• 0

contributie HL voor slechte tijden...

Beste mensen,

 

Ik wil graag de volgende gedachte eens opperen..

 

Zou het niet een idee zijn om een fonds op te richten binnen HL voor “ slechte tijden” van HL Leden? Immers HL is Van Ondernemers en Voor Ondernemers.

Uitleg:

Het gebeurt toch met regelmaat dat in deze crisisperiode, ondernemers dreigen kopje onder te gaan en een (financiële) boost nodig hebben.

Banken en andere financiële instellingen zijn voorzichtig geworden en zij denken vaak toch niet op dezelfde manier als een ondernemer. Dat wil zeggen, als je niet een dienst of product verkoopt wat bekend is bij de bank, het al heel erg moeilijk wordt om hen hierin te laten geloven en een financiering los te peuteren.

Ondernemers denken meer in mogelijkheden in plaats van Onmogelijkheden in mijn optiek.

Nu ben ik bijvoorbeeld zelf niet kapitaalkrachtig om te investeren in een bedrijf, maar zou ik met veel plezier iemand financieel helpen die het kan gebruiken. Immers we zijn m.i. er allemaal bij gebaat dat bedrijven blijven bestaan in plaats van op de fles te gaan. Waarschijnlijk ben ik niet de enige met deze gedachte.

Dus in plaats van dat een groot bedrag door iemand ineens moet worden opgehoest, kan dit wel door heel veel mensen een klein beetje te laten doneren.

Waarom zou HL dan bijvoorbeeld bij registratie niet een contributie vragen? 1 euro per maand bijvoorbeeld. Dat is 12.00 per jaar. Lijkt mij toch echt niet te veel voor alle kennis die hier te vergaren is.

Met ruim 25.000 leden hebben we in een jaar 300.000 in kas.

 

Vervolgens bedacht ik het me als volgt: HL richt een commissie op die deze kas beheert. Indien een ondernemer in moeilijkheden komt kan hij/zij bij deze commissie aankloppen.

Vanzelfsprekend moet dit bedrijf wel aan criteria voldoen alvorens een financiering wordt verstrekt.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan:

•   Reeds geprobeerd bij diverse banken en instellingen een financiering los te krijgen

•   Minimaal een of twee jaar HL lid (of meer)

•   Minimaal een x aantal postings ( immers, het is niet alleen maar nemen van HL maar vooral ook geven ( kennis)

•   Een duidelijk plan en visie hoe het geld moet worden terugverdiend

•   Een maximaal bedrag kunnen aanvragen

•   (Heel veel) overige zaken welke normaliter bij een financiering worden gevraagd en deze beoordelen

 

Het kan en mag in mijn ogen dus niet een financiering zijn voor starters of voor een goedlopend bedrijf uit te laten breiden. Enkel en alleen maar om bedrijven te redden van de ondergang.

 

Daarnaast heeft het vragen van contributie meer voordelen. Het werpt namelijk een drempel op. Huiswerkvragen, spammers en eendagsvliegen zullen in mindere maten aanwezig zijn.

Het is maar een gedachtespinsel in het kader van “samen staan we sterk”. Ik heb geen idee of het juridisch gezien mag en qua forumregels ook kan.

 

Waarschijnlijk zie ik het ook weer veel te mooi voor me en zitten er vele haken en ogen aan wat het niet mogelijk maakt. Toch ben ik benieuwd naar reacties.

 

Groet,

Ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zat zelf al te denken aan een stichting voor bedrijven door bedrijven, maar wist niet hoe aan te pakken (heb daarom een topic geplaatst).

 

voor een stichting moet je nogal wat centjes meebrengen en, tenzij ik de staatsloterij win, zoveel heb ik ook niet in mijn nachtkastje liggen..

 

Maar ik denk dat ik wel een ideetje heb, die ik op dit moment aan het onderzoeken ben.

 

Maar daarvoor heb ik, denk ik, later nog een beetje hulp bij nodig.. ik kom er nog wel op terug ;D

 

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Sympathiek idee ;D, maar hoeveel "eendagsvliegen" zitten er tussen die 25.000 leden?

 

 

naar mijn idee heel veel, ik zit een maandje (denk ik ) op hl en zie veelal dezelfde namen die reageren of iets te melden hebben

 

naar mijn gevoel...............

