link naar reactie
  • 0

Het probleem was de afkorting & Co achter de naam. Hierdoor doe je je (in wat minder extreme mate) groter voor dan dat je daadwerkelijk bent.

 

Nu had ik het idee om mijzelf inderdaad in te schrijven met een algemene handelsnaam zoals naam+branche, om daarna met een pakkende bedrijfsnaam het logo op de webshop te plaatsen. Maar stel nou dat de naam die ik vermeld op de webshop al ongeveer gelijk in het handelsregister geregistreerd is, wat dan?

 

De reden waarom ik dit hier vraag, is omdat het lokale KvK kantoor zich naar mijn mening niet heel ondernemend opstelt.

 

Alvast hartelijk bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Volgens de informatie op de KvK site duidt "& co" op een vof of cv, vandaar.

 

Als je een naam bedenkt, dan dien je te controleren of je daarmee geen inbreuk maakt op rechten van anderen. Daar is in dit forum (en op andere plaatsen) al veel over geschreven. Zoek even op "handelsnaam", dan vind je een aantal links.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem was de afkorting & Co achter de naam. Hierdoor doe je je (in wat minder extreme mate) groter voor dan dat je daadwerkelijk bent.

 

Nu had ik het idee om mijzelf inderdaad in te schrijven met een algemene handelsnaam zoals naam+branche, om daarna met een pakkende bedrijfsnaam het logo op de webshop te plaatsen. Maar stel nou dat de naam die ik vermeld op de webshop al ongeveer gelijk in het handelsregister geregistreerd is, wat dan?

 

Waarom zou je niet gewoon de bedrijfsnaam zonder '& co' registreren als eenmanszaak, en daarna het met '& co' voeren als naam voor je webwinkel? Uiteraard is dat verwarrend in de zit van dat de naam van de webwinkel teveel lijkt op de handelsnaam, maar het is je eigen handelsnaam, dus wie gaat er klagen?

 

Ik veronderstel dat het '& co' achtervoegsel op een of andere manier grappig bedoeld is, dus dat er geen sprake is van een intentie tot misleiden over de bedrijfsvorm.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem was de afkorting & Co achter de naam. Hierdoor doe je je (in wat minder extreme mate) groter voor dan dat je daadwerkelijk bent.

 

Nu had ik het idee om mijzelf inderdaad in te schrijven met een algemene handelsnaam zoals naam+branche, om daarna met een pakkende bedrijfsnaam het logo op de webshop te plaatsen. Maar stel nou dat de naam die ik vermeld op de webshop al ongeveer gelijk in het handelsregister geregistreerd is, wat dan?

 

Waarom zou je niet gewoon de bedrijfsnaam zonder '& co' registreren als eenmanszaak, en daarna het met '& co' voeren als naam voor je webwinkel? Uiteraard is dat verwarrend in de zit van dat de naam van de webwinkel teveel lijkt op de handelsnaam, maar het is je eigen handelsnaam, dus wie gaat er klagen?

 

Ik veronderstel dat het '& co' achtervoegsel op een of andere manier grappig bedoeld is, dus dat er geen sprake is van een intentie tot misleiden over de bedrijfsvorm.

 

Dit klopt, het is inderdaad bedoeld als "fun" factor en dit lijkt me ook een goede optie. Ik weet alleen niet of je dat zomaar kan maken. Zijn er geen restricties verbonden aan de naam van de webwinkel waar je je handel mee verricht? Mag je hier dan wel zomaar ineens & Co erachter zetten? En dan je ingeschreven handelsnaam zonder & Co vermelden?

Link naar reactie
  • 0

Toch een vreemd probleem. Mijn eenmanszaak heb ik al in 2006 ingeschreven als Keizer & Co webontwerp en dtp, zonder enig probleem...

 

Het probleem is dat iedere KvK er anders mee omgaat - je moet maar net de medewerker hebben die het op dezelfde manier ziet als jij doet. Je hebt hetzelfde met weigering van gelijkende handelsnamen, al is dat wel iets waar achteraf een hoop heibel van kan komen.

Link naar reactie
  • 0

Balen dat je je gewenste naam niet kunt gebruiken. Toch maar op zoek naar een nieuwe geweldige naam?!

Voordat je een volgende keer naar de KvK gaat voor inschrijving is het handig om op de volgende link te kijken waaraan een naam moet/niet mag voldoen: http://www.kvk.nl/wettenenregels/600_Ideee%5En_beschermen/handelsnaam/Waarmoeteenhandelsnaamaanvoldoen.asp

 

Welicht overbodige info maar om te controleren of je gekozen naam of ets soortgelijks al bestaat (ook in het kader van de te kiezen URL) kun je online het handelsregister controleren via: http://www.kvk.nl/handelsregister/020_Handelsregister_online/zoekeninhethandelsregister/zoekeninhethandelsregister.asp

 

Succes met het kiezen van een nieuwe of aangepaste naam!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.