 

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0
Sympathiek idee , maar hoeveel "eendagsvliegen" zitten er tussen die 25.000 leden?

 

 

@Frans. HL groeit per jaar ongeveer 30%. Huge dus.

 

hier: 2 jaar geleden waren hier ongeveer 300 regulars. April 2008 waren dit 500+. Mijn schatting is dat we nu, na 2 jaar dus, op 600 regulars zitten.

 

 

Laten we het houden op 6.000 mensen, die Higherlevel in deze periode dagelijks tot een aantal keren in de week zijn langsgekomen. Holy shit, is dan het enige wat ik kan zeggen. Niet alleen vanwege deze aantallen, maar ook omdat het verdraaid goed klopt met de Wet van de Online Community, die zegt dat er een factor 10 zit tussen de verschillende soorten leden van een online community.

 

In ons geval lijkt het dus op : 600 vaste posters en 6.000 vaste bezoekers.

 

How's that for an audience? ;)

 

Uw rekenmeester.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 2

Hallo Ronny,

 

Voor Ondernemend Nederland in Moeilijkheden lijkt mij 300000 euro een druppel op de gloeiende plaat. Als de bank je geen geld meer wil lenen en je familie (inclusief tante Agaath) ook niet, dan gaat het meestal niet om een paar duizend euro, maar om grotere bedragen.

 

Daarnaast is het deelnemen aan een forum iets anders dan het beoordelen van krediet-aanvragen, het opstellen van overeenkomsten, het najagen van terugbetalingen, etc. Los nog van de vraag in welke constructie of rechtsvorm je zoiets wilt gieten. Je wilt m.i. niet als bank gaan opereren, maar als een soort subsidie-verstrekker, maar of dat allemaal zomaar kan?

 

Als er voldoende draagvlak is om iets dergelijks op te zetten, zie ik dat eerder naast HL ontstaan, als een soort investeerders-club.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hoi John,

 

Zit natuurlijk wel wat in zoals je schetst, bijgaand mijn reactie.

 

Voor Ondernemend Nederland in Moeilijkheden lijkt mij 300000 euro een druppel op de gloeiende plaat.

Eens, daarom praat ik ook over HL leden. Ondernemers die ook naast hun bedrijvigheid nog moeite nemen om andere ondernemers te helpen.

 

Als de bank je geen geld meer wil lenen en je familie (inclusief tante Agaath) ook niet, dan gaat het meestal niet om een paar duizend euro, maar om grotere bedragen.

Hier ben ik het niet mee eens. Banken zijn veel voorzichtiger geworden ( ook in eigen ervaring). Daarnaast ken ik behoorlijk wat families waarbij een tante agaath regeling niet kan worden gerealiseerd. Ook denk ik dat mensen liever buiten familie om lenen…

 

Daarnaast is het deelnemen aan een forum iets anders dan het beoordelen van krediet-aanvragen, het opstellen van overeenkomsten, het najagen van terugbetalingen, etc. Los nog van de vraag in welke constructie of rechtsvorm je zoiets wilt gieten. Je wilt m.i. niet als bank gaan opereren, maar als een soort subsidie-verstrekker, maar of dat allemaal zomaar kan?

Ik ga er vanuit dat ook hier binnen het forum voldoende kennis aanwezig is om dit op te zetten.

 

Als er voldoende draagvlak is om iets dergelijks op te zetten, zie ik dat eerder naast HL ontstaan, als een soort investeerders-club.

Dit soort clubs zijn er natuurlijk al. Dat is ook buiten mijn essentie om. Ik wil juist weten of het mogelijk is om heel veel mensen samen kleine bedrag in te laten leggen die niemand pijn doen, als zijnde een contributie voor een kennisbron ( HL) en dat hieruit eventuele (kleine) reddingsplannen kunnen worden gefinancierd.

 

@ Rekenmeester,

6000 leden is ook nog 72.000 euro. Het is ook niet de bedoeling om iedereen te spekken. Het is vooral een potje maken om noodlijdende bedrijven een boost te geven.

 

groet,

ronny

 

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 2

Helemaal met dhr Bouwmans eens (reus),

 

Met contributie leg je ook nog eens de lat veel hoger voor nieuwe leden.

 

Een investeerdersclub van HL-leden op vrijwillige basis lijkt mij veel aantrekkelijker. Misschien kunnen we er TV-shows van maken:

- "Het beste idee van HL";

- "Afstel van executie";

- "Goede ondernemerstijden, slechte ondernemerstijden";

- etc etc.

 

(of sla ik nu een beetje door?) ;D

 

Groet,

 

Johan

 

edit: niets ten nadele van Ironny hoor, integendeel. Ik vind het een zeer nobel idee!

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen regelmatige poster, lees wel elke dag mee. Maar of ik het nu een contributie waard vind, denk het niet.

 

Tenzij het geld nodig is om dit initiatief draaiende te houden, maar niet om ondernemers te steunen waarvan ik misschien niet eens het idee heb dat het onderste uit de kan wordt gehaald.

 

Als een ondernemer geld wil lenen, moet het niet op een netwerkontmoetingsplaats gaan shoppen, maar naar de bedrijven/fondsen gaan die daar voor bedoeld zijn.

 

Ik wil wel als kanttekening maken, dat ik het idee van meedenken wel erg waardeer.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk zou ik er niet veel voor voelen om een bedrag te betalen waar vervolgens een bedrijf mee wordt gered. Niet dat ik het bedrijf niet wil redden, maar ik zie de win-win niet echt terug. Een investeerdersgroep is wat dat betreft een beter idee, op vrijwillige basis.

 

Ook denk ik dat voor veel mensen de jaarlijkse bijdrage een drempel wordt (niet dat het veel geld is), waardoor je je ledenaantal zult zien kelderen.

Lees over modern ondernemen, succes en persoonlijke ontwikkeling op http://www.jessemeijers.com

Link naar reactie
  • 0

Helemaal met dhr Bouwmans eens (reus),

 

 

Een investeerdersclub van HL-leden op vrijwillige basis lijkt mij veel aantrekkelijker. Misschien kunnen we er TV-shows van maken:

- "Het beste idee van HL";

- "Afstel van executie";

- "Goede ondernemerstijden, slechte ondernemerstijden";

- etc etc.

 

(of sla ik nu een beetje door?) ;D

 

 

Sorry, ik vindt dat je een beetje tegen het zere been aanschopt,

Er zijn bedrijven zat die het hoofd net boven water houden, waar de ondernemer dag en nacht zich een slag in het rond werken om maar een boterham verdienen, en dan in een keer voor een onaangename verrassing komen te staan, die niemand aan had zien kunnen komen.

 

Dan begin je met het maken van een tv show?

Heb je wel eens naar een dubbeltje op zijn kant gekeken?

gezin heeft een inkomen van 5800 netto per maand en dan een schuld van 40.000 euro (prive, geen ondernemers).

lease tv, lease wasmachine, lease motor, lease dit en dat.

En dan komt het programma, hupla lease contracten worden verscheurd, schulden weg en ze kunnen weer met een schoon blad verder... moet jij als ondernemer eens proberen....

 

duss

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 2

Schoenmaker blijf bij je leest.

 

Higherlevel is heel goed om kennis te delen tussen ondernemers onderling en om op die manier van elkaar te leren en als ondernemer/mens te groeien.

 

In de huidige vorm biedt het een toegevoegde waarde voor veel mensen, en dat komt mede door de laagdrempeligheid, geen abbonementskosten, geen commerciele partij die de site exploiteert, maar op het moment dat er geld bij komt kijken zal HL als een plumpudding in elkaar vallen.

 

Link naar reactie
  • 1

 

...

Immers we zijn m.i. er allemaal bij gebaat dat bedrijven blijven bestaan in plaats van op de fles te gaan.

...

 

 

Sympathiek idee. Maar ik ga even advocaat van de duivel spelen. Het is goed dat er bedrijven omvallen. Niet voor de mensen die in die bedrijven werken, of de eigenaars. Voor hun is het vaak ook een persoonlijke tragedie.

 

Maar voor de economie als geheel is het nodig dat bedrijven die structureel onderpresteren, uiteindelijk overgenomen worden door betere bedrijven, danwel een al dan niet stille dood sterven.

 

Hoe kan het dat een bedrijf net op het randje in leven kan blijven? In mijn optiek heeft zo'n bedrijf dan eigenlijk geen bestaansrecht. In de praktijk zie je dan ook dat een tegenvaller meteen de nekslag betekent. Bij een gezond bedrijf is dat niet zo. Dus ja het klinkt hard, maar het in stand houden van zwakke broeders is voor het grote geheel niet goed.

 

Los hiervan zou je met dit idee een hoop gedoe en geregel krijgen met het beoordelen en toekennen van geld.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik vindt dat je een beetje tegen het zere been aanschopt,

Er zijn bedrijven zat die het hoofd net boven water houden, waar de ondernemer dag en nacht zich een slag in het rond werken om maar een boterham verdienen, en dan in een keer voor een onaangename verrassing komen te staan, die niemand aan had zien kunnen komen.

 

Dan begin je met het maken van een tv show?

Heb je wel eens naar een dubbeltje op zijn kant gekeken?

gezin heeft een inkomen van 5800 netto per maand en dan een schuld van 40.000 euro (prive, geen ondernemers).

lease tv, lease wasmachine, lease motor, lease dit en dat.

En dan komt het programma, hupla lease contracten worden verscheurd, schulden weg en ze kunnen weer met een schoon blad verder... moet jij als ondernemer eens proberen....

 

duss

 

Beste boerenfluitje,

 

Het was niet mijn bedoeling om iemand tegen het zere been te trappen. Slecht weer als ondernemer heb ik niet gehad, dus daar kan ik niet over meepraten.

Begrijp me niet verkeerd, het lijkt me verschrikkelijk om op het randje van een faillissement te balanceren of in zwaar weer te zitten.

 

Mijn opmerking was deels grappig, deels ook serieus. Het programma waar jij over praat is namelijk een knap stukje ondernemersschap. Massa's reclameopbrengsten en goede kijkcijfers. Daar worden mensen rijk van andermans ellende. (Uiteindelijk een win/win situatie voor iedereen?)

 

Maar volgens mij dwalen we af van het onderwerp. Je mag me altijd PM'en voor een kleine discussie.

 

Groet,

 

Johan

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 1

Ik wil graag de volgende gedachte eens opperen..

 

Zou het niet een idee zijn om een fonds op te richten binnen HL voor “ slechte tijden” van HL Leden? Immers HL is Van Ondernemers en Voor Ondernemers.

 

Kijk, dit vind ik nu een schitterend idee, het geeft een grote betrokkenheid aan bij collega ondernemers in zwaar weer.

 

Alleen:

 

Ik zou er de volgende vraag tegenaan willen zetten.

 

Waarom denken we altijd ( of dikwijls zo u wilt !), dat ondernemingen die tegen de "ondergang aanlopen" met een zak geld te redden zijn?

 

Het probleem dat ik dikwijls constateer, is dat veel ( niet alle !) ondernemers telaat zijn met onderkennen van problemen binnen hun bedrijfsvoering , dus ook te laat zijn met het nemen van adquate maatregelen om de onderneming goed op de rails te houden of weer te krijgen en dat los je niet op door er liquiditeiten in te pompen om verliezen op te vangen, want verliezen is dikwijls het probleem.

 

Zou het niet beter zijn het niveau van HL dat al hoog is, nog verder op te krikken? Ik ben van mening dat kwalitatief goede adviezen én voorlichting meer zoden aan de dijk zet, dan vanuit HL financiële middelen ter beschikking te stellen, waardoor een mogelijke ondergang mogelijkerwijs uitgesteld wordt.

 

Het is duidelijk dat ik niet gecharmeerd ben van een financiële pot zoals voorgesteld. Wat ik een beter idee vind, is dat iedere aan Higherlevel.nl deelnemende ondernemer binnen zijn eigen netwerk ,collega ondernemer's wijst op de mogelijkheden van Higherlevel.nl. Hierdoor help je indirect, doordat in geval van een slechte performance van hun bedrijf desgewenst anoniem problemen aan de kaak gesteld kunnen worden en daardoor in staat oplossingsgericht te acteren.

Link naar reactie
  • 1

Ik zou opteren voor een spin-off van het bovenstaande.

 

We willen allemaal meer zaken doen via/door/met/met dank aan higherlevel.nl. Dat is namelijk waarom we hier allemaal zitten, we doen allemaal zaken en hebben specifieke vragen.

 

Ik zou nooit 'zomaar' met geld smijten, ik ben namelijk erg kritisch wie en waarom ik een bepaald persoon wel/niet een zak geld zou willen geven. En waarschijnlijk zijn er wel meerdere personen die een beroep zouden willen doen op die zak geld, het is best heftig als een community (bijvoorbeeld met een poll) over die zak geld en dus het lot van die ondernemer moet beslissen. Er zijn namelijk ook ondernemers die dat geld niet krijgen.

 

Ik denk dat iets als een HL-noodkreet beter is. Iemand kan in geval van echte nood (moet wel beoordeeld worden) zijn diensten wel snoeihard pluggen op een speciaal gedeelte van het forum (of elders op de site, prive-berichten, email-nieuwsbrief). In het geval van down: Vrijwel iedere ondernemer heeft wel eens kantoorspullen nodig, als ik eenmalig mijn kantoorspullen bij hem koop, gaat hier de lokale kantoorhandelaar sowieso niet failliet. Maar als 25.000 ondernemers zijn kantoorspulligen (vroegtijdig) voor een tientje bij Down had gekocht had hij wellicht in 1 klap de financiele ruimte gekregen die hij nodig had.

 

Natuurlijk zal dit niet opgaan bij ieder bedrijf. Maar op die manier a) de handel via/door HL te stimuleren en b) een ondernemer uit de brand helpen lijkt me meer bij HL als community passen.

Bovendien leg je geen drempel op voor nieuwe leden om hun kennis via HL te gaan delen, ook niet onbelangrijk.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe nobel ik het streven ook vind, vrees ik dat het zal stranden in de feitelijke uitvoering van dit idee. Volgens mij gaat het om te grote bedragen die nodig zijn, waardoor je te weinig ondernemers zou kunnen helpen. Dan krijg je een strijdelement bij dit forum dat volgens mij niet de bedoeling is.

 

Misschien is het mogelijk om een "wie helpt me weer op de rails"-sessie via HL te faciliteren. Daarmee bedoel ik dat je een oproep kan plaatsen om binnen een paar dagen ergens af te spreken met een groep mede-ondernemers om een plan de campagne te ontwikkelen. Wanneer de missie is geslaagd (te bepalen door de aanvrager), zou een deel van de contributie (een vaste fee) kunnen worden gebruikt om mede-ondernemers die zijn komen opdagen te betalen.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij biedt HL al een hulpdienst waar geen enkele lening tegen op kan. Waar anders op internet vindt je zoveel expertise voor een prijs waar je nooit aan failliet kan gaan ? Op het forum zijn, zo door de jaren heen, voldoende voorbeelden te vinden van succesvolle redding door input van HL expertise.

 

En sorry dat ik het zeg, maar als een bedrijf op de rand van de afgrond staat ligt dat over het algemeen altijd aan het gebrek aan bepaalde competenties bij de ondernemer. En wat is dan het effect van een hulpactie, denk je echt dat daar een lerend effect vanuit gaat ? De volgende keer blijkt diezelfde ondernemer diezelfde fout opnieuw te maken omdat hij gedacht had er wel van geleerd te hebben. Helaas moet je een leermoment echt tot in het diepste van je vezels voelen wil je er echt iets mee doen.

 

Hoe schattig het ook allemaal bedoeld is, een kind leert nooit zelfstandig fietsen met zijwieltjes,evenmin kun je ondernemen met zijwieltjes.

Een ondernemer zal nooit een goede ondernemer worden als er altijd een soort faillisementsubsidie achter de hand is. Zie bijvoorbeeld de uitzending van Zembla van gisterenavond over ING.

 

Link naar reactie
  • 0

Stuit net op een interessante blogpost die wel toepasselijk is binnen dit kader:

http://sivers.org/no-reward

 

In het kort: je hebt twee soorten mindsets: een markt mindset en een sociale mindset. Zodra je geld toevoegt aan een sociale mindset wordt het automatisch een markt mindset, waardoor het warme en vriendelijke gevoel van elkaar helpen op de achtergrond raakt.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Sinds vanochtend eerste bericht, lees ik mee in dit topic. Ik heb al diverse malen willen reageren, maar telkens was een ander me (met gelijkluidende strekking) me voor.

 

In het algemeen vind ik dat Ironny een super nobel idee heeft aangedragen. Dat dit eventueel niet uitvoerbaar zou zijn, ok. De eerste posten waren best "neersabelend" en dat vond ik jammer. Ook al heeft een idee geen toekomst (volgens reageerders) IK vind het idee perspectieven bieden. Niet in de opzet zoals Ironny aangaf, maar wel iets om over voort te borduren.

 

Op de manier zoals er in het begin van de dag gereageerd werd, denk ik, dat er goede initiatieve richting HL de kop ingedrukt worden. Met andere woorden : Ironny zal wel 3x nadenken vóór hij nog eens een idee (uit goede wil) neer zet.

 

Toen kwamen er ook inhoudelijke, goede reactie's. Iets om over door en na te denken. Dus TS is gestart met een post, en langzaamaan..... zie je dat de richting een beetje verandert.... maar er wordt wel over nagedacht. Gelukkig in deze post wel.

 

Vanochtend was ik zelf zeer enthousiast. Maar na het lezen van diverse reactie's, begreep ik ook de achterliggende gedachten van de reageerders.

 

Aansluitend op Ironny (maar ook op het topic van Boere(n)fluitje) loop ik zelf ook al langer met een idee rond :

 

Wanneer een ondernemer in nood zit, en hulp vraagt, wordt er bekeken, wat voor specifieke hulp deze persoon nodig heeft. Ik heb het dan over echte nood, de "Cry for Help" .

 

En niet, om met Ruben te spreken : "Ze hebben beslag gelegd en faill. aangevraag, wat kan ik nog doen ?"

Dan ben je te laat.

 

Maar een groepje specialisten alhier, wat n.a.v. een oproep, een post, in overleg gaat samen ....:

- wat kunnen we betekenen ?

- wie is hier goed in ?

- wie heeft er de tijd voor ? (??)

- welk "team" gaan we inschakelen ?

 

Is het iemand die echt specialistische hulp nodig heeft, of komt hij/zij er ook met wat mental coaching ? Bankproblemen ? Insolventie ? Noem maar op ?

 

Een denktank-achtig iets "behind mother HL" ......

 

Dus dat er ook voorkomen wordt, dat een nieuwe TS overspoelt wordt met reactie's.

Die TS heeft de stoute schoenen aangetrokken om "all-in" te gaan, is nog voorzichtig, begrijpelijk, maar wordt overspoeld (te heftig woord.... :-\ ) door PM-ers....

 

In onderling overleg kan er dan een clubje (1-2-3-4 personen) samengesteld worden, welke TS gaat helpen.

 

Ik hoop een beetje redelijk duidelijk te zijn geweest.... en een reus voor ironny, om dit topic te starten !

 

Down

Link naar reactie
  • 0

Ik ga ook nog maar een emmer water op het vuur gooien om de discussie aan te wakkeren.

 

Is het niet zo dat de meeste ondernemingen failliet gaan door een slechte bedrijfsvoering en niet door externe factoren?

Wat voor nut heeft het dan je zuur verdiende geld te geven aan een bodemloze put?

Link naar reactie
  • 0

Mee eens...... maar daar doelt TS niet op...!

 

TS bedoelt échte ondernemers die in de goot komen door diverse omstandigheden ( en dus bijv. niet door de zg crisis)

te helpen....

 

Ik gooi mijn geld (welk geld ??) ook niet weg, maar qua initiatief zou ik me (bijna ;)) inschrijven voor contributie geld.

(TS trouwens gelezen ??)

 

Down

Link naar reactie
  • 0

 

...

TS bedoelt échte ondernemers die in de goot komen door diverse omstandigheden ( en dus bijv. niet door de zg crisis)

te helpen....

 

 

Het probleem hierbij is toch: hoe selecteer je daar op? En wie gaat een in de goot belande persoon vertellen dat hij/zij geen echte ondernemer is?

 

Daarnaast is zo'n crisisteam vooral vrijwilligerswerk, en het nadeel van het institutionaliseren van vrijwilligerswerk is.. dat het minder vrijwillig (lees: vrijblijvend) wordt. Regulering, regels, uitzonderingen, statuten en voor je het weet is er een nieuwe gesubsidieerde stichting in het leven geroepen. Een ander nadeel is hoe je opvangt als zo'n crisisteam deels onbeschikbaar blijkt te zijn?

 

Ik heb al eerder aangegeven dat omvallende bedrijven een 'fact of life' zijn. Ik respecteer zeer de sociale gevoelens van mensen die hier mee aan de slag willen, maar persoonlijk geloof ik daar niet zo in. Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen mensen wil helpen, maar ik kies andere methodes daarvoor die mij beter passen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Wat een hoop mensen vergeten is dat iedereen al volop mee doet aan het verstrekken van geld aan een orgaan wat ondernemers helpt waarbij het slecht gaat, de overheid. De hoeveelheid belasting die deze overheid ophaalt is gigantisch en staat in geen verhouding tot wat we als HigerLevel ooit zouden kunnen doen. Het blijkt alleen dat de overheid dit geld niet altijd juist inzet. Indien de overheid haar werkt niet goed doet, zou je als ondernemersclub suggesties kunnen geven hoe het geld wel beter ingezet kan worden. Met de juiste argumentatie denk ik dat er zeker geluisterd zal worden, maar geld doelmatig inzetten valt niet mee. Hoe bepaal je wie kans van slagen heeft en wie 'terecht' failliet gaat? Ik denk dat als dat vraagstuk is opgelost, dat de overheid het beschikbare geld ook nuttig kan inzetten.

Link naar reactie
  • 0

Eens even kijken, er is weer een hoop geschreven toen voor mij het licht al lang uit was..

Ik ben niet van plan om tot in den treuren en waarschijnlijk ook tot ver buiten mijn niveau het idee te blijven verdedigen. Er komen namelijk enorm veel zaken bij kijken waar ik geen kaas van heb gegeten en ik leg me er gewoon bij neer als die zaken door de deskundigen onder ons als niet levensvatbaar worden beoordeeld. Daarnaast moet er zowieso voldoende draagvlak zijn en voor zo’n idee lijkt dat, gezien de reacties, al bijna niet haalbaar…

Toch ( ben niet eigenwijs voor niets )nog een poging om wat zaken proberen te weerleggen en mijn punt te verduidelijken…

Voor de duidelijkheid, Ik heb het serieus bedoeld en zie hier ook serieus mogelijkheden in.

 

We zijn allen ondernemers en op HL gekomen met een vraag. ( Ik neem gemakshalve maar even aan dat er maar weinig ondernemers zijn, die in google hebben ingetypt “ hoe kan ik ondernemers helpen” en vervolgens bij HL terecht kwamen…)

We zijn met die vraag door andere ondernemers op weg geholpen. Een groot aantal van deze ondernemers willen hiervoor iets terug doen. Namelijk een volgende vragensteller voorzien van kennis, steun, een mening of wat dan ook. Als HL-ondernemers doen we iets voor elkaar. We worden er allemaal wijzer van, door dit forum. Sterker nog, ik durf persoonlijk te stellen dat ik zonder dit forum nu geen ondernemer meer zou.

Dan nu stel ik graag de vraag, is de kennis, het netwerk en ervaringen welke je hier hebt opgedaan, jou een bijdrage waard van pak weg een euro contributie per maand??

Mij wel.

Wat gebeurt dan met dat geld? Daar kunnen we met zijn allen een keer van gaan uit eten.. ..maar het kan ook worden opgepot.

Dan komt er een HL lid bij de commissie…. IT ondernemer Fred heeft net 4 maanden op locatie gezeten maar zijn klant gaat op de fles. Fred krijgt geen geld maar heeft wel wat investeringen gedaan en (personele) manuren besteed. Licht en geluidsverhuur Thomas heeft na een groot feest per ongeluk zijn vrachtwagen ‘ s nachts niet goed afgesloten en deze wordt leeggeroofd. Stoelenverkoper Joost wordt aansprakelijk gesteld voor een levering welke nooit heeft plaats gevonden en ga zo maar door…

Dat zijn zaken die je als ondernemer direct de kop kan kosten.

Natuurlijk René (en anderen) heb je gelijk. Mismanagement. Fred had maandelijkse of zelfs wekelijkse betalingen moeten afdwingen, Thomas had zijn wagen goed moeten afsluiten en of een goede verzekering moeten vinden die direct betaalt en nu wellicht niets doet en Joost had zijn leveringsvoorwaarden beter op moeten stellen..

Maar dit (incidentele) mismanagement betekent toch niet dat dit geen goede ondernemers zijn en dat hun onderneming niet meer te redden is?

Een dood paard valt niet meer te redden. Een gewond paard dan weer wel.

Natuurlijk komt er bij een reddingsplan meer bij kijken dan een zak geld zoals Marco en anderen terecht aangeven. Naast het feit dat er eisen moeten worden gesteld wanneer iemand überhaupt een beroep mag doen op dit fonds, moeten er ook eisen worden gesteld wat deze ondernemer moet doen als hij deze zak geld toegewezen krijgt.

Hoe dan ook moet er minimaal geloof zijn door de commissie in levensvatbaarheid van deze onderneming. Daarnaast krijgt deze persoon huiswerk mee….

 

Ondernemen is risico nemen. Voor een groot deel sta ik achter zaken die al een paar keer zijn geopperd namelijk, dat je bij falen voor het grootste deel naar jezelf moet kijken, dat je legio informatie van HL af kunt halen om je bedrijf te redden.

Toch mag je als ondernemer vrijwel geen fouten maken of het kost je de kop. Er zijn mensen die zeggen dat je net als beleggen moet ondernemen met centen die je kunt missen. Er zijn ook veel mensen (zoals ik bijvoorbeeld) die denken, ik heb een plan (goed uitgediept natuurlijk),ik kan daar een boterham uit verdienen, ik ga ondernemen! De dood of de gladiolen!

Dat is een mooi streven en goed voor de economie. Immers vele bedrijven houden andere bedrijven in leven en concurrentie houdt je scherp.

Elke ondernemer kan een misstap maken, kan in zwaar weer terecht komen, kan dus een fout maken. Een ondernemer met een levensvatbaar bedrijf kan zomaar in de penarie zitten.

Ondernemers zijn risicomensen. Door het nemen van een risico zet je een bedrijf op en kun je dit laten bloeien. Echter niet alle risico’s, hoe goed doordacht ook en hoe verantwoord genomen ook, pakken goed uit.

Het kan ook eens fout uitpakken en voor sommige ondernemers kan één fout al fatale gevolgen hebben. Welke ondernemer zou het dan niet prettig vinden dat ze ergens op kunnen terugvallen, als andere deuren gesloten blijven?

 

Let wel,

Ik bedoel dan niet het volgende scenario:

“ Hè, ik heb volgende maand en die maand er op een te kort aan geld. Ik loop even naar HL”

Knock Knock, “ who’s there… ?” “ Ik ben het Ronny. Ik heb de komende 2 maanden geen geld meer.”

“O” zegt HL “geen probleem, hier is een zak geld, breng je het snel terug?.............”

 

Mijn insteek is een reddingsplan. Niet iemand zijn toko meer winst geven of een starterskrediet verstrekken.

Een voorbeeld, als Down nu aan zou kloppen voor een zak geld is het te laat. Het bedrijf wat hij had bestaat niet meer, en nu hij opnieuw start betreft het dus een vrijwillige keuze om wederom te starten en komt het neer op een starterskrediet. Dat is in mijn ogen dus niet de bedoeling.

Kwam hij een jaar of 2 geleden toen zijn bedrijf wel in zwaar weer verkeerde maar nog wel mogelijkheden had, dan had er wellicht gekeken kunnen worden naar een reddingsplan.

 

Ook eens met Fred, er moet behoorlijk wat bij kijken qua regels en uitzonderingen en ik denk ook niet dat de insteek moet zijn of iemand wel of geen echte ondernemer is. Ik denk dat de insteek moet zijn of vanuit de ogen van de ondernemer (de commissie) de in noodverkerende onderneming te redden is.

 

Nogmaals, het is niet mijn gedachte om een bedrijf wat altijd op het randje heeft geleefd uit een dal te halen. Het is ook niet de gedachte om iedereen zich als investeerder zich te laten inschrijven.

Het is meer een kleine donatie voor de kennis die we krijgen en met dat geld kunnen een aantal een reddingsboeien worden gekocht.

 

Pfff een heel verhaal, ik hoop dat het te volgen is..

 

Groet,

Ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